۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: 55399297

سنندج یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل کردستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر پارک آبیدر می‌باشد.

سفری کوتاه به پارک آبیدر

سلام نو - سرویس گردشگری: پارک آبیدر در غرب کشور ایران، در استان کردستان و در میان کوه‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک واقع شده است و شهر سنندج از فراز این پارک، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. کوه و پارک جنگلی آبیدر به‌عنوان نماد شهر سنندج از گذشته‌های دور همواره مورد توجه و تفرجگاه عموم بوده که امروزه با توسعه امکانات به یکی از جاهای دیدنی سنندج تبدیل شده است.

«مجموعه تفریحی پارک آبیدر» که با نام «پارک کوهستانی آبیدر» نیز شهرت یافته است. درواقع معروف‌ترین و محبوب‌ترین تفرجگاه‌ موجود در شهرستان سنندج است که در اکثر ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان است. این مجموعه تفریحی در قسمت غرب و در بین کوه‌های آبیدر جای گرفته است. آبیدر یعنی جایی که آب زیاد از آن بیرون می‌آید و این وجه تسمیه به خاطر چشمه های زیرزمینی فراوان این منطقه است. پارک آبیدر از کوه‌های آبیدر بزرگ و کوچک تشکیل شده که هر کدام به ترتیب دارای ارتفاعی بالغ بر ۲ هزار و ۲۵۰ و ۲ هزار و ۳۵۰ متر است.

سفری کوتاه به پارک آبیدر

سرگذشت پارک

پارک جنگلی آبیدر که به زبان محلی «ئاویه‌ر» خوانده می‌شود، از گذشته تفرجگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر به‌عنوان نماد شهر سنندج دارای محبوبیت خاصی میان مردم است. از زمان احداث پارک آبیدر مدت زمان زیادی نمی‌گذرد؛ اما مسئولان سعی دارند که امکانات این مجموعه را روز به روز افزایش دهند تا گردشگران بتوانند اوقات خوشی را در آنجا سپری کنند.

آبیدر یا آب دره یعنی جایی که آب فراوان از آن تراوش می‌شود؛ علت نام‌گذاری این کوه نیز به‌دلیل چشمه‌های زیرزمینی فراوان این منطقه است. کوه‌های آبیدر با نام‌های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک به‌ ترتیب حدود ۲,۵۵۰ متر و ۲,۳۵۰ متر ارتفاع دارد. نزدیکی این کوه به شهر سنندج، سبب احداث واحدهای مسکونی در دامنه کوه شده است.

سفری کوتاه به پارک آبیدر

مناسب‌ترین زمان سفر

پارک جنگلی آبیدر در بیشتر روزهای سال میزبان گردشگرانی از سراسر ایران است. شهر سنندج با وجود جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان به یکی از جاهای دیدنی ایران تبدیل شده است. در هر فصلی از سال که به پارک آبیدر بروید گردشگران، به‌ویژه اهالی کرد شهر سنندج را در پارک خواهید دید.

بهترین زمان بازدید از پارک آبیدر فصل بهار و ماه شهریور است که منطقه هوای مطلوبی دارد. در اوایل پاییز نیز با زرد و نارنجی شدن برگ‌ها، مجموعه آبیدر جلوه شگفت‌انگیز و زیبایی به خود می‌گیرد که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود؛ اما اگر در روزهای بارانی پاییز به این پارک بروید، جایی برای پناه نخواهید داشت و باید به هتل‌های پایین کوه بروید. فصل زمستان برای بازدید از پارک آبیدر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه دمای هوا در ارتفاعات این پارک به‌شدت کاهش می‌یابد و برخی از نقاط دچار یخ‌زدگی می‌شود.

سفری کوتاه به پارک آبیدر

بزرگترین سینمای روباز جهان در آبیدر سنندج

بزرگترین سینمای روباز کشور که گنجایش آن ۱۰ هزار نفر است، با پرده ای در ابعاد ۱۲× ۲۵ متر، بزرگترین سینمای روباز جهان محسوب می‌ شود. صدای فیلم‌ های این سینما از طریق موج اف ام رادیو در هر مکان از پارک جنگلی آبیدر قابل دریافت است. پرده آن به گونه‌ ای تعبیه شده که ۱۰ هزار نفر بتوانند رو به‌ روی آن قرار گیرند. حوزه هنری کردستان ساعت ۲۱ هر شب یک فیلم را در این سینما اکران می‌کند. همچنین مسابقات مهم از جمله نیمه نهایی و فینال جام جهانی ۲۰۱۰ از این سینما برای شهروندان سنندجی پخش شد.

مجموعه تفریحی و کوهستانی پارک آبیدر، یکی از مشهورترین تفرجگاه‌های سنندج محسوب می‌شود. در این پارک چندین باغ و چشمه‌ی طبیعی وجود دارد که از بزرگترین باغ‌های آن می‌توان به باغ امیریه اشاره کرد. عمارت‌ های تاریخی خسرو آباد، آصف، وکیل و تعدادی از بناهای تاریخی مجموعه تفریحی آبیدر است.

از دیگر مکان‌های گردشگری مشهور آبیدر عبارت‌اند از کانی شفا، ماماتکه، کانی بانتا، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه‌دار. هفت آسیاب، بان شلانه، کچک (سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید