خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شوند.

واردات خودرو از برندهای هیوندای، میتسوبیشی، چانگان، ام‌جی و سیتروئن به کشور + عکس و مشخصات

به گزارش سلام نو به نقل از زومیت، براساس اطلاعات رسیده از منابع دولتی، واردات چند خودروی اقتصادی از برندهای هیوندای، میتسوبیشی، چانگان، ام‌جی و سیتروئن قطعی است.

شاید در ظاهر، گمانه‌زنی برای قیمت ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خودروهای وارداتی، خبر خوشحال‌کننده‌ای باشد اما، فروش خودرو با تعداد محدود در بورس، نشان از بالارفتن قیمت نهایی برای مصرف‌کننده دارد. بدیهی است، تا زمانی که عرضه کمتر از تقاضا باشد، هزینه‌ی خرید خودرو برای خانواده‌های ایرانی کاهش نخواهد یافت و قیمت در بازار آزاد، بسیار بیشتر از توان اقتصادی مردم خواهد بود.

با فرض بر اینکه وعده‌ها عملی شوند و مدل‌های وارداتی از ترخیص گمرک عبور کنند، هیوندای اکسنت، هیوندای i۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان CS۳۵، ام جی ۳، ام جی ۶، سیتروئن C۳ و سئات ایبیزا در زمره مدل خودروهایی هستند که قرار است به کشور وارد شود. در این مطلب، نگاهی کوتاه به خودروهای فوق داشته‌ایم.

مشخصات هیوندای اکسنت ۲۰۲۲ وارداتی

طی سال‌های اخیر فروش بسیار خوب اکسنت در کشورهای غرب آسیا باتوجه به قیمت مناسب و شرایط اقساطی، وجود داشته است. حتی در عربستان، اکسنت پرفروش‌ترین خودروی سال ۲۰۰۰ بود.

هیوندای اکسنت از سال ۱۹۹۴ جای‌گزین اکسل شد و در بعضی کشورها، ورنا نام داشت. مدل هاچبک هیوندای i۳۰ که در ایران فروخته می‌شد هم، در واقع مدلی از اکسنت است. از سال ۲۰۱۶ تا امروز، نسل پنجم اکسنت با دو نوع بدنه‌ی سدان و هاچبک تولید می‌شود. این خودرو، باوجود ۶ سال سابقه‌ی فروش جهانی، هرگز به ایران وارد نشد.

اکسنت ۲۰۲۲ دارای خط تولید در هند، چین، مکزیک، فیلیپین، ویتنام و الجزایز است. این خودرو، محصولی اقتصادی برای کشورهای کمتر توسعه یافته محسوب می‌شود؛ درحالی‌که نسخه‌ی مجهزتر روی همین پلتفرم، به نام ریو بازار فروش شرق آسیا، امریکا و اروپا دارد. البته اکسنت ۲۰۲۲ با آپشن‌های نسبتا کامل در امریکا و کانادا نیز فروخته می‌شود.

انواع پیشرانه‌های یک لیتر توربو تا ۱/۶ لیتر برای اکسنت ۲۰۲۲ وجود دارد. نسخه‌ی ۱۷ هزار دلاری این خودرو در بازار جهانی، مجهز به موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن‌متر است. اکسنت با گیربکس CVT یا ۶ سرعته دستی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ تا ۱۰ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت، حدود ۶/۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

از مهم‌ترین امکانات اکسنت می‌توان به نمایشگر لمسی ۵ یا ۷ اینچ، ناوبری ماهواره‌ای، ارتباط تلفنی بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ‌های ۱۷ اینچ اشاره کرد. این خودرو در گزارش سال ۲۰۲۱ سایت کاراندردرایو، بهترین خودروی زیر ۱۸ هزار دلار امریکا معرفی شده و بالاتر از کیا ریو، نیسان ورسا، میتسوبیشی میراژ و شورولت اسپارک قرار گرفته است.

باتوجه به قیمت دلار در بازار آزاد، حتی اگر تعرفه‌های واردات و عوارض را صفر در نظر بگیریم، قیمت اکسنت سدان با امکاناتی که ذکر شد، کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

مشخصات هیوندای i۱۰ وارداتی

تصاویر | معرفی خودروهای جدید وارداتی به ایران؛ از هیوندای تا چانگان

هاچبک i۱۰ برخلاف اکسنت، در امریکا فروخته نمی‌شود اما برای مردم اروپا موجود است. خطوط تولید این مدل در ترکیه، هند و ویتنام فعالیت می‌کنند. نسل سوم سال ۲۰۱۹ معرفی شده و نسبت به نسل قبلی که در ایران فروش داشت، کمی بزرگ‌تر است.

پیشرانه‌های i۱۰ یک لیتر و ۱/۲ لیتر تنفس طبیعی یا توربوشارژ را شامل می‌شود. ارزان‌ترین مدل، ۶۷ اسب بخار قدرت و قوی‌تری نسخه، دارای ۱۰۰ اسب بخار قدرت است. در بیشتر کشورهای جهانی، i۱۰ با موتور ۱/۲ لیتر تنفس طبیعی فروخته می‌شود. این مدل، ۸۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با i۱۰ مجهز به گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک، ۱۴ ثانیه زمان می‌برد؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت، ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر است.

قیمت i۱۰ در کشورهای مختلف باتوجه به پیشرانه و تجهیزات، تفاوت دارد. ظاهرا میانگین هزینه خرید برای مدل اتوماتیک مجهز به پیشرانه‌ی ۸۴ اسب بخار، حدود ۱۰ هزار دلار است. پس برای وارد کننده، ۳۳۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان، قیمت ریالی خواهد داشت.

مشخصات میتسوبیشی میراژ ۲۰۲۲

تصاویر | معرفی خودروهای جدید وارداتی به ایران؛ از هیوندای تا چانگان

نسل اول میراژ در سال ۱۹۷۸، یک خودروی اسپرت هاچبک مشابه هوندا سیویک بود. این مدل در ابتدا، نسخه‌ی بدون صندوق لنسر محسوب می‌شد و تا سال ۲۰۱۲، به کلاس خودروهای کوچک شهری تعلق نداشت.

میراژ در سال‌های اخیر، کوچک‌ترین و ارزان‌ترین خودروی تولیدی میتسوبیشی بود. این مدل نسبت به رقبا، فضای کمتری برای سرنشینان فراهم می‌کند و البته پیشرانه‌ی ضعیف‌تری دارد؛ اما به دلیل مصرف سوخت پایین و سهولت استفاده در شهرهای پرترافیک، همچنان در کشورهای مختلف دنیا مشتری دارد.

نسل ششم میراژ در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد تا یک مدل جمع‌وجور، مشابه دوو ماتیز (شورولت ماتیز) باشد. فیس‌لیفت میراژ در سال ۲۰۱۹، جذابیت ظاهری این خودرو را افزایش داد و نسخه‌ی سدان را به خط مونتاژ اضافه کرد.

روی کاغذ، گیربکس خودکار CVT، مهم‌ترین مورد جالب برای نسخه‌ی پایه از میراژ سدان است. این مدل با پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱۲۰۰‌ سی‌سی، ۷۸ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای میراژ G۴ سدان، ۱۳ ثانیه زمان می‌برد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودروی ۹۵۰ کیلوگرمی، میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۵/۵ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌دهد.

میراژ هاچبک در بسیاری از کشورهای دنیا، آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار دارد. مدل سدان مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT، به قیمت ۱۷ هزار دلار در امریکا فروخته می‌شود. با این شرایط، فروش میراژ در ایران با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان، بعید به نظر می‌رسد.

مشخصات چانگان CS۳۵ جدید وارداتی

تصاویر | معرفی خودروهای جدید وارداتی به ایران؛ از هیوندای تا چانگان

سایپا به مدتی نسبتا طولانی، چانگان CS۳۵ را در ایران مونتاژ کرد. این خودرو، یکی از کوچک‌ترین کراس‌اورهای چینی بازار ایران محسوب می‌شود و به تعداد بالا فروخته شده است. هم‌اکنون چانگان CS۳۵ دست دوم مدل ۱۳۹۷ با شرایط ظاهری و فنی مناسب، حدود ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در چین، تولید چانگان CS۳۵ مشابه خودروی مونتاژ سایپا ادامه دارد. این خودرو حتی تغییر چهره‌ی چندانی نداشته و همچنان با دو نوع پیشرانه‌ی ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی فروخته می‌شود. اگر سایپا تصمیم به ازسرگیری واردات CS۳۵ قدیمی بگیرد؛ پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری با قدرت ۱۲۳ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متر تحویل مصرف‌کننده ایرانی خواهد شد. این مدل با گیربکس ۴ دنده اتوماتیک، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۵ ثانیه دارد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

چانگان CS۳۵ پلاس از سال ۲۰۱۸ به محصولات شرکت چینی اضافه شده است. این مدل، سال ۲۰۲۱ فیس‌لیفت شد و طراحی بهتری نسبت به CS۳۵ موجود در ایران پیدا کرد. چانگان CS۳۵ پلاس با موتور ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی و ۱/۴ لیتر توربو تولید می‌شود. مدل ارزان‌تر، ۱۲۸ اسب بخار قدرت و نسخه‌ی قوی‌تر، ۱۶۰ اسب بخار دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با پیشرانه‌ی توربوشارژ و گیربکس ۷ سرعته‌ی اتوماتیک دبل کلاچ، ۹ ثانیه زمان می‌برد.

قیمت چانگان CS۳۵ پلاس در بازار جهانی، ۱۳ تا ۱۵ هزار دلار است. با این شرایط حداقل فیمت خودرو برای شرکت واردکننده، ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

مشخصات ام جی ۳ وارداتی مدل ۲۰۲۲

تصاویر | معرفی خودروهای جدید وارداتی به ایران؛ از هیوندای تا چانگان

ام‌جی با مالکیت گروه خودروسازی سایک (SAIC) فعالیت می‌کند و امروزه یکی از موفق‌ترین برندهای صادرکننده‌ی چین محسوب می‌شود. طی سال‌های اخیر، مدل‌های مختلف ام‌جی شامل MG۳ و MG۶ و MG GT و MG GS در ایران فروخته شدند که از میان آنها، MG۳ کوچک‌ترین و ارزان‌ترین بود.

مدل فعلی از ام‌جی ۳، سال ۲۰۱۱ معرفی شد و اتفاقا در بازار ایران نیز حضور داشت. این خودرو، تغییر چهره‌ (فیس لیفت) در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد؛ اما از نظر فنی مشابه مدل ۲۰۱۱ باقی ماند. ام‌جی ۳ با پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۴ سرعته، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ تا ۱۲ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت MG۳ حدود ۶ تا ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر است. این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید می‌شود.

قیمت ام‌جی ۳ در چین، ۶۰ تا ۹۰ هزار یوآن، معادل ۹ تا ۱۳ هزار دلار است. مدل اتوماتیک دارای نمایشگر لمسی، ناوبری ماهواره‌ای، روشنایی روز، سیستم کنترل لغزش ESP و توزیع ترمز EBD، سنسور جلو و عقب، دوربین پارک و حفظ خودرو در شیب (HCA) است.

مشخصات ام جی ۶ وارداتی مدل ۲۰۲۲

تصاویر | معرفی خودروهای جدید وارداتی به ایران؛ از هیوندای تا چانگان

برخلاف MG۳، سدان MG۶ دارای نسخه‌ی جدید و نزدیک به استانداردهای روز دنیا است. نسل جدید، سال ۲۰۱۶ معرفی شده و سال ۲۰۲۰، فیس لیفت داشته است. باتوجه به سابقه‌ی مدل قبلی در ایران، واردات MG۶ جدید می‌تواند جای خالی یک سدان اسپرت جوان‌پسند در بازار کشور را پر کند.

مدل ۲۰۲۲ از ام‌جی ۶ پیشرانه‌های متنوعی در بازار جهانی دارد. حتی مدل پلاگین هیبرید این خودرو نیز تولید شده است. احتمالا شرکت واردکننده مشابه قبل، اقدام به فروش نسخه‌ی توربوشارژ MG۶ خواهد کرد و پیشرانه‌های ضعیف‌تر را سفارش نخواهد داد. با این شرایط، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر وارد کشور خواهد شد تا همراه گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم کند. میانگین مصرف سوخت MG۶ توربو، ۶ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.

آستانه قیمت MG۶ توربو در بازار جهانی، ۱۶ هزار دلار است. مدل پلاگین هیبرید با قدرت ۲۳۰ اسب بخار و گشتاور ۶۲۰ نیوتن‌متر، میانگین مصرف سوخت ۱/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر دارد و همراه آپشن‌های اضافی، به قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته می‌شود.

مشخصات سیتروئن C۳ وارداتی مدل ۲۰۲۲

تصاویر | معرفی خودروهای جدید وارداتی به ایران؛ از هیوندای تا چانگان

کراس‌اور کوچک سیتروئن C۳ یکی از معدود خودروهای مدرن اروپا محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر توسط سایپا مونتاژ شد. نسل جدید این سیتروئن از سال ۲۰۱۶ در اسلواکی تولید می‌شود و فیس لیفت جزئی در سال ۲۰۲۰ داشته است.

سیتروئن C۳ با پیشرانه‌ی سه سیلندر ۱/۲ لیتر توربوشارژ، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت C۳ مدل ۲۰۲۲، حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت به ۱۹۰ کیلومتر برساعت است.

باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی، مونتاژ C۳ جدید در ایران بعید به نظر می‌رسد. آستانه قیمت این خودرو با گیربکس اتوماتیک و موتور ۱/۲ لیتر توربوشارژ در اروپا، ۱۲ هزار دلار است. هم‌اکنون نسخه‌های دست دوم C۳ در بازار ایران، ۸۰۰ میلیون تومان هزینه حرید دارد.

مشخصات سئات ایبیزا وارداتی مدل ۲۰۲۲

تصاویر | معرفی خودروهای جدید وارداتی به ایران؛ از هیوندای تا چانگان

برند اسپانیایی سئات (SEAT) با سرمایه‌گذاری مشترک فیات ایتالیا در سال ۱۹۵۰ تاسیس شد. این مجموعه‌ی خودروسازی هم‌اکنون زیرمجموعه فولکس واگن است و انواع مدل‌های بنزینی و برقی با ابعاد مختلف را تولید می‌کند.

سئات ایبیزا (Ibiza) یکی از قدیمی‌ترین خودروهای تولید اسپانیا از ۱۹۸۴ تا کنون است. از سال ۲۰۱۷، نسل پنجم این خودرو در اسپانیا و الجزایر تولید می‌شود. پیشرانه‌های ایبیزا ۲۰۲۲، یک لیتر تنفس طبیعی، یک لیتر توربوشارژ و ۱/۵ لیتر توربوشارژ هستند. پرفروش‌ترین مدل ایبیزا مجهز به موتور توربوشارژ ۹۹۹ سی‌سی سه سیلندر با قدرت ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر است. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این هاچبک، ۱۰ ثانیه به میانگین مصرف سوخت ۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده. نهایت سرعت در نسخه‌ی مجهز به گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته، ۲۰۰ کیلومتر برساعت خواهد بود.

روی کاغذ، سئات ایبیزا هماهنگ با شرایط مورد پسند دولت ایران به نظر نمی‌رسد. آستانه قیمت مدل دنده اتوماتیک ۱۱۰ اسب بخار در اروپا ۲۰ هزار دلار است. مدل‌های ضعیف‌تر با حداقل امکانات هم، بیش از ۱۵ هزار دلار قیمت دارند. این شرایط، واردات سئات ایبیزا با قیمتی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان را غیرممکن جلوه می‌دهد

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید