در چند ماه گذشته ۳۰ عنصر تکفیری داعشی در لبنان دستگیر شدند، اما دلیل افزایش نیروهای داعش در لبنان چیست؟

افزایش دستگیری مهره‌های داعش در لبنان، ماجرا چیست؟

به گزارش سلام نو از تسنیم، نیروهای امنیت داخلی لبنان از انجام عملیات‌های پیشگیرانه‌ای خبر دادند که منجر به شناسایی و دستگیری ۸ هسته تروریستی در مناطق مختلف لبنان (بقاع، بیروت، شمال و جنوب) شد و همه عناصر این هسته‌ها وابسته به گروه تروریستی تکفیری داعش بودند.

«بسام مولوی» وزیر کشور و امور شهرداری‌ها در دولت موقت لبنان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی از دستگیری چندین هسته تروریستی وابسته به داعش در سال جاری خبر داده و تاکید کرد، علی‌رغم شرایط اقتصادی دشواری که کشور در آن قرار دارد و پیامدهای منفی ناشی از آن به ویژه بر سرویس امنیت داخلی، اما این مسئله هیچ تاثیری بر تلاش‌های طاقت فرسای نیروهای امنیتی در محافظت از امنیت و ثبات لبنان نداشت.

وی افزود، در این زمینه و در نتیجه پیگیری‌های اطلاعاتی و میدانی انجام شده توسط واحدهای تخصصی بخش اطلاعات نیروهای امنیت داخلی در راستای پیگیری جدی فعالیت هسته‌های تروریستی به ویژه افراد مرتبط با گروه تروریستی داعش، شعبه اطلاعات سرویس امنیت داخلی از ماه جولای تا اکتبر سال جاری میلادی موفق به شناسایی و دستگیری ۸ هسته تروریستی در مناطق مختلف شد. بعد از انجام بازجویی‌ها مشخص شد که آنها قصد انجام عملیات تروریستی را با هدف قرار دادن مراکز نظامی و امنیتی و اجتماعات مختلف مذهبی و مدنی داشتند.

به گفته وزیر کشور لبنان شمار عناصر تروریستی داعش که طی این مدت در لبنان دستگیر شده‌اند به ۳۰ نفر می‌رسد که اغلب آنها ملیت لبنانی دارند و برخی نیز از ملیت‌های سوری و فلسطینی و مصری هستند که به مراجع قضایی ذی‌صلاح معرفی شده‌اند. بعد از بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با ارتباط این عناصر تروریستی با سران داعش مشخص شد که قرار بود آنها از لبنان به سوریه و عراق جهت مشارکت در عملیات‌های تروریستی داعش منتقل شوند.

طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته ارتش و سرویس امنیتی لبنان بارها اخباری درباره دستگیری هسته‌های گروه تروریستی-تکفیری داعش در این کشور منتشر کرده‌اند. در همین راستا چند روز قبل ارتش لبنان از دستگیری یک گروه وابسته به داعش خبر داد که خود را برای انجام عملیات تروریستی در این کشور آماده می‌کرد.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد هسته‌های خفته داعش در لبنان به طور خاص به دنبال مورد هدف قرار دادن مراکز مذهبی اسلامی و مسیحی و مواضع نظامی ارتش و نیروهای امنیتی هستند. نکته قابل توجه اینجاست که چنین عملیات‌هایی طی ماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف مانند درگیری‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای در شمال لبنان اتفاق افتاده است.

اطلاعات نشان می‌دهد که بحران اقتصادی و معیشتی فاجعه‌بار لبنان در چند سال گذشته موجب افزایش تخلفات و جرم‌هایی همچون جاسوسی و پیوستن به گروه‌های تروریستی در میان لبنانی‌ها و به طور خاص قشر جوان شده است. این پدیده بیشتر در مناطق شمالی رواج داشته و از سال گذشته تاکنون صدها جوان لبنانی از شمال این کشور برای همکاری با داعش به سوریه و عراق منتقل شده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید