۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۴
کد خبر: 55398320

عمارت مسعودیه در واقع همان باغ نظامیه بود که میرزا آقاخان نوری در سال ۱۸۵۴ برای فرزندش نظام الملک ساخت. اما این عمارت به دستور زلال‌سلطان یکی از فرزندان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

عمارت مسعودیه تهران

سلام نو-سرویس گردشگری: عمارت مسعودیه تهران در نزدیکی میدان بهارستان تهران قرار دارد و یکی از نفیس‌ترین بناهای تاریخی تهران قدیم است که به طور کامل مرمت شده و می‌تواند مورد بازدید ایرانیان و گردشگران قرار گیرد. عمارت مسعودیه تهران از روزهای تأثیرگذار عصر قاجار تا وقایع انقلاب مشروطیت فارس، شاهد برخی از مهم‌ترین روزها و رویدادهای تاریخ معاصر ایران بوده که منجر به ثبت آن به عنوان میراث ملی شده است.

عمارت مسعودیه در واقع همان باغ نظامیه بود که میرزا آقاخان نوری در سال ۱۸۵۴ برای فرزندش نظام الملک ساخت. اما این عمارت به دستور زلال‌سلطان یکی از فرزندان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. . زلال‌سلطان به خدمتکار خود رضا قلی خان به نام سراج الملک دستور داد تا عمارت مسعودیه تهران را بسازد.

این بنا در جنوب شرقی باغ نگارستان واقع شده و بخشی از باغ نظامیه بوده است. این احتمال وجود دارد که این عمارت به عنوان جایگزینی برای کاخ گلستان ساخته شده باشد. در واقع شبیه تخت مرمر و عمارت بادگیر آن کاخ است. رضاشاه در زمان پهلوی این بنا را از زلال‌سلطان خرید و در اختیار دولت قرار داد. عمارت مسعودیه تهران به عنوان مدرسه نظامی و وزارت آموزش و پرورش فعالیت داشته است. پس از انقلاب ایران تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران قرار گرفت.

باغ عمارت مسعودیه تهران در ابتدا به وسعت چهل هزار متر مربع بود که امروزه تنها نیمی از هکتار از آن باقی مانده است. دو سازه اصلی عمارت مسعودیه دادگاه و اتاق نشیمن است. بناهای دیگری نیز در کنار آنها ساخته شده است که میانسرای سید جوادی، ساختمان سیدجوادی، میانسرای مشیری، ساختمان مشیرالدوله، میانسرای خلوت، دروازه ورودی مسیر پیاده روی، دروازه کالسکه‌ها و باغ دادگاه است. هر یک از این سازه‌ها با گچبری، نجاری، کاشی کاری، خوشنویسی، نقاشی دیواری و سایر تکنیک ها تزئین شده‌اند.

عمارت مسعودیه تهران امروز به یک مرکز فرهنگی در قلب تهران تبدیل شده است. پانزدهمین جشن سینمای ایران در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ در این بنای تاریخی برگزار شد و گهگاه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری نیز در آن برگزار می‌شود. وسایل حمل و نقل عمومی زیادی وجود دارد که سفر بازدیدکنندگان را تسهیل می‌کند. ایستگاه متروی ملت در جنوب عمارت واقع شده است، ناگفته نماند بسیاری از مسیرهای اتوبوس شهری و تاکسی‌هایی که می‌توان برای رسیدن به آنجا استفاده کرد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید