بررسی آمار نرخ تورم اقلام خوراکی‌ها در مهرماه نشان می‌دهد که در مهرماه از ۵۳ قلم خوراکی اساسی، ۲۸ قلم مواد غذایی افزایش قیمتی بالاتر از نرخ تورم داشتند.

افزایش ۲۸ قلم از خوراکی های اساسی / ۴۵ درصد خانوار ایرانی در ناامنی غذایی شدید به سر می‌برند

به گزارش به سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، گزارشی که اخیراً مرکز آمار ایران از نرخ تورم اقلام خوراکی در مهرماه منتشر کرد، نشان می‌دهد قیمت هویج‌ فرنگی در مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۳۵ درصد و هندوانه ۶.۷ درصد کاهش داشتد. در مقابل روغن مایع با افزایش قیمت ۲۸۹.۱ درصدی در مهرماه در بین سایر اقلام خوراکی رکورد زد.

روغن نباتی جامد با افزایش ۲۶۵.۴ درصد، سیب‌زمینی با ۱۵۳.۲، ماکارونی با ۱۳۸.۷ درصد، برنج ایرانی درجه یک با ۱۳۸ درصد، سس مایونز با ۱۲۸.۳، مرغ‌ماشینی با ۱۲۱ درصد، کره پاستوریزه با ۱۰۹.۷ درصد به‌ترتیب بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه در مهرماه سال جاری داشتند.

در واقع می‌توان گفت که شیب تند افزایش قیمت کالاها از ۲۳ اردیبهشت‌ماه پس از آزادسازی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی سرعت گرفت. این در حالی است که یکی از وعده‌های انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی به نصف رساندن و تک رقمی کردن نرخ تورم بود.

نرخ تورم

تشکیل کارگروه برای تصمیمات تورم‌زا

نکته جالب توجه این است که دولت تصمیم دارد کارگروهی در راستای جلوگیری از تصمیمات تورم‌زا تشکیل دهد. کارگروهی متشکل از معاون اول رئیس دولت، وزیر امور اقتصاد و دارایی و رؤسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی. در واقع آن طورکه پیداست در این کارگروه، تصمیم‌گیران اقتصادی قرار است بر خود نظارت کنند!

بررسی آمار نرخ تورم اقلام خوراکی‌ها در مهرماه نشان می‌دهد که با عبور از فصل تابستان، قیمت میوه‌ها دستخوش تغییراتی شد. برای مثال قیمت هندوانه ۱۴ درصد و قیمت خربزه ۱۳.۲ درصد در مهرماه افزایش یافت. دلیل اصلی آن می‌تواند کاهش در عرضه با توجه به ورود به فصل سرما باشد. در مقابل قیمت انار در مهرماه نسبت به شهریورماه ۱۱ درصد، هویج فرنگی ۹.۳ درصد و سیب ۴.۵ درصد کاهش یافت.

در واقع، خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٨.٦ درصد بیشتر از مهر ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم

نرخ تورم در اقلام خوراکی

طبق آمار منتشرشده در گروه نان و غلات «رشته آش» با افزایش ۴.۵ درصدی، در گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن «مرغ ماشینی» با افزایش ۸.۲ درصدی، در گروه لبنیات «تخم‌مرغ» با افزایش ۸.۳ درصدی، در گروه میوه و خوشکبار «هندوانه» با افزایش ۱۴.۱ درصدی، در گروه سبزیجات و حبوبات «خیار» با افزایش ۴.۶ درصدی و در گروه قند و شکر «نوشابه گازدار» با افزایش ۳.۶ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

با اینکه طبق جدیدترین گزارش فائو، قیمت جهانی مواد غذایی به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته رسید که سیگنال جدیدی از کاهش قیمت‌ها طی ماه‌های آینده مشاهده نمی‌شود.

در حالی این آمار نشان از کوچک‌تر شدن سفره مردم دارد که حدود ۴۵ درصد خانوار ایرانی در ناامنی غذایی شدید به سر می‌برند.

در سال ۱۳۹۵ پژوهشی با عنوان «عوامل فردی مؤثر بر امنیت تغذیه خانوارهای مناطق شهری ایران» انجام شد. در این پژوهش ۱۸ هزار و ۸۰۹ خانوار مورد مطالعه موردی قرار گرفتند. نتیجه بررسی‌ها نشان داد که ۸۲ درصد خانوارها در بیش از هفت گروه (ناامنی تغذیه‌ای متوسط) و ۴۵ درصد خانوارها در بیش از ۱۰ گروه (ناامنی تغذیه‌ای شدید) از ۱۴ گروه غذایی، دچار کم‌مصرفی هستند. این آمار در شرایطی که گفته ‌می‌شود بیش از ۶۰ درصد درآمد کارگران صرف مسکن می‌شود دور از ذهن نیست.

طبق جدیدترین گزارش بانک جهانی، ایران جزو ۱۰ کشور با بالاترین تورم موادغذایی قرار دارد. این در حالی است که بحران مواد غذایی در جهان تحت تاثیر قحطی در سومالی، سیل پاکستان و اعمال ممنوعیت صادرات برنج شکسته و افزایش تعرفه صادرات برنج تا ۲۰ درصد، حمله نظامی روسیه به اوکراین و … تشدید شده است.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید