۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 55398531

این مقاله استان ایلام در یک نگاه بررسی خواهد شد و بخش های مهم آن را به شما معرفی می کنیم.

استان ایلام در یک نگاه

سلام نو-سرویس گردشگری: استان ایلام یکی از برترین استان های غربی کشور می باشد که از نظر تاریخی بسیار غنی است. این استان در طول تاریخ همواره از اهمیت ویژه ای برای ایران برخوردار بوده است. شهر ایلام مرکز این استان می باشد و بعد از شهر های سنندج و کرمانشاه، در رتبه سوم از لیست برترین شهر های کردنشین ایران قرار می گیرد. شهر ایلام دارای جاذبه های طبیعی بسیار خاص و منحصر به فردی نیز می باشد. در ادامه این مقاله بخش های مختلف ایلام را بررسی کرده یا به عبارت بهتر تمام استان ایلام در یک نگاه به شما معرفی خواهد شد.

جغرافیا استان ایلام در یک نگاه :

استان ایلام از نظر مساحت در لیست استان های میان رده کشور محسوب می شود و مساحتی بیش از ۶۷ هکتار دارد. از مهم ترین شهر های موجود در این استان می توان به ایلام، ایوان، دهلران، مهران، شیروان و ... اشاره کرد. ناهمواری ها و فراز و نشیب های موجود در این استان از دوران اول تا چهارم زمین شناسی بر جای مانده اند. در نواحی جنوب و جنوب غربی استان ایلام شما می توانید دست های بزرگ و پهناوری را مشاهده فرمایید که گونه های خاص گیاهی و جانوری را در خود جای داده اند. از مهم ترین دست های موجود در این ناحیه از کشور می توان به دشت عباس، دشت دهلران، دشت مهران و ... اشاره کرد.

تاریخچه استان ایلام در یک نگاه :

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله گفته شد، ایلام از نظر تاریخی جزو غنی ترین بخش های کشور محسوب می گردد. بررسی های باستان شناسی انجام گرفته و کتیبه ها و نوشته های تاریخی حاکی از آن می باشند که ایلام کنونی بخشی از کشور و تمدن عیلام کهن می باشد. این تمدن کهن حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح توسط آشوری ها از بین رفته است. اما امروزه شما می توانید آثار و شواهد مرتبط به آن دوران را رد ایلام مشاهده فرمایید. استا ایلام در زمان حکومت هخامنشیان نیز جزو نقاط مهم امپراطوری محسوب شده و جزوی از امپراطوری عظیم ایشان بوده است.

استان ایلام در یک نگاه

استان ایلام در یک نگاه

بررسی تاریخچه و معنی ایلام :‌

اسم ایلام همانند اسم سایر نقاط کشور همواره تحت تاثیر تغییرات زبانی گوناگون قرار گرفته تا به ایلام کنونی تبدیل شده است. زبان فارسی به دلیل آمیخته شدن با زبان هایی مثل فرانسوی، ترکی، عربی و ... همواره با تغییرات قابل توجه و مختلفی روبرو بوده است. برخی از زبان شناسان معتقد هستند که ایلام به معنای برگزاری مهمانی عروسی، ولیمه دادن و ... می باشد. اما نزدیک ترین معنی که تا امروز برای واژه ی ایلام استخراج شده، واژه ی بلندی می باشد. اما توجه داشته باشید که تا به امروز نتیجه قطعی و کاملی برای این معنی این واژه به دست نیامده است.

پوشش محلی مردمان استان ایلام در یک نگاه :

استان ایلام به دلیل قرارگیری در یک منطقه ویژه و خاص جغرافیایی، همواره مورد توجه حکومت های مختلف بوده است. به عنوان مثال این استان در طول تاریخ تحت فرمانروایی اعراب از کوفه، هخامنشیان، اتابکان و ... بوده است. به همین دلیل پوشش محلی مردمان ایلام در طول تاریخ همواره تحت تاثیر فرهنگ و آداب رسوم مردمان مختلف بوده است.با این حال امروزه پوشش محلی مردمان ایلام، شباهت بسیار زیادی به کرد ها دارد و بیشترین تاثیر را از آنها گرفته است. لازم به ذکر است که در حال حاضر بخش های عمده ای از این استان با پوشش مدرن رفت و آمد کرده و پوشش محلی در این منطقه بسیار کمرنگ گردیده است.

استان ایلام در یک نگاه

استان ایلام در یک نگاه

آداب و رسوم مردمان استان ایلام :

آداب و رسوم مردمان استان ایلام در یک نگاه، شباهت بسیار قابل توجهی به سایر بخش های ایران دارد. به عنوان مثال مردمان این منطقه جشن ها و عید های کهن ایران مثل عید نوروز، مراسم عروسی و خواستگاری و ... را به مشابه اغلب بخش های ایران برگزار می کنند. اما استان و به ویژه شهر ایلام دارای آداب و رسوم و مراسمات خاص و منحصر به فردی نیز می باشند. مراسم چمر یکی از مراسم مخصوص این منطقه است که به ایلام تعلق دارد. چمر در واقع نوعی آواز غمگین می باشد که در بعد از فوت عزیزان از دست رفته و به یاد ایشان سروده می شود.

صنایع دستی و سوغات ایلام :

از مهم ترین سوغات استان ایلام می توان به مواردی مثل نان ساجی، نان پیگ، نان گرده، شله لکینه، حلوای بل، بژی برساق و ... اشاره کرد. استان ایلام دارای غذا های محلی بی نظیری مثل ترخینه، خورشت تره کوهی، مکش، گوجه پلو، کوفته سیرابی و ... نیز می باشد.

استان و به ویژه شهر ایلام در زمینه تولید صنایع دستی نیز فعال می باشند و محصولات مختلفی را به بازار عرضه می کنند. از مهم ترین صنایع دستی متعلق به این استان می توان به نمد، قالی، گیوه، معرق روی چوب، جاجیم، سفال، قلم زنی روی مس، تولید سیاه چادر های مخصوص عشایر، احرامی و ... اشاره کرد.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه آداب و رسوم، تاریخ و مردمان محلی استان ایلام به دست آورده باشید و هنگام سفر به این استان از آن ها استفاده نمایید.

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید