وزارت بهداشت دولت موقت طالبان اعلام کرد بر اثر آلودگی هوا در افغانستان سالانه بیش از ۷۵۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ سالانه ۷۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در افغانستان
به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، وزارت بهداشت دولت موقت طالبان اعلام کرد بر اثر آلودگی هوا در افغانستان سالانه بیش از ۷۵۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

«سمیع کریمی» مسئول بخش بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت دولت موقت طالبان اظهار داشت آلودگی هوا بسیاری از مردم افغانستان را به بیماری‌های تنفسی مبتلا کرده و سالانه بیش از 7500 نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند.

کریمی افزود سالانه 23 هزار نفر نیز در افغانستان به انواع سرطان دچار می‌شوند که از این میان 16 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

«گلاب گل زدران» رئیس بیمارستان ابن سینا در کابل دراین‌باره می‌گوید بیماری‌های تنفسی در کابل حدود 30 درصد افزایش یافته است.

کابل با جمعیتی حدود 6 میلیون نفر آلوده‌ترین هوا را در میان دیگر شهرهای افغانستان دارد و با فرا رسیدن فصل سرما، بیشتر روزها لایه‌ای از دود برفراز شهر قرار دارد و خودروهای فرسوده و ژنراتورهای که برای تولید برق از سوخت بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، سموم را به هوا می‌فرستند.

زغال سنگ ، زباله ، پلاستیک و لاستیک توسط افراد فقیر در خانه و همچنین بسیاری از کوره‌های آجرپزی، حمام‌های عمومی و نانوایی‌ها سوزانده می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از آپارتمان‌ها نیز از سیستم بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند و زباله‌ها در کنار جاده و پیاده‌روها انباشته می‌شود.

گروه تحقیقاتی «وضعیت هوای جهان» پیش از این گزارش داده بود در سال 2017 میلادی بیش از 26 هزار نفر افغانستان جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست دادند، درحالی‌که براساس گزارش سازمان ملل، در همان سال شمار غیرنظامیانی که بر اثر جنگ جان خود را از دست دادند 3 هزار و 483 نفر بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید