هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

مبلغ عیدی و حق سنوات کارگران در ۱۴۰۲ چقدر است؟ + نحوه محاسبه

به گزارش سلام نو: هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

جزییات تازه از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران

کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، از حقوق و مزایای مختلفی در رابطه با انجام وظایف خود در حین کار برخوردار هستند که یکی از مهم‌ترین این مزایا عیدی و پاداش سالانه آنان است.

هیچ گونه منع قانونی از پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد؛ اما کارفرما باید رسید پرداخت با امضای کارگر را داشته باشد.

همانگونه که از عنوان آن مشخص است، در پایان هر سال، کارفرمایان مکلف به پرداخت عیدی و پاداش مربوط به آن سال به کارگران زیرمجموعه خود هستند.

در اجرای ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب ۶ اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی ضوابط مربوط به میزان، نحوه محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران به‌شرح زیر اعلام می‌شود؛

ماده ۱ ـ کلیه کارفرمایان مکلفند به هریک از کارگران خود به‌نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند،

اما گاهی دیده شده است که کارفرمایان عیدی و سنوات را ماهیانه پرداخت می کنند. حال این سوال مطرح است که آیا پرداخت عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهیانه امکان دارد؟

کارشناسان بازار کار می گویند هیچ گونه منع قانونی از پرداخت ماهانه عیدی و حق سنوات کارگران به صورت ماهانه وجود ندارد. اما نکته مهمی که کارفرمایان باید رعایت کنند وجود قبض حقوقی و فرم تسویه ماهانهایی که در آن پرداخت موارد فوق به تفکیک ذکر شده باشد و به امضای کارگرنیز رسیده باشد.

هر سال با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال صحبت ها در خصوص مبلغ عیدی و سنوات کارگران و کارمندان گرم میشود. در این مقاله سعی داریم مقداری زودتر در رابطه با این مبالغ در سال جدید صحبت کنیم. البته مبلغ عیدی و سنوات کارگران در سال ۱۴۰۲ و همچنین مبلغ عیدی بازنشستگان بر اساس قانون کار پرداخت میشود. در رابطه با این مبالغ برای کارمندان اگر مشمول قانون کار باشند نیز با همین فرمول محاسبات صورت میپذیرد، اما در رابطه با عیدی کارمندان دولت این مبلغ باید توسط هیئت وزیران تصویب و اعلام شود. همچنین در این مقاله قرار است در رابطه با حداکثر و حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ بر اساس جدول حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۱ و جدول عیدی با سابقه کمتر از یکسال در سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

عیدی و سنوات سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی

متن ‌قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار:

‌ماده واحده – کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد،‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.
‌تبصره ۱ – مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند باید به مأخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.
‌تبصره ۲ – در کارگاههایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبالغ فوق پرداخت می‌نمایند، عرف کارگاه معتبر خواهد بود.
‌تبصره ۳ رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای این قانون در صلاحیت مراجع پیش‌بینی شده در فصل حل اختلافات قانون کار می‌باشد.

قانون سنوات

مطابق ماده ۲۴ قانون کار سنوات پایان خدمت بصورت زیر تعریف شده است:

‌ماده ۲۴ – در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال‌داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت‌نماید.

باید توجه داشته باشید این مبلغ بر اساس قانون کار ، فرمول محاسبه و مبلغ پایه حقوقی کارگران محاسبه میشود. که در موارد مختلف میتواند متفاوت باشد؛ اما حداقل و حداکثر آن در سال ۱۴۰۲ در بالا گفته شده است. در زیر نمونه ای از جدول را برای پایه حقوقی حداقل قانون کار در سال ۱۴۰۱ قرار داده شده است.

حداقل مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲

حداقل مبلغ سال ۱۴۰۱ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

تومان ۸۳.۵۹۵.۰۰۰ = ۶۰ * ۴۱.۷۹۷.۵۰۰

حداکثر مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲

حداکثر مبلغ سال ۱۴۰۱ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

تومان ۱۲۵.۳۹۲.۵۰۰ = ۹۰ * ۴۱.۷۹۷.۵۰۰

حق سنوات سال ۱۴۰۲ کارگران و کارمندان تامین اجتماعی

مطابق ماده فوق حق سنوات سال ۱۴۰۲ بصورت زیر تعریف میشود:

۳۶۵ ÷ تعداد روزهای کارکرد × (حقوق پایه روزانه + پایه سنوات روزانه + مزایای روزانه شغلی به تبع شغل)

تومان ۴۱.۷۹۷.۵۰۰ = حق سنوات بر اساس حداقل قانون کار و بدون پایه سنوات

جدول عیدی سال ۱۴۰۲ بر اساس حقوق حداقل وزارت کار و سابقه کار کمتر از یکسال

مبلغ عیدی و حق سنوات کارگران در ۱۴۰۲ چقدر است؟ + نحوه محاسبه

کد خبرنگار: ۱۳
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید