چشمه‌های طبیعی، آواز پرندگان و هوای پاک با سفر به کهگیلویه و بویراحمد همه دوستداران طبیعت را مجذوب خود می‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد

سلام نو-سرویس گردشگری: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین و شاید کمتر شناخته شده‌تر برای گردشگری در ایران است. در جنوب غربی کشور و مرکز آن شهر یاسوج است. مردم این استان عمدتا به زبان لری صحبت می‌کنند. شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد عبارتند از: شهرستان بهمئی، شهرستان لنده، شهرستان بویراحمد، شهرستان چرام، شهرستان دنا، شهرستان باشت و شهرستان گچساران.

این استان بیشتر از نظر منطقه، کوهستانی و بخشی از رشته کوه زاگرس است. این رشته کوه که در استان کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد پوشیده از جنگل‌های بلوط است. چشمه‌های طبیعی، آواز پرندگان و هوای پاک با سفر به کهگیلویه و بویراحمد همه دوستداران طبیعت را مجذوب خود می‌کند. کوه دیگر خمین یا خامی است که در شهرستان گچساران قرار دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با پنج استان از شرق با استانهای اصفهان و فارس، از جنوب با استان بوشهر، از غرب با خوزستان و از شمال با چهارمحال و بختیاری همسایه است. این استان به ۹ شهر و ۱۶ بخش تقسیم شده است که شامل ۱۶ شهر و بیش از ۱۷۰۰ روستا است.

سفری به کهگیلویه و بویراحمد داشته باشید

سفر به کهگیلویه و بویراحمد

خانه عشایر ایران

قبلا اشاره کردیم که این استان در جنوب غربی ایران و در کجا واقع شده است. منطقه‌ای کوهستانی است که رشته کوه‌های زاگرس بیشتر نواحی شمالی و شرقی محدوده آن را در بر می‌گیرد. بلندترین نقطه آن کوه دنا با ارتفاع ۴۴۰۹ متر از سطح دریا است. با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی این استان هر چه از کوه‌های شمال شرقی به سمت نواحی جنوب غربی حرکت کنید، ارتفاع کوه‌ها و رطوبت هوا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد که باعث می‌شود این استان دارای دو بویراحمد سرد و گرم مجزا باشد.

از این رو، عشایر ایرانی از نخستین دوران تمدن، آن را خانه‌ای ایده آل یافته‌اند. یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده حیات وحش این استان دنا نام دارد که از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری غنی است. انواع مختلف درختان، گیاهان جنگلی، چمنزارها، گیاهان دارویی، گیاهان خوراکی و منابع اقتصادی حیاتی برای مردم محلی وجود دارد. این منطقه همچنین زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری مانند خرس قهوه‌ای درشت، پلنگ، گرگ و گربه وحشی و همچنین پرندگانی مانند عقاب، شاهین، کبک، اسکله و برخی دیگر از پرندگان محلی مانند کمرقلی و سنگ‌چشم است. از دیگر گونه‌های جانوری که در این منطقه یافت می‌شوند می‌توان سمورها، گوش ماهی‌ها و سنجاب‌های ایرانی اشاره کرد که سنجاب‌های ایرانی به عنوان یکی از زیباترین گونه‌های سنجاب جهان شناخته شده است.

سفری به کهگیلویه و بویراحمد داشته باشید

سفر به کهگیلویه و بویراحمد

شهر باستانی دهدشت

بر اساس اسناد تاریخی، این شهر در گذشته بلاد شاپور نامیده می‌شد و توسط شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شد. شهری بسیار پرجمعیت بود و امکانات مختلفی مانند حمام عمومی، مساجد، کاروانسرا و نزدیک به دو هزار خانه برای ایجاد آسایش زندگی شهری در آن ساخته شد. از آنجایی که این شهر ناامنی سلسله صفویه و همچنین انحطاط سلسله زندیه را تجربه کرده است، اکنون تماما ویران شده است. مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت بناها، سنگ، ملات گچ و ساروج (ملات آهک)، خاک، خاکستر و ماسه بوده است. تنها در گنبد حمام عمومی از قطعات آجر استفاده شده است.

کد خبرنگار: ۲۱
۶دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • دهدشتی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    4 0
    سلام بزرگترین شهرستان را فراموش کردید شهرستان کهگیلویه
  • ح،ش IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    2 0
    متاسفانه معرفی استان توسط ایشان بسیارضعیف وناقص بوده واین ایرادگویای شناخت ضعیف واطلاعات اندک تنظیم کننده این گزارش میباشد،ضمن اینکه نام بزرگترین وتاریخی ترین شهرستان راازقلم انداخته دراستفاده ازتصاویر پیوستی نیز مبتدیانه عمل نموده است،بهتربودگزارش راجامع،منطقی،واقعی وتوام بامستندات ارائه نماید
  • FR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    پس چرا دهدشتو نگفتی که قدمتش از همشون بیشتره تاریخ دان
  • علی فرهمندیان IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    باسلام.معرفی این استان کامل نبوده وعلاوه بر اهالی لرزبان ترک زبان ها هم درشهرستان گچساران ویاسوج سکونت دارند وحدود یک سوم گچساران ترک زبان هستند وجالب اینکه اکثر اهالی درگچساران هردو قشر زبان همدیگر را یاد گرفته اند وبا ازدواج دردو گروه با همدیگر نسبت خویشاوندی داشته وبا صلح وسازش باهمدیگر هم زیستی دارند.وضمنا بیشترین نفت وگاز درکچساران استخراج می شود.همچنین گندم جو برنج ذرت سبزیجات وفراورده های جنگلی دراین استان به فور تولید میشود
  • rahi IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    استان کهگیلویه و بویراحمد یه استان چهار فصله و اگر توی تابستون بیاین یاسوج یه هوای خنک و اگر بیاین گچساران یه هوای به شدت گرمو تجربه میکنین... کلی جای دیدنی داریم توی همه شهرستانامون که اشاره نکردین...و بگم که هر وقت از سال که بیاین حتما یه جا هست که برین و هوا خوب باشه و خوش بگذره... ممنون از اطلاعاتی که گذاشتین مخصوصا خانه عشایر ایران...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید