دیواندره یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل کردستان جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر پل شیخ می‌باشد که در سنندج واقع شده است.

شیخ؛ نام پلیتاریخی در دل سنندج

سلام نو - سرویس گردشگری: پل شیخ که با نام پل قلیچیان نیز شناخته می‌شود، در شمال شهر سنندج و در مسیر ارتباطی سنندج به بیجار و زنجان، در مسیر روستای باباریز و قلیچیان، روی رودخانه قشلاق قرار دارد. این پل از بناهای منسوب به دوره زندیه است که به سبک دوران صفوی، توسط خسرو خان اول حدود ۲۳۵ سال پیش احداث شد. با ۵.۳ متر عرض و ۶.۷ متر ارتفاع از کف رودخانه، پل شیخ ۶ دهانه دارد که چهار دهانه میانی آن بزرگ‌تر هستند. این اثر که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۶۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، از جاهای دیدنی سنندج به حساب می‌آید.

شیخ؛ نام پلیتاریخی در دل سنندج

معماری بنا

تاریخ دقیق ساخت پل و نام بانی آن مشخص نیست. اما با توجه به فرم ساخت و شیوه اجرای معماری طاق‌ها و پایه‌ها به نظر می‌رسد. که این پل در دوره قاجاریه ساخته و به تدریج در دوره‌های بعد مرمت شده است. طول پل شیخ ۵۳/۵، عرض آن ۵/۳ و ارتفاع آن از کف رودخانه ۶/۷ متر است. این پل دارای ۶ دهانه است که ۴ دهانه میانی بزرگ‌تر از دهانه‌های کناری است. در دوران حکومت پهلوی اول، ۳ دهانه این پل که به صورت جناقی بود، به صورت رومی بازسازی شد و در حال حاضر قوس‌های پل از نوع رومی و جناقی می‌باشند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید