۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۹
کد خبر: 55398327

یکی دیگر از استان‌های بسیار زیبای ایران استان کرمان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های بی‌نظیر این استان بازار قدیمی سیرجان می‌باشد.

بازار تاریخی سیرجان کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری:بسیاری از دیدنی های استان کرمان را آثار و ابنیه تاریخی تشکیل می‌دهند که در سراسر شهرهای استان واقع شده‌اند. هریک از این آثار نشان از تاریخ غنی و قدمت این خطه از ایران دارند و داستان‌هایی ناگفته از زندگی اجدادمان را در روزگاران گذشته، برای ما بازمی‌گویند. یکی از این آثار پرقصه، بازار سیرجان است.بازار سیرجان ۱۵۰ سال است که دادوستد اهالی شهر و تجار را نظاره‌ می‌کند، از چرب‌زبانی‌ها آن‌ها گرفته تا چانه‌زنی‌ها را می‌شنود و همه را درون خود نگاه می‌دارد. این بازار به‌دلیل موقعیت مرکزی همچنان به‌عنوان یکی از مراکز خرید و جاهای دیدنی سیرجان به شمار می‌آید.

بازار تاریخی سیرجان کجاست؟

سرگذشت

احتمالا قدمت اولین بازار سیرجان (بازار کهنه) به دوره قاجار بازمی‌گردد و در زمان سلطنت محمد شاه قاجار احداث شده است. در سال ۱۳۳۲ شمسی، بازار را مورد مرمت و بازسازی قرار دادند که این کار توسط معمار خوش‌سلیقه سیرجانی، استاد غلام عباس معماریان، انجام گرفت. به‌دلیل موقعیت مناسب در مرکز شهر، این بازار با عمری بیش از یک قرن، همچنان پابرجا است و محل دادوستد به شمار می‌رود.متاسفانه امروزه بازار سیرجان با مشکلات گوناگونی دست‌وپنجه نرم می‌کند. نبود سیستم جمع‌آوری فاضلاب، نابسامانی سیم‌های برق و خطرات احتمالی آن، عدم وجود کف‌سازی مناسب در بازار، نبود پارکینگ خودروها و سرویس‌های بهداشتی، عدم وجود معبر برای خودروهای آتش‌نشانی و همچنین نبود شیرهای آتش‌نشانی در بازار از جمله‌های مشکلات این بازار است.

بازار تاریخی سیرجان کجاست؟

بخش های مختلف بازار

بازارهای دو قلوی سیرجان به عنوان یکی از جذاب ترین دیدنی های این شهر، درست در مرکز آن واقع شده است. هنگامی که وارد خیابان امام خمینی می شوید، پس از رد شدن از بازار جدید کوثر، در سمت راست خیابان دو بازار را در کنار هم خواهید دید که در میان مردم به بازارهای کهنه و نو شهرت دارند. به محض قدم گذاشتن در بازار قدیمی، بوی خوش گیاهان دارویی از عطاری ها مشام شما را پر خواهد کرد. تابش نور آفتاب نیز از طریق نورگیرهایی که سقف های گنبدی این بازار تعبیه شده اند، جلوه خاصی به آن بخشیده است. در انتهای بازار تاریخی سیرجان، بازارچه ای وجود دارد که به بازار نو و میدان نخود بریزی می رسد. بیشتر مغازه های این قسمت پارچه فروشی و طلا فروشی هستند. با وجود اینکه طرح و نقشه بازار نو درست مثل بازار کهنه است، در آن خبری از رایحه مسحور کننده عطاری ها نیست و دالان های آن نیز کمی از آن باریک تر است. پس از پشت سر گذاشتن بازار نو، وارد بازارچه ای می شوید که به انتهای بازار کهنه و بازار آقا ابراهیم متصل است. جالب است بدانید که این سه بازار به صورت موازی در کنار یکدیگر احداث شده اند. در بازار آقا ابراهیم انواعی از گلیم های قدیمی و فرش های خوش نقش و نگار به فروش می رسند. این بازار در آخر به کاروانسرای سیرجان منتهی می شود.

بازار تاریخی سیرجان کجاست؟

نحوه دسترسی

به دلیل آنکه بازار تاریخی سیرجان از بهترین موقعیت مکانی برخوردار و درست در مرکز این شهر قرار گرفته است، می توان برای رسیدن به آن از وسایل حمل و نقل عمومی هم استفاده کرد. البته اگر تمایل داشته باشید تا با خودروی شخصی از این بازار دیدن کنید، این امکان برای شما وجود دارد که وسیله نقلیه خود را در نزدیکی این مکان پارک کنید و به گشت و گذار در بازارهای دو قلوی سیرجان بپردازید. نحوه دسترسی به این بازار تاریخی بسیار راحت است. چرا که آدرس آن بسیار سر راست است و به سادگی و بدون نیاز به کمترین پرس و جو، می توان خود را به آنجا رساند. تنها کافی است با ورود به خیابان امام خمینی و عبور کردن از بازار جدید کوثر، نگاهی به اطراف بیاندازید و بازار تاریخی سیرجان را مشاهده کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید