بیش از هفت میلیون نفر از افراد دارای معلولیت حتی تحت پوشش بهزیستی نیستند. با این حال وزیر کار به برخی از معلولان وعده صاحبخانه شدن آنها را داده است.

خبر خوش برای افراد تحت پوشش بهزیستی / خانوارهای دارای چند معلول صاحب‌خانه می‌شوند

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور دارای معلولیت و کم‌توانی جسمی هستند و بیش از هفت میلیون نفر از آنها تحت حمایت بهزیستی نیستند. گروهی از جامعه که حتی برای تردد در خیابان‌های شهر از سوی سازمان‌های متولی چندان حمایتی نمی‌بینند. اما تمام آنچه معلولان با آن مواجه هستند، مناسب‌سازی معابر شهری برای تردد نیست.

اشتغال، میزان درآمد و مستمری، مسکن و حمایت‌های درمانی بخشی از مشکلاتی است که این گروه با آن مواجه هستند. برخی از آنها تحت حمایت سازمان‌های دولتی هستند و برخی همین حمایت‌های ناچیز را هم ندارند.

حدود یک ماه از آغاز به کار صولت مرتضوی در جایگاه وزارت کار می‌گذرد. او در همین ابتدای کار خود، وعده صاحبخانه شدن معلولان را داد. البته آنطور که صحبت‌های مرتضوی نشان می‌دهد همه معلولان شامل وعده او نمی‌شوند.

وعده وزیر برای صاحبخانه شدن معلولان شدنی‌ست؟

به گفته وزیر کار خانوارهای فاقد مسکن و دارای چند معلول که تحت پوشش بهزیستی باشند، ظرف یکی دو سال آینده صاحبخانه می‌شوند. البته اگر تعداد این خانوارها افزایش نیابد. با این شرایط آیا این برنامه وزیر برای مسکن معلولان به نتیجه می‌رسد؟

بد نیست در همین ابتدا نگاهی به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت داشته باشیم. حذف غربالگری از برنامه نظام سلامت کشور بارها از سوی برخی مقامات وزارت بهداشت رد شد، اما واقعیت این است که دیگر مراکز بهداشتی و پزشکان عمومی امکان آموزش و آگاهی دادن به زنان برای انجام غربالگری را ندارند.

به عبارتی غربالگری حذف نشد اما دیگر امکان آموزش به برخی از زنان باردار برای انجام غربالگری و حمایت‌های درمانی وجود ندارد. با تصویب و ابلاغ قانون جوانی جمعیت روند انجام غربالگری و سقط جنین نیز سخت‌ شد. این شرایط موجب شده که برخی از متخصصان از احتمال افزایش تولد نوزادان دارای ناهنجاری و معلولیت هشدار دهند.

هشدار برای افزایش جمعیت دارای معلولیت

پیش‌تر حسین نجم‌آبادی رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک به تجارت‌نیوز گفت: «با قانون جوانی جعیت فرآیند سقط قانونی آنقدر طولانی است که ممکن است نوزاد به دنیا بیاید.»

سال گذشته نیز معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگویی با ایسنا از احتمال افزایش جمعیت معلولان با قانون جوانی جمعیت هشدار داد.

افروز صفاری‌فرد با اشاره به دو ماده ۵۳ و ۵۶ قانون جوانی جمعیت گفت: «این دو ماده تا حدودی ممکن است جلوی پیشگیری از معلولیت را بگیرد، یعنی به تولد نوزادان دارای معلولیت کمک کند.»

به گفته او با این قانون ارجاعات برای مشاوره کاهش می‌یابد و فرآیند سقط طولانی می‌شود و زمان طلایی برای سقط از دست می‌رود. مجموع این موارد موجب می‌شود شاهد افزایش تولد افراد دارای معلولیت باشیم.

همه آنچه گفته شد و هشدار دیگر متخصصان برای افزایش جمعیت دارای معلولیت نشان می‌دهد که نمی‌توان به وعده وزیر کار برای صاحبخانه شدن معلولان دلخوش بود.

وزیر کار درباره مسکن معلولان گفت: خانوارهای فاقد مسکن دارای چند معلول که تحت پوشش بهزیستی هستند، صاحبخانه می‌شوند.

بیش از ۷ میلیون نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی نیستند

تعداد افراد دارای معلولیت در کشور مشخص نیست. بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، آسیب‌هایی که افراد را برای انجام فعالیت‌های روزمره محدود کند، به عنوان معلولیت شناخته می‌شود. (شبستان)

البته این نکته را باید توجه داشت که معمولا تعریف‌های ایران با آنچه که سازمان‌های بین‌المللی از موارد مختلف ارائه می‌دهند، اختلاف دارد. همین اختلاف تعاریف هم در افزایش و کاهش آمارها تاثیر زیادی دارد؛ مانند تعریف بیکاری.

سال گذشته سازمان جهانی بهداشت آمار جمعیت معلولان در جهان را بیش از یک میلیارد نفر اعلام کرد. بر اساس گزارش این سازمان ۸۰ درصد جمعیت معلولان در کشورهای در حال توسعه هستند.

فروردین ماه سال جاری، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی گفت: «نرخ معلولیت در کشور تقریبا ۱۰ درصد است. حدود سه میلیون نفر از این افراد به دلایل مختلف از دریافت‌ حمایت بی‌بهره مانده‌اند» (حوزه)

به عبارتی بیش از هشت میلیون نفر در کشور دارای معلولیت هستند. این در حالی است که پیش‌تر بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان به تجارت‌نیوز گفته بود حدود ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش بهزیستی، افراد دارای معلولیت هستند.

بر این اساس بیش از هفت میلیون نفر دیگر تحت پوشش بهزیستی نیستند. یعنی حتی مستمری ۴۲۰ هزار تومانی تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومانی این سازمان را هم دریافت نمی‌کنند. با این حال وزیر کار وعده صاحب‌خانه شدن را به برخی از معلولان داده است.

پیش‌تر تجارت‌نیوز در گزارش‌هایی به سختی زندگی افراد کم‌توان جسمی با توجه بحران اقتصادی کشور پرداخت. بر اساس این گزارش‌ها برخی از معلولان برای گذران زندگی به زباله‌گردی و فروش ویلچر روی آورده‌اند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید