به گفته کارشناسان بازار سرمایه، به نظر می‌رسد معاملات شنبه با شرایط منفی آغاز شود. اما در ادامه می‌توان انتظار شرایط بهتر را داشت.

پیش‌بینی بورس برای هفته آینده / رشد بورس تا کی ادامه دارد؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، در روز پایانی هفته معاملاتی بورس چهارشنبه 18 آبان، سهامداران آغاز منفی بازار را شاهد بودند. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در ادامه روز با افزایش تقاضا مواجه شد و با رشد 6 هزار و 613 واحد در ارتفاع یک میلیون و 414 هزار و 347 واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز که نمایان‌گر وضعیت همسان شرکت‌های بازار سرمایه است در مسیری مشابه ضمن رشد هزار و 367 واحدی رقم 397 هزار و 567 واحد رسید.

نکته مهم بازار امروز تداوم خروج پول حقیقی در بازار بود. در جریان دادوستدهای امروز بازار 293 میلیارد پول حقیقی از سهام خارج شد. ارزش معاملات نیز با کاهش نسبت به دیروز کاهش یافت و عدد 4 هزار و 602 میلیارد را ثبت کرد.

پیش‌بینی بورس شنبه

کاویان عبدللهی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: به نظر می‌رسد معاملات شنبه با شرایط منفی آغاز شود. اما در ادامه می‌توان انتظار شرایط بهتر را داشت. چرا که انتهای بازار امروز با افزایش عرضه‌‎ها همراه شد، معمولا هنگامی که در انتهای زمان معاملاتی با افزایش عرضه مواجه می‌شویم روز بعدی معاملاتی با گام منفی آغاز می‌شود. بررسی تک سهم‌های بازار نشان‌دهنده‌ افزایش منفی‌ها از ساعت 11:15 دقیقه روز جاری بود.

متغیرهای موثر بر بورس در هفته آتی

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص عوامل تاثیرگذار روی بورس گفت: نرخ بهره بین بانکی و نرخ دلار آزاد در ادامه هفته دو متغیر مهم اثرگذار بر معاملات شنبه و به طور کلی‌ هفته آتی هستند. آخرین نرخ بهره بین بانکی عدد روی 20.88 درصد بود که یازدهم آبان ماه اعلام شد. آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی بیان کرده بود که نرخ بهره بین بانکی باید کاهش یابد.

وی تشریح کرد: کاهش این نرخ می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار داشته باشد. اتفاقات بازار ارز در آخر هفته، دیگر عامل تاثیرگزار روی جریان معاملات هفته چهارم آبان ماه است. درصورتی که دوباره شاهد رشد افسار گسیخته دلار باشیم تاثیر مستقیمی بر رشد قیمت سهام خواهد گذاشت.

قیمت گذاری دستوری خودرویی‌ها برداشته می‌شود؟

کاویان عبدللهی افزود: شایعاتی پیرامون بازار وجود دارد که گویای حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو طی هفته آینده است. درصورت عملی شدن این شایعات در کنار افزایش فروش خودرو در بورس کالا، تقاضا برای گروه خودرو با جهش مواجه خواهد شد. مثبت شدن نماد های بزرگی مثل خودرو و خساپا می‌توانند روی کلیت بازار تاثیرگذار باشند.

خطر در کمین سهامداران

به طور کلی می‌توان گفت که در این هفته تنها شاخص کل بازار سرمایه تغییر مسیر داد. اما تک سهم‎‌های بازار همچنان در رنج منفی معامله می‌شود. در حالی که بازدهی شاخص کل بورس در سومین هفته آبان ماه 10.2 درصد بود، اغلب پرتفوی سهامداران نتوانست حتی یک درصد هم مثبت شود. البته برخی از کارشناسان بازار سهام علت این موضوع را تاریخچه معاملات می‌دانند زیرا اغلب سهامداران، سهام خود را با قیمت‌های بسیار بالاتری خرید کردند و اکنون در زیان هستند.

به هر ترتیب این رشد بیش از 10 درصدی در کمتر از یک هفته کمی بازار را به یاد گذشته خود یعنی رشد سال 99 می‌اندازد و سهامداران باید در معاملات خود محتاط باشند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید