۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 55398321

عمارت کوشک شامل زیرزمین، همکف، طبقه اول، آلاچیق، شش اتاق خواب، پنج تالار و یک اتاق کار بود.

عمارت کوشک در تهران

سلام نو-سرویس گردشگری: ویژگی‌های معماری برخی از عمارت‌ها آنقدر قابل توجه است که آن ساختمان را به یک اثر هنری تبدیل می‌کنند. عمارت کوشک تهران (کیوسک) که به خانه شقاقی نیز معروف است یکی از این بناهاست.

اگر به سمت شرق میدان فردوسی پیش بروید به خیابان امیر سلطانی در خیابان انقلاب می‌رسید. راهنمای کوچه مهناز را جستجو کنید و بیابید، اما به عمارت کوشک (کیوسک، آلاچیق) معروف است. یک عمارت زیبا در گوشه کوچه وجود دارد. همچنین می‌توانید به خیابان فردوسی بروید و به سمت خیابان جمهوری ادامه دهید، وارد خیابان تقوی شوید و عمارت کوشک در نبش کوچه را پیدا کنید.

تاریخ شقاقی به اوایل پهلوی اول برمی‌گردد. علاوه بر نشانه‌های معماری ایرانی، از سبک اروپایی الهام گرفته شده است. حسین شقاقی پس از بازگشت از آلمان تصمیم گرفت در کشورش بماند و شروع به ساخت عمارت کوشک کرد و آن را کوشک نامید.

حسین شقاقی، مدیرعامل وزارت راه و شهرسازی بود. حسین شقاقی قبل از انقلاب اسلامی خانه را به یک شرکت خارجی به نام ماندلا و کندلیس فروخت. به همین دلیل است که برخی این عمارت را به عنوان عمارت ماندلا می‌شناسند. بعد از انقلاب اسلامی، طلبکاران آن را تصرف کردند. سرانجام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران آن را در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی خریداری کرد.

امروزه مرکز مطالعات حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در اینجا قرار دارد. این مرکز زیر نظر یونسکو کار می‌کند و عمارت در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

این عمارت در داخل فضای سبز قرار گرفته و دارای پلانی بیضی شکل و نمای جذابی است. نما با آجرکاری، گچبری و نرده‌کاری تزئین شده است. چند پله عریض محوطه را به ورودی ساختمان وصل می‌کند.

عمارت کوشک شامل زیرزمین، همکف، طبقه اول، آلاچیق، شش اتاق خواب، پنج تالار و یک اتاق کار بود. آشپزخانه‌اش مدرن بود و فر گاز هم آنجا بود. ولی متأسفانه، نمی‌تواند برای همه باز شود.

عمارت دیگری نیز در خیابان سعدی شمالی وجود دارد که به آن عمارت شقاقی نیز می‌گویند. دارای سبک معماری پهلوی اول است. ستون‌های بلند و نمای سفید که به سقف می‌رسد. این اثر متعلق به دکتر سیاوش شقاقی فرزند حسین شقاقی است و موزه نقاشی زیر شیشه است.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید