۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵
کد خبر: 55398365

بروجن یکی از شهرهای بسیار زیبای ایران است که در دل چهارمحال و بختیاری جای گرفته و زیبای‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این شهر تالاب چغاخور می‌باشد.

سفری مجازی به تالاب چغاخور

سلام نو-سرویس گردشگری:تالاب چغاخور از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌آید و در ارتفاعات رشته‌کوه زاگرس و بر بلندای فلات ایران قرار گرفته است. زیبایی جغاخور به حدی است که کمتر جاذبه‌ طبیعت‌گردی نظیر آن را می‌توان درنظر گرفت.تالاب چغاخور یک تالاب بین‌المللی است که در قدیم آبخور دام‌های ایل بختیاری بوده که در حدود ۳۰۰ سال پیش به اینجا مهاجرت کرده بودند. مساحت این تالاب حدود ۲۳۰۰ هکتار است که در ۶۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب از جاهای دیدنی بروجن در مسیر جاده شهرکرد - خوزستان است.

سفری مجازی به تالاب چغاخور

معرفی

جذاب ترین تالاب ایران در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد این تالاب که چغاخور نام دارد در جنوب شهر بلداجی از توابع شهر بروجن واقع شده است این جاذبه زیبا که در زمره جاذبه های طبیعی قرار دارد از ویژگی های متمایزی نسبت به سایر تالاب ها برخوردار است که در این میان می توان به رشته کوه زیبای کلار،آب و هوای مطلوب ومرغزار اطراف آن اشاره کرد. این مرغزار مساحتی حدود ۷۰۰هکتار را دارد که در فصل بهار به اوج زیبایی خود می رسد در این موقع از سال کوهنوردان در ارتفاعات بالا شاهد منظره شگفت انگیزی از این طبیعت هستند.در این جاذبه منحصر به فرد گونه های فراوان و نادری از جانواران و آبزیان وجود دارد که برای حفاظت آن ها در سال ۱۳۷۸توسط سازمان حفاظت محیط زیست تالاب چغاخور به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شد.تالاب بی نظیر چغاخور قدمتی بسیاری دارد و مساحت آن به ۲۳۰۰هکتار می رسد عوامل متعددی در تامین آب این جاذبه طبیعی دخالت دارند از جمله می توان به برف و باران و چشمه های اطراف کوه کلار اشاره کرد. این تالاب شرایط مناسبی را برای رویش گونه ای از گیاهان آبدوست فراهم کرده است به طوری که سالیان درازی در کنار آن درختان بید،مرغ جگن، پلی گونیوم، پتامژتون روییده اند این گیاهان در دسته های نم پسند،حاشیه ای،شناور و غوطه ور قرار دارند. در کنار این پوشش گیاهی و شرایط مناسب زیستگاه پرندگانی بومی و مهاجری چون لک لک ،چنگر،باکلان،فلامینگو،اکراس،قو،سلیم،کاکایی،خروس کولی و .. شده است در کنار این پرندگان، جانوارانی همچون مارها،لاک پشت،شغال،گرگ ،خرگوش زندگی می کنند همچنین آبزیان داخل آب تالاب ماهی کپور،ماهی گورخری و شیرماهی،عروس است و در این میان می توان به گونه نادر خانواده گامبوزیا (کپور دندان)اشاره کرد که به اهمیت تالاب افزوده است.

سفری مجازی به تالاب چغاخور

کی بروم؟

تالاب جذاب چغاخور یکی از قطب های مهم توریستی است که همه ساله گردشگران بسیاری را از داخل و خارج به خود جذب می کند و درشش ماه اول سال مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد اگرچه در زمستان جلوه های خاص و بی همتایی را به نمایش می گذارد ولی به دلیل سردی هوا بهتر است فصول اول سال را برای بازدید انتخاب کرد و مسافران و گردشگران می توانند لحظات به یاد ماندنی را داشته باشند و با انجام تفریحاتی چون قایق سواری و ماهیگیری اوقات خوشی را رقم بزنند که در این مکان برای رفاه حال مردم سازه هایی از قبیل سرویس بهداشتی،پارکینگ،آلاچیق و واحدهای اقامتی و مکان هایی برای چادر زدن تعبیه شده است که توصیه می شود برای حفظ این تالاب از هرگونه آسیب رساندن به آن خودداری کرد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید