یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کردستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های وصف‌نشدنی این استان حمام خان می‌باشد که در دل سنندج واقع شده است.

آیا از حمام خان سنندج دیدن کرده‌اید؟

سلام نو - سرویس گردشگری: حمام خان یکی از حمام‌های قدیمی و مکان های دیدنی سنندج است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. این حمام در ضلع شمالی بازار سرپوشیده‌ سنندج، در نزدیکی مسجدی به نام داروغه و در بافت قدیمی و مرکزی شهر قرار دارد. از خیابان‌های طالقانی و انقلاب سنندج می‌توانید به حمام خان برسید. طبق سنگ‌نوشته‌هایی موجود در حمام، این بنا در دوران حاکمیت امان الله خان اردلان، والی کردستان ساخته شده و ساخت آن در سال ۱۲۲۰ هجری قمری به پایان رسیده است. حمام خان نیز سبکی مشابه سایر حمام‌های ایرانی دارد و از بخش‌های مختلف آن می‌توان به سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی و آب‌انبار اضافی اشاره کرد. در دو سکوی حمام دو آب‌نما وجود داشت که به احتمال زیاد در زمان امین‌التجار پر شده بودند و در پی گردی و مرمت کشف شدند. در سال ۱۳۷۷ اداره‌ی کل میراث فرهنگی این خانه را خریداری کرد و مرمت آن از سال ۱۳۷۸ آغاز شد. حمام خان در ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره‌ی ۲۶۰۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آیا از حمام خان سنندج دیدن کرده‌اید؟

معماری بنا

حمام خان دارای سه آب نما در قسمت سرد و دو آب نما در حمام گرم می باشد و علاوه بر این در بخش های مختلف حمام آب نمایی در کف بنا ساخته شده است. به منظور پوشش کف حمام از سنگ مرمر استفاده کرده اند و برای در پوش حمام سرد از سنگ تیشه ای منطقه استفاده نموده اند.

سقف حمام در بخش های مختلف با استفاده از طاق و گنبد پوشیده شده است تا میزان مقاومت و استحکام حمام افزیش یابد. مصالح مختلفی در ساخت حمام خان مورد استفاده قرار گرفته که از جمله آن می توان به سنگ، آجر، آهک و ملات آبی اشاره نمود.

آیا از حمام خان سنندج دیدن کرده‌اید؟

مسیرهای دسترسی به حمام خان سنندج

حمام خان در کردستان، سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج و جنب مسجد داروغه واقع شده است. از این رو دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر است و می توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یا خودرو شخصی به بازدید از آن رفت. البته می توان به منظور داشتن سفری راحت تر و لذت بخش تر از خودرو های اجاره ای موسسات و سایت های معتبری مثل مستر بلیط رزرو نمود و ازتمامی جاذبه های شهر دیدن نمود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید