مردمان این استان، محصولات زراعی، صنایع برنج و آرد آسیاب شده، پارچه‌های دستباف، ظروف فلزی و فرش تولید می‌کنند.

سفری به زنجان، مرکز چاقوی ایران


به گزارش سلام نو، شهر زنجان در ۳۲۰ کیلومتری تهران و در مسیر تبریز قرار دارد و در نیمی از راه اصلی و راه آهن تبریز بر روی دره‌ای باز قرار دارد. با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت امروزی، ساخت این شهر را به اردشیر اول، پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند. زنجان از نظر اداری به سه بخش مرکزی (خود شهر) و دو بخش خارج از شهر به نام‌های ماهانشان و طارم علیا تقسیم می‌شود. سلطانیه مهمترین سایت یونسکو در زنجان است.

سفری به زنجان، مرکز چاقوی ایران

گنبد سلطانیه، استان زنجان

قدمت ساخت این شهر به امپراتوری ساسانیان باز می‌گردد. این شهر که در قرن هفتم توسط مسلمانان تسخیر شد، در طول قرن‌های ۱۳ و ۱۴ توسط مغول‌ها و تامرلن محو شد و سابقه‌ای روشن در تمدن، فرهنگ، هنر و علوم داشت، اکنون مرکز یک منطقه کشاورزی با گندم فراوان است. مردمان این استان، محصولات زراعی، صنایع برنج و آرد آسیاب شده، پارچه‌های دستباف، ظروف فلزی و فرش تولید می‌کنند.

آنچه در زنجان باید دید:

در اینجا لیستی از جاذبه‌های اصلی زنجان آورده شده است:

سلطانیه

مقبره اولجیتو در اوایل قرن چهاردهم در شهر سلطانیه که زمانی پایتخت سلسله ایلخانیان مغولستان بود، تأسیس شد.
سلطانیه یکی از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های دستاوردهای معماری ایرانی و یادگاری مهم در توسعه معماری اسلامی است. این بنای هشت ضلعی با گنبدی باشکوه به ارتفاع ۵۰ متر که با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده شده و توسط هشت مناره با شبحی ظریف احاطه شده است، پوشیده شده است. این سازه، قدیمی‌ترین نمونه موجود از گنبد دوبل در ایران است. تزئینات داخل مقبره نیز تحسین برانگیز است و متخصصان این بنا را «پیش‌آهنگ تاج محل» توصیف کرده‌اند.

سفری به زنجان، مرکز چاقوی ایران

مجموعه سلطانیه، زنجان، ایران

رختشوی خانه (خانه شستشوی عمومی)

غسالخانه زنجان بنایی بزرگ واقع در مرکز شهر است که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی می‌رسد. این بنا که در منطقه‌ای بسیار پرجمعیت ساخته شده است، در حال حاضر موزه مردم شناسی زنجان را در خود جای داده است که عمدتا اشیاء محلی آن دوره از جمله لباس، جواهرات و ابزار به نمایش گذاشته شده است.
این رختشوی خانه در ابتدا توسط زنان به عنوان رختشویخانه برای شستن لباس‌ها استفاده می‌شد. امروزه معمولا هر خانه‌ای مجهز به وسایلی مانند ماشین لباسشویی و خشک کن و یک دستشویی بزرگ برای شستن دست‌ها و لباس‌های نرم‌تر است.
از نظر نوع کاربری، هیچ ساختمان دیگری در ایران نمی‌توان یافت که فقط برای شستشوی لباس از آن استفاده شود.

این ساختمان توسط دو برادر برای استفاده عمومی ساخته شد و به صورت ۲۴ ساعته قابل دسترسی بود و هیچ پولی برای استفاده از آن از شهروندان دریافت نمی شد. از آنجایی که شهر زنجان معمولاً زمستان‌های سرد و سختی را پشت سر می‌گذارد که شستن لباس‌ها را برای خانم‌ها سخت‌تر می‌کند، غسالخانه واقعاً کمک خوبی برای ساکنان زنجان بود.

سفری به زنجان، مرکز چاقوی ایران

رختشوی خانه زنجان

موزه مردان نمکی

خانه ذوالفقاری یا موزه مردان نمکی بنایی متعلق به سلسله قاجاریه است که در آن مردانی که به طور طبیعی پس از گیر افتادن در معدن نمک در زمان ساسانیان مومیایی شده‌اند، می‌توان از آن بازدید کرد. این افراد به طور تصادفی در حین عملیات حفاری در یکی از معادن کشف شدند. چهرآباد در ماهانشان زنجان و از اعماق معدن بیرون آمد. چکمه، پا و سر یکی از این مومیایی‌ها در موزه ملی تهران نگهداری می‌شود.
همچنین مجموعه‌هایی از ظروف سفالی و شیشه‌ای در این موزه وجود دارد. بازدید از این موزه در زمانی که در زنجان هستید به شدت توصیه می‌شود.

سفری به زنجان، مرکز چاقوی ایران

موزه مردان نمکی

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید