ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، از لفاظی خطرناک اتمی روسیه انتقاد کرد و گفت: استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین عواقب بسیار خطرناکی دارد.

دبیرکل ناتو: جنگ اوکراین انتخابی است و پوتین می‌تواند همین فردا آن را تمام کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، استولتنبرگ گفت، ناتو و ترکیه بر اهمیت حمایت از اوکراین به منظور پایان جنگ در این کشور توافق کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفتگو با خبرگزاری آناتولی نقش آنکارا را در جریان جنگ اوکراین ستود و پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در استانبول گفت: من از اردوغان و ترکیه بابت آنچه که انجام دادند، قدردانی می کنم که شامل تامین حمایت از اوکراین و تسهیل توافق غلات می‌شود.

وی افزود: این برای همه جهان به ویژه برای فقرا مهم است و به کاهش قیمت غذا کمک می‌کند. ترکیه نقش کلیدی در ممکن شدن این امر ایفا کرده است.

استولتنبرگ همچنین بار دیگر تاکید کرد که درگیری اوکراین "یک جنگ انتخابی" است و مدعی شد: این ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است که به کشوری دیگر حمله می‌کند و ما باید بدانیم که پوتین این جنگ را آغاز کرده است. این جنگ انتخابی است و او می‌تواند همین فردا آن را تمام کند.

دبیرکل ناتو با تاکید بر حق اوکراین برای دفاع از خود و بازپس گیری قلمرویش، گفت: اگر پوتین و روسیه جنگ را متوقف کنند، در آن صورت صلح خواهیم داشت. اگر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و کی‌یف جنگ را متوقف کنند، اوکراین به عنوان یک کشور مستقل وجود نخواهد داشت. جامعه جهانی مسئول حمایت از اوکراین است تا این کشور بتواند از خودش دفاع کند.

وی ادامه داد: البته معتقدم که این جنگ نیز در مرحله‌ای به پای میز مذاکره ختم می‌شود. ما همچنین می‌دانیم که آنچه اوکراین می‌تواند در میز مذاکرات به دست آورد، کاملا به قدرت در میدان جنگ بستگی دارد. بنابراین اگر می‌خواهیم اوکراین به‌عنوان یک کشور مستقل پیروز شود، باید از این کشور حمایت نظامی به عمل بیاوریم تا آنها را تقویت کنیم و احتمال نتیجه‌ای در مذاکرات را که برای کی‌یف قابل قبول است، به حداکثر برسانیم.

دبیرکل ناتو همچنین بی پروایی و لفاظی خطرناک اتمی روسیه را نقد کرد و افزود: روسیه باید درک کند که کسی در جنگ هسته‌ای پیروز نیست و چنین اقدامی، عواقب سختی برای روسیه در پی خواهد داشت. احتمال استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین کم است، اما در عین حال عواقب آن بسیار بزرگ و بسیار ویرانگر خواهد بود. پس باید این خطر را جدی بگیریم.

استولتنبرگ همچنین از تصمیم ترکیه برای تمدید دعوت از فنلاند و سوئد به منظور پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در نشست ۲۹ ژوئن مادرید استقبال کرد و گفت: ترکیه، فنلاند و سوئد بر روی یک تفاهم نامه مشترک توافق کردند و اکنون شاهدیم که فنلاند و سوئد قوانین تقویت شده خود را در زمینه مبارزه با تروریسم اجرا کرده‌اند.

دبیرکل ناتو: برنامه‌ای برای باز-استقرار تسلیحات اتمی نداریم

وی گفت که این ائتلاف نظامی برنامه‌ای برای تغییر مواضع و باز-استقرار تسلیحات اتمی خود ندارد.

استولتنبرگ روز شنبه در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیوستن کشورهای سوئد و فنلاند به ناتو، از نظر فنی امکان استقرار تسلیحات اتمی این سازمان در آنها وجود دارد، گفت: ناتو هیچ برنامه‌ای برای تغییر مواضع و استقرار هسته‌ای خود ندارد.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید