یکی از روستاهای زیبای ایران، روستای شواز می‌باشد که در دل تفت در استان یزد واقع شده است. این روستای سر سبز مکان های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است.

سفری پر خاطره به روستایی تاریخی در تفت

سلام نو-سرویس گردشگری:روستای شواز یکی از جاهای دیدنی تفت است که در جنوب غربی استان یزد، منطقه پشتکوه و در اطراف روستای نصرآباد قرار دارد. فاصله شواز تا تفت ۶۸ کیلومتری و تا یزد ۹۵ کیلومتر است.روستای شواز یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان تفت محسوب می‌شود. این روستا نام خود را از باد گرفته است. به نقل‌ از مردمان این روستا، شواز تغییر یافته شب باد یا شاه باد است که در اصطلاح محلی به وزش باد در شب گفته می‌شود. از آنجایی که باد شب‌ها در این آبادی شدیدتر می‌شود، این روستا به این نام مشهور شده است.روستای شواز هر ساله میزبان جشنواره‌های متعددی در زمینه آداب‌ورسوم، مراسم آیینی، اجرای موسیقی و نواهای محلی، معرفی صنایع‌دستی، پوشش سنتی و غذاهای محلی است. جشنواره شب باد تا شواز، شبیه‌خوانی، چاووشی‌خوانی، شب شعر روستا، بوم‌گردی، رصد ستارگان و اجرای بازی‌های سنتی و محلی از جمله برنامه‌هایی است که در این روستا برگزار می‌شود.

سفری پر خاطره به روستایی تاریخی در تفت

سرگذشت روستا شواز

روستای شواز یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان یزد محسوب می‌شود که آثار تاریخی مهم و باارزشی چون سنگ‌نگاره‌های اسبقته و قلعه شواز را در خود جای داده است. علاوه بر این، در نزدیکی قلعه شواز محلی به نام شواز کهنه قرار دارد که در این منطقه، قبرستان‌های تاریخی دیده می‌شود.در نزدیکی‌های شواز کهنه نیز مکانی قرار دارد که اسبقته یا هسبخته نامیده می‌شود. هسبخته از هس، به معنی محل نگهداری گوسفند و بخته به معنی عقیم کردن حیوانات تشکیل شده است. گفته می‌شود در این مکان آثاری از عصر مهرپرستی به دست آمده است. علاوه بر این در نزدیکی‌های شواز، روستاهایی از دوره ساسانی وجود دارد که قدمت آن‌ها به عصر ساسانی می‌رسد. همچنین در چند کیلومتری شواز در رمه کوه، سنگ‌نگاره‌های ۱۰ هزار ساله وجود دارد که همه این‌ها تاریخ و قدمت این منطقه را نشان می‌دهد.

چشمه شواز

کمی دورتر از روستای شواز چشمه‌ای به نام تلخ و شور قرار دارد. از آنجایی که این چشمه آب تلخ و شور دارد به این اسم نام‌گذاری شده است. منشا این چشمه مشخص نیست و از چند نقطه می‌جوشد. در طول مسیر چشمه تلخ و شور در اثر فرسایش آبی دره‌ای شکل گرفته است و این چشمه همچون آبشار جاری است. در اطراف آبشار شواز درختان و درختچه‌هایی چون گز و نی دیده می‌شود.

سفری پر خاطره به روستایی تاریخی در تفت

کی بروم؟

چنانچه قصد دارید به روستای شواز سفر کنید با توجه با توجه به گرم بودن هوای این منطقه، تاریخ سفرتان را فصل‌های خنک سال انتخاب کنید تا از روستاگردی در این روستای قدیمی لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید