در منطقه خلیج فارس افزون بر ۳۰۰ پرنده شناسایی و ثبت شده است. در فصل‌های مختلف سال می‌توان بیش از ۱۲۰ گونه از این پرندگان را پیرامون جزیره قشم و به ویژه در لا به لای درختان همیشه سبز حَرّا و جزایر کوچک و بزرگ این جنگل‌ دریایی عظیم مشاهده کرد.

امکان پرنده نگری در جزیره قشم برای گردشگران فراهم شد

دهیار روستای گورزین جزیره قشم از امکان پرنده نگری گردشگران داخلی و خارجی در خورهای بین جزایر جنگل های حَرّا در حوالی اسکله تفریحی این روستا خبر داد.

به گزارش سلام نو، بشیر چری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: امکان تماشا، تحقیقات و حضور گردشگران و پرنده شناسان سرشناس داخلی و خارجی با افتتاح نخستین برج پرنده نگری شناور در روستای گورزین جزیره قشم فراهم شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون این افراد برای تماشای پرنده های مهاجر از جمله اگرت ساحلی در دو رنگ خاکستری مایل به آبی و سفید، حواصیل های سفید و خاکستری، سلیم خرچنگ خوار، کاکایی، مرغ شنی، سنقر تالابی، آبچلیک، عقاب ماهی خوار، گیلانشاه دم سیاه و ابرو سفید و چاق لق هندی وارد این روستا می شوند.

دهیار روستای گورزین جزیره قشم توضیح داد: اسکله گردشگری حَرّا در روستای گورزین یک از زیباترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم است که در آن ۱۶۴ فروند شناور (۱۴۰ قایق موتوری و ۲۴ آلاچیق) مشغول به فعالیت هستند.

چری اضافه کرد: گردشگران داخلی و خارجی ورودی به این روستا می توانند در کنار پرنده نگری در نخستین برج پرنده نگری شناور جزیره قشم در جنگل های دریایی حَرّا از سایر تفریحات آبی موجود بر روی اسکله این روستا از جمله سوئیت های شناور، اسکی روی آب، کایاک سواری، پدل بُرد و نظایر آن نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در روستای گورزین جزیره قشم امکانات اقامتی از جمله خانه های بومگردی برای اسکان گردشگران و پرنده شناسان نیز وجود دارد که توسط اهالی و جامعه محلی اداره می شوند، گفت: با ارایه آموزش و توان افزایی جامعه محلی و برنامه ریزی های انجام شده تعداد این اقامتگاهها برای نوروز سال ۱۴۰۲ به هفت اقامتگاه خواهد رسید.

دهیار روستای گورزین جزیره قشم افزود: مردم و جامعه محلی این روستا در نوروز سال ۱۴۰۱، میزبان ۳۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی برای دیدن جاذبه های جنگل های حَرّا بودند.

گورزین که در گویش محلی به نام کورزین و گاهی کوردین هم تکلم می شود از نظر موقعیت جغرافیایی تقریبا در مرکز جزیره قشم قرار دارد و فاصله آن از مرکز شهرستان (شهر قشم - شرقی ترین نقطه جزیره) و روستای باسعیدو (غربی ترین نقطه جزیره) افزون بر ۶۰ کیلومتر است و از نظر تقسیمات کشوری تابع بخش مرکزی شهرستان قشم محسوب می شود.

افزون بر ۲ هزار و ۶۰ نفر در قالب ۵۰۲ خانوار در روستای گورزین از توابع بخش مرکزی شهرستان قشم زندگی می کنند.

پرنده نگری نوعی طبیعت‌گردی است

به گزارش ایرنا، پرنده نگری (Bird watching) از شاخه‌های طبعیت‌گردی و بوم‌گردی است و با پرنده‌شناسی متفاوت است. یک پرنده‌نگر بدون هیچ‌گونه تصرف و دخالت در زندگی طبیعی پرندگان تنها به تماشای آنها در طبیعت می‌پردازد، اما یک پرنده‌شناس بر مبنای تحقیق علمی از نزدیک به بررسی ژنتیک، عادات و رفتار گونه‌ های مختلف پرندگان می‌پردازد.

پرنده‌نگری لذت مشاهده پرندگان، بدون تماس و لمس پرنده‌ها در زیست‌گاه‌های طبیعی آنها است؛ در این شیوه، مخاطبان به رصد پرندگان پرداخته و از تماشای آنها لذت می‌برند. امروزه پرنده‌نگری پرطرفدارترین شاخه گردشگری مبتنی بر طبیعت در جهان است که علاوه بر جذب گردشگر و جلب توجه اقشار مختلف جامعه در حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی پرندگان نقش مهمی ایفا می‌کند.

طبیعت‌گردی اصول و قواعدی بر مدار احترام به منابع‌طبیعی، حیات‌وحش و محیط‌زیست دارد و آداب پرنده‌نگری علاوه بر همه اینها تاکید دارد گردشگری که وارد طبیعت می‌شود نباید به لانه پرندگان نزدیک شود، نباید به تخم پرنده دست بزند، نباید در تغذیه آنها دخالت کند، نباید از ایجاد صدا برای جذب پرنده استفاده کند و یا آرامش آنها را به هم بزند.

در حال حاضر پرنده‌نگری حتی به عنوان یک صنعت در بیشتر کشورهای جهان رونق پیدا کرده و افراد برای گذران اوقات فراغت به تماشای پرندگان می‌پردازند و اگر حرفه‌ای‌تر باشند از آنها عکاسی هم می‌کنند، بر همین اساس در بسیاری از کلان‌شهرها اماکن مدیریت‌شده برای تفرج و تماشای پرندگان و بهره‌گیری از ظرفیت بالقوه آنها در تحقیقات، آموزش و گذران اوقات فراغت، احداث می‌کنند.

قرار گرفتن در محل تلاقی سه منطقه زیست جغرافیایی مهم جانوری و بهره وری از زیستگاه های متنوع همچون جنگل های حَرّا در شمال، سواحل صخره ای و ماسه ای در جنوب، دشت های پهن، بیشه ها و برکه های نیمه شرقی و مناطق کوهستانی نیمه غربی باعث شده این جزیره از تنوع زیستی بالایی برخوردار باشد.

در منطقه خلیج فارس افزون بر ۳۰۰ پرنده شناسایی و ثبت شده است. در فصل‌های مختلف سال می‌توان بیش از ۱۲۰ گونه از این پرندگان را پیرامون جزیره قشم و به ویژه در لا به لای درختان همیشه سبز حَرّا و جزایر کوچک و بزرگ این جنگل‌ دریایی عظیم مشاهده کرد.

برخی از این گونه‌ها، در فصل‌های پاییز و بهار، در مسیر مهاجرت خود از آفریقای جنوبی و شرقی به سوی اوراسیا و سیبری، قشم را به عنوان توقفگاهی برای تجدید قوا بر می گزینند و بعضی گونه‌های نیز برای زمستان‌گذرانی به این جزیره مهاجرت می‌کنند.

گونه هایی از پرندگان هم در سراسر سال در مناطق جزر و مدی، سواحل مرجانی، صخره های ساحلی، پهنه‌های گلی و در لا به لای درختان مانگرو سکونت دارند.

جنگل‌های دریایی حَرّا، این گستره اکولوژیکی، سرشار از مواد غذایی است که هنوز دست نخورده باقی مانده و بنابراین زیستگاهی دلخواه برای آشیانه سازی پرندگانی هستند که به تابستان های گرم عادت دارند.

پرندگان ساکن جزیره را گونه های متنوع از پرستوهای دریایی، کفچه نوک، سیلم خرچنگ خوار و نیز گونه های مختلفی از حواصیل و پرندگان کنار آبچر تشکیل می‌دهند.

در این میان بیشتر مواقع کرکس مصری را می‌توان به آسانی در حال پرواز بر فراز بیابان‌های مرکزی قشم مشاهده کرد.

جنگل دریایی حَرّا در جزیره قشم، نه‌ تنها استراحتگاه صدها هزار پرنده مهاجر بلکه مکانی بسیار با ارزش برای بسیاری گونه‌های بومی است.

زیستگاه حواصیل ها را می‌توان در مکان‌های خلوت و دور افتاده جنگل‌های حَرّا یافت که در آرامش مطلوب آنجا به تغذیه و زادوولد می پردازند.

فلامینگو ها در گروه های کوچک تا چندتایی، از جمله مسافران زمستانی سواحل خلیج فارس هستند. که به طور عمده به جنگل‌های حَرّا روی می آورند، آنها به هنگام جزر، اغلب در سواحل شمالی و یا جنوب شرقی جزیره دیده می‌شود.

اگرت ساحلی در دو رنگ خاکستری مایل به آبی و سفید در قشم دیده شده است. انواع سفیدرنگ این پرنده با اگرت های کوچک و متوسط به اشتباه گرفته می‌شوند.

از گونه‌های دیگر پرنده که در قشم می‌توان دید کاکایی، بوبی قهوه ای، چاق لق هندی، حواصیل ارغوانی و هوبره است.

پرستوهای دریایی، به ویژه پرستوی دریایی تیره، پرستوی دریایی کاکلی و کاکلی کوچک در دیگر جزایر خلیج فارس نیز آشیانه سازی می‌کنند. در طول سال در دسته های مختلط در جزیره قشم دیده می‌شوند. اکثر گونه‌های آبچلیک نیز میهمان جزیره زیبای قشم هستند.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید