قیمت سکه طرح جدید با افزایش ۴۵۰ هزار تومانی نزدیک به ۱۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلا با قیمت یک میلیون و ۴۴۸ هزار تومان معامله شد.

سکه باز هم گران شد /  هر گرم طلای ۱۸ عیار چند؟

به گزارش‌ سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز قیمت طلا و سکه در نخستین روز هفته با روند صعودی آغاز به کار کردند. در حالی که قیمت دلار وارد کانال ۳۶ هزار تومانی شد قیمت سکه امامی هم از محدوده ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی فراتر رفت.

طی یک هفته اخیر انس جهانی طلا بیش از ۵۰ دلار رشد داشت و قیمت دلار نیز محدوده امن ۳۲ هزار تومانی را شکست و اکنون در کانال ۳۶ هزار تومان در نوسان است. شیب تند افزایش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه را از اواسط هفته گذشته با روند صعودی همراه کرده، روندی که به نظر می‌رسد همچنان فزاینده است.

البته معامله‌گران می‌گویند افزایش قیمت سکه ناشی از افزایش قیمت دلار بوده و افزایش تقاضا، تاثیری در این روند نداشته است. اگرچه برخی معتقدند تقاضا در این بازار اندکی کمتر شده است.

مُسکن بانک مرکزی برای طلا

رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته از برخی سیاست‌های این نهاد سیاستگذار در حوزه پولی کشور پرده برداشت تا شاید تاثیر آن مسکنی بر تورم بی‌سابقه بازار دلار و افزایش قیمت طلا و سکه باشد. انتشار اوراق سکه بهار آزادی با سررسید شش ماهه، ارائه طلای آب شده به بخش خصوصی و تبدیل به سکه برای عرضه در بازار و اصلاح قانون مالیات بر سود سپرده‌های اشخاص حقوقی و حذف آن از بودجه ۱۴۰۱ راهکارهایی بود که این نهاد با امید به کنترل و کاهش قیمت دلار، طلا و سکه مطرح کرد. اما امروز ۱۴ آبان در نخستین روز هفته روند قیمتی در هر سه بازار افزایشی بود.

به نظر می‌رسد این پیشنهادات سه گانه حداقل در اولین روز هفته تاثیری بر بازارها نگذاشته است و باید دید تاثیر راهکارهای پیشنهادی بانک مرکزی در روزهای آینده روند قیمت‌ها را بر مدار ثبات و حتی کاهش قیمت سوق می‌دهد یا بازار باید به نرخ‌های جدید یا حتی بالاتر عادت کند؟

قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش ۱,۶۸۱.۳۸ دلار است و نسبت به روز گذشته ۰.۰۱ دلار کاهش داشت.

امروز قیمت سکه امامی بیش از نیم میلیون تومان افزایش داشت و ۱۶ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت سکه طرح جدید نیز با افزایش ۴۵۰ هزار تومانی نزدیک به ۱۵ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هر کدام ۲۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند و به ترتیب به قیمت ۸ میلیون و ۸۵۰ و ۵ میلیون و ۸۵۰ در بازار معامله شدند. سکه گرمی ۱۰۰ هزار تومان گران شد و به قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

هر مثقال طلا ۲۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و این رشد بیشترین میزان تغییرات هر مثقال طلا در هفته‌های اخیر است. امروز هر مثقال ۶ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان شد. هر گرم طلا هم با قیمت یک میلیون و ۴۴۸ هزار تومان، رشدی بیش از ۵۰ هزار تومان داشت.

حباب سکه کاهش داشت؟

با وجود افزایش قیمت سکه اما حباب سکه با کاهش بی‌سابقه طی ماه‌های گذشته همراه بود. حباب سکه طرح قدیم ۶۳۰ هزار تومان کاهش داشت و به کف کانال یک میلیون تومان رسید. حباب سکه امامی هم با ریزش ۴۳۰ هزار تومانی به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. حباب نیم سکه نیز بیش از ۲۶۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

به نظر می‌رسد خبر فروش اوراق سکه با هدف تعدیل قیمت سکه و کاهش حباب آن، در نخستین گام موفق عمل کرده است. شاید بتوان گفت امروز کاهش حباب سکه متاثر از اخبار عرضه اوراق سکه در بورس است. باید دید روند بازار با توجه به قیمت دلار در روزهای آینده در چه مسیری حرکت خواهد کرد و آیا سیاست‌های بانک مرکزی می‌تواند اهرمی برای مهار قیمت‌ها در بازار کالاهای سرمایه‌ای باشد؟

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید