اطلاعات خرید دلار از این جهت که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به عنوان یکی از معیارهای دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد؛ بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند.

یارانه جدید آبان ماه این افراد پرداخت نمی شود! + حذف یارانه کلید خورد!
به گزارش سلام نو، یارانه جدید و نحوه پرداخت آن و معوقات آن مسئله ای است که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول کرده است. یارانه جدید دو ماه به مردم پرداخت شده است. یارانه جدید تیرماه هنوز به حساب مردم واریز نشده است. یارانه جدید جاماندگان چه زمانی واریز می شود؟ یارانه جدید برا جاماندگان از طریق سایت my.gov.ir قابل ثبت نام است.

اطلاعات خرید دلار از این جهت که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به عنوان یکی از معیارهای دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد؛ بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حاکی است، اطلاعات هویتی افرادی که اقدام به خرید دلار با کارت ملی خود می‌کنند، به عنوان فعالیت اقتصادی خانوار در سامانه ثبت خواهد شد و معیاری برای دهک‌بندی قرار خواهد گرفت.

معاونت پیشگری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی ضمن هشدار به کسانی که کارت ملی خود را برای خرید ۲۰۰۰ دلار به دیگران اجاره می‌دهند، هشدار داد، بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یایانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.

از آنجایی بر اساس برآوردها مصرف انرژی توزیع در کشور یکسانی ندارد بنابراین از ماه آینده یارانه این افراد حذف خواهد شد.

با اجرایی شدن حذف یارانه پرمصرف‌ها شاهد پلکانی شدن مصرف انرژی در کشور خواهیم بود.

ایران یکی از بالاترین شدت مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده است و اگرچه دومین کشور دارنده ذخایر گاز و سومین تولیدکننده آن به شمار می‌رود، اما سهمی کمتر از ۰.۵درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

ایران را می‌توان بزرگترین پرداخت‌کننده یارانه سوخت در جهان دانست. ایران در سال ۲۰۲۰میلادی سهمی معادل ۱۶درصد از یارانه انرژی جهان را به خود اختصاص داده بود.

در حالی که مجموع یارانه انرژی پرداخت شده در جهان در سال ۲۰۲۰میلادی، کمی بیش از ۱۸۱میلیارد دلار بوده، ایران در مجموع آن سال ۲۹.۶میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی پرداخت کرد.

از سوی دیگر، گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد، ایرانی‌ها بیش از ۱.۶هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دریافت کرده‌اند که از این میزان ۱.۴هزار هزار میلیارد تومان مربوط به بخش‌های مختلف انرژی از گاز طبیعی تا فرآورده‌های نفتی و آب و برق است.

در واقع حدود ۹۰درصد از یارانه پنهانی که در سال گذشته در ایران پرداخت شده مربوط به بخش انرژی است که در گاز عددی معادل ۹۸۰هزار میلیارد تومان و در بخش فرآورده‌های نفتی نیز ۴۰۰هزار میلیارد تومان بوده است.

۱.۶هزار میلیارد تومان در واقع ۲.۵برابر عملکرد بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ است. همچنین این عدد معادل ۴۶درصد از حجم نقدینگی کشور در آن سال به شمار می‌رود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ایرانی‌ها درمجموع معادل ۶.۳میلیون بشکه نفت در روز انرژی مصرف می‌کنند. عددی که به آسانی قابلیت صرفه‌جویی ۵۰درصدی را داراست. در کنار این یارانه عظیمی که به‌دلیل فاصله قیمتی در ایران با میانگین جهانی وجود دارد، بدمصرفی در انرژی نیز باعث شده تا نگرانی‌ها نسبت به واردات انرژی بیشتر شود.

این موضوع علاوه بر سوخت‌های مایع مانند بنزین در خصوص گاز نیز حکمفرماست. در حال حاضر ایران ظرفیت تولید روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز را داراست. با این حال تولید گاز شیرین کشور روزانه تا ۸۶۰میلیون متر مکعب در روز برآورد می‌شود. اعدادی که در مقیاس جهانی، به اندازه مصرف چند کشور است، اما به تنهایی در ایران سوزانده می‌شود.

بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود، با این حساب یارانه شهریور بصورت کالایی خواهد بود؟

یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

در حالی چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی هفته گذشته به حساب خانوار واریز شد که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند.

این در شرایطی است که زیرساخت‌های طرح کالابرگ در حال آماده‌سازی است و بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در پاسخ به این سوال که یارانه بعدی نقدی است یا کالایی عنوان کرده، تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگرفته باشد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود و هنوز هم ابلاغی صورت نگرفته، بنابراین فعلا گفته می‌شود ماه بعد هم پرداخت به صورت نقدی خواهد بود.

در این‌میان، پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته به باور کارشناسان، اگر دولت قصد واقعی برای تغییر شیوه پرداخت داشته باشد.

با این حال، یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

افرادی که مرداد ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد معوقات سه ماه گذشته به علاوه یارانه شهریور ماه را دریافت خواهند کرد که این رقم براساس دهک فرد، رقمی بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان خواهد بود.

پنج شنبه بود که چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی جدید پرداخت شد؛ براین اساس دهک‌های یک تا ۳، نفری ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهار تا نهم، نفری ۳۰۰هزار تومان یارانه گرفتند؛ اما از همان ماه‌ ابتدایی پرداخت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی برخی مشمول یارانه شناخته نشده بودند و یارانه‌ای دریافت نکرده بودند.

این افراد یا دهک دهمی بودند و یا پیش از آن یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند. بنابراین شرایطی برای اعتراض این افراد فراهم شد و همچنان هم ادامه دارد؛ البته گفته می‌شد که یارانه نقدی تنها دو ماه برقرار است و پس از آن متوقف خواهد شد که تا به امروز این اتفاق نیفتاد.

بنابراین جاماندگان در این چهار ماه همواره پیگیر یارانه‌های نقدی خود بودند و با توجه به احتمال ادامه یافتن این یارانه، بسیاری مصر بودند که حتما یارانه نقدی را دریافت کنند. وزارت رفاه در مرحله ۱۳۷ پرداخت یارانه‌ها معترضینی که توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی بعد از بازبینی‌ها دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند معوقات اردیبهشت و خرداد ماه آن‌ها واریز شد و از پنج شنبه شب برایشان قابل برداشت بود.

یارانه معیشتی

همچنین افرادی که این ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد یارانه شهریور و نیز یارانه اردیبهشت، خرداد، تیر را دریافت خواهند کرد؛ یعنی اگر فردی دهک اول تا سومی باشد، ماه بعد یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرد که این رقم برای یک خانواده ۴نفره، حدود ۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد بود. همچنین افراد دهک چهارم تا نهمی نیز یارانه ماه بعد نفری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد؛ در واقع یک خانواده ۴نفره که در دهک چهارم تا نهم باشد، ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد.

یارانه مرداد ماه تا دو روز دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا این آخرین یارانه نقدی دولت رئیسی است یا اینکه پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به رغم سکوت سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت شهروندان یارانه بگیر، یارانه مرداد ماه تا دو روز دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

بررسی‌ها از وزارت اقتصاد و امور دارایی نشان می‌دهد که هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تغییر نحوه پرداخت یارانه‌ نقدی به کالایی بر عهده وزارت کار است. براین اساس با توجه به اداره شدن این وزارتخانه زیر نظر سرپرست، به نظر می‌رسد دست کم تا تعیین وزیر جدید برای این وزارتخانه روند پرداخت یارانه‌های معیشتی به صورت نقدی ادامه یابد.

در عین حال بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که گزینه پرداخت غیر نقدی یارانه همچنان به صورت جدی روی میز دولت است.

در همین رابطه گویا در حال حاضر در برخی از شهرستانهای کشور، گروه‌های کوچکی از مردم انتخاب شده‌اند تا فرآیند توزیع یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی بر روی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد.

البته در این فرآیند آزمایشی، یارانه معیشتی جمعیت هدف به سیاق دیگر یارانه‌بگیران به صورت نقدی پرداخت می‌شود اما در عوض اعتباراتی که بنا بوده از سوی برخی نهادهای حمایتگر به این جمعیت اختصاص یابد در قالب طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی میان آنها در حال توزیع است.

پیش از این معاون استانداری ایلام بدون اشاره به جزئیات از اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی در این استان خبر داده بود. از طرف دیگر بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز چندی پیش از توزیع ۱۷ هزار بسته‌ حمایتی اقلام لبنی میان خانوراهای نیازمند خبر داد.

از کنار هم قرار دادن این اخبار می‌توان نتیجه گرفت که نحوه اجرای آزمایشی طرح توزیع کالابرگ الکترونیکی به چه صورتی در دست اجراست.

بر این اساس در صورتی که دولت بعد از اتمام برنامه آزمایشی توزیع کالابرگ الکترونیکی به جمع بندی نهایی در خصوص چگونگی نحوه اجرای این طرح برسد، ممکن است در خصوص تغییر روال پرداخت یارانه معیشتی تصمیم گیری کند.

توزیع یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی یکی از زیر مجموعه‌های برنامه دولتی اصلاح ارز ترجیحی بود، براساس این برنامه سایر اقلام کالایی، غیر از نان، دارو و بنزین باید در قالب کالابرگ الکترونیکی توزیع شوند.

به دلیل آنچه که فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم عنوان شده است از اردیبهشت ماه تاکنون این یارانه به صورت نقدی و غیر کالایی در حال توزیع میان شهروندان است.

به دلیل شرایط اقتصادی ویژه‌ای که اغلب شهروندان کم درآمد با آن مواجه هستند، در ماه‌های گذشته هرگونه زمزمه در خصوص تغییر پرداخت یارانه معیشتی از حالت نقدی به کالایی اغلب با واکنش منفی افکار عمومی روبرو بوده است.

در فضای مجازی اخباری دست به دست می‌شود که قرار است وام ۲۰۰ میلیونی یارانه پرداخت شود. اما آیا خبر صحت دارد و یارانه‌بگیران می‌توانند با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی، وام ۲۰۰ میلیونی بگیرند؟بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی ۴۵ هزارتومانی در بهار امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید اردیبهشت و خرداد واریز شده است. یارانه جدید تیرماه کی واریز می شود؟ یارانه جدید معترضان و جاماندگان واریز می شود.

پیگیری‌ها از شبکه بانکی و بررسی اخبار نشان می‌دهد ماجرای وام ۲۰۰ میلیونی یارانه واقعیت ندارد و هیچ بانکی در کشور نه چنین وامی می‌دهد و نه وعده پرداخت آن را داده است. پس ماجرا چیست؟

به نظر می‌رسد که چندین خبر در دو سه هفته گذشته منتشر شده و بسیاری را به خطا انداخته است. یکی از این اخبار امکان دریافت وام با سهام عدالت بود. وامی که تنها به دارندگان سهام عدالتی که یارانه می‌گیرند پرداخت می‌شود و مبلغ آن ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت است. بر اساس این وام، دارندگان سهام عدالت می‌توانند بین دو تا ۱۴ میلیون تومان وام بگیرند و سهام عدالت خود را وثیقه دریافت وام قرار بدهند.

این وام در قالب نقدی پرداخت نمی‌شود و در قالب کارت اعتباری است و وام‌گیرندگان فقط باید از طریق فروشگاه‌های اعلام شده توسط بانک، این وام را خرج کنند.
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید