۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶
کد خبر: 55398854

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: در حال حاضر قیمت میوه‌های پاییزی به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

میوه‌های پاییزی ارزان شدند

به گزارش سلام نو به نقل از خراسان آنلاین،حیدر ساکن برجی در خصوص قیمت میوه‌های پاییزی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو انار کاشمر ۱۰ تا ۱۲، انار فیض‌آباد به دلیل سفید بودن دانه‌ها هشت تا ۱۰، انار شیرازی به عنوان بهترین انار به ویژه تک‌رنج‌ها ۱۵ تا ۱۸، انار درهم ۱۲ تا ۱۳، پرتقال شمالی شیرین با کیفیت هفت تا ۱۴، نارنگی از هفت تا ۱۸ و سیب درختی از ۶ تا ۲۰ هزار تومان در هر کیلو به قیمت عمده به فروش می‌رسد.

وی افزود: انار تولید شده در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته به دلیل پدیده سفیدشدگی و یا بسته بودن ۸۰ درصد دانه‌های انار چندان محصول مناسبی برای فروش نبوده است؛ به همین دلیل قیمت این محصول بسیار پایین است. قیمت برخی از اقلام به ویژه پرتقال، نارنگی و انار نه تنها افزایش نداشته بلکه نسبت به سال گذشته قیمت تا حدودی پایین‌تر هم بوده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفت: علی‌رغم کیفیت نامناسب برخی میوه‌های پاییزی به ویژه انار، هیچ کمبودی در بازار نیست و میوه بسیار فراوان است.

ساکن برجی صادرات نامناسب را دلیلی بر کاهش قیمت محصولات دانست و تصریح کرد: قیمت انار سال گذشته تا ۲۵ هزار تومان افزایش داشت اما اکنون قیمت‌ میوه‌های پاییزی به دلیل نداشتن کیفیت مناسب و کاهش مصرف بارهای صادراتی بسیار پایین است. بنابراین صادرات میوهای پاییزی هنوز اوج نگرفته و قیمت این محصولات متعادل و پایین است؛ به طور مثال صادرات کیوی تازه آغاز شده و قیمت این محصول اکنون از ۱۰ تا ۱۸ هزار تومان متغیر است. اگر روند صادرات پیاز را در نظر بگیریم، به صورت پایه قیمت این محصول ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان بود که طی چند روز گذشته به دلیل صادرات به هفت تا ۱۰ هزار تومان رسیده است. امیدواریم روند صادرات میوه‌های پاییزی به خوبی انجام شود تا با توجه به صرفه هزینه و مصرف آب زیاد برای محصولات پاییزی، قیمت مناسب و صرفه اقتصادی خوبی برای کشاورز داشته باشد. همچنین حمایت از مصرف‌کننده داخلی باید مدیریت شود.

وی در خصوص تفاوت قیمت از تولید تا مصرف عنوان کرد: در شرایط فعلی قیمت میوه‌های پاییزی از تولید تا مصرف به دلیل امکانات و قابلیت‌های ایجاد شده بین تولیدکننده و مراکز توزیع کمترین تفاوت را دارد؛ به صورتی که اکثر تولیدکنندگان در کل بازار با توجه به امکانات ارتباطی به ویژه فضای مجازی، عکس‌ و فیلم‌ها می‌توانند بازار را رصد کنند و قیمت خرید و فروش محصولات را داشته باشند.

مصرف میوه کاهش داشته است

ساکن برجی درباره قدرت خرید مردم بیان کرد: قیمت میوه‌ها به دلیل هزینه تمام شده بسیار بالاست و قشر کارمند به دلیل دریافت حقوق ثابت و اینکه حقوقشان متناسب با گرانی‌ها تغییری نمی‌کند، تحمل چنین قیمت‌هایی را ندارند. به هر حال تناژ ورودی به طور تقریبی ۳۰ تا ۳۵ درصد به میادین بار کاهش داشته است؛ یعنی اینکه مصرف میوه کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد اعمال تعرفه ۶۰۰۰ تومانی روی محصول سیب زمینی را معضلی بر سر راه صادرات این محصول دانست و افزود: قیمت سیب زمینی کاهش پیدا نکرده اما این محصول به دلیل وضع تعرفه ۶۰۰۰ تومانی برای صادرات نسبت به رقبای خارجی کالای گران‌قیمتی محسوب شده و چندان توجیه صادراتی ندارد. تولید سیب زمینی تنها برای مصرف داخلی است که اکنون قیمت روند با ثباتی دارد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید