۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
کد خبر: 55397454

ما در این مقاله به بررسی و معرفی تعدادی از برترین سوغات بروجرد خواهیم پرداخت و شما را با ویژگی های آن ها آشنا می کنیم.

سوغات بروجرد

سلام نو-سرویس گردشگری: بروجرد یکی از زیباترین نقاط استان لرستان می باشد که جزو نقاط گردشگری این استان نیز محسوب می شود. بروجرد جزو شهر هایی محسوب می شود که سوغات بسیار خاص و منحصر به فردی دارد. به طوری که شما نمی توانید سوغات مشابه با این نقطه از ایران را در سایر شهر های ایران مشاهده فرمایید. ما در این مقاله به بررسی و معرفی تعدادی از برترین سوغات بروجرد خواهیم پرداخت و شما را با ویژگی های آن ها آشنا می کنیم. در نتیجه به شما توصیه می کنیم اگر قصد آشنا شدن با سوغات این شهر زیبا و توریستی را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برترین سوغات بروجرد :

ورشو بروجرد :

ورشوسازی یکی از برترین و شناخته شده ترین هنر های سنتی شهر بروجرد می باشد که دارای شهرت جهانی است. این صنعت در دو قرن اخیر دارای رونق و محبوبیت بسیار زیادی در بین مردمان استان لرستان بوده است. هنر ورشوسازی در اواخر دوران حکومت قاجار در ایران رواج پیدا کرده و در دوران پهلوی به اوج خود رسیده است. این هنر در استان لرستان و به ویژه شهر بروجرد با پیشرفت های چشمگیری روبرو شد و توانست به بازار جهانی راه پیدا کند. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر زیبای بروجرد به هیچ عنوان از ورشو های این شهر غافل نشوید.

گیوه :

گیوه یکی از برجسته ترین سوغات بروجرد می باشد که ریشه در تاریخ کهن ایران دارد. افسانه ها و روایات تاریخی حاکی از این می باشند که یکی از سرداران ایران باستان به نام گیو این کفش ها را برای اولین بار تولید کرده است. گیو پسر گودرز و داماد رستم پهلوان مشهور ایرانی بوده است که به عنوان سازنده گیوه از آن یاد می شود. گیوه های شهر بروجرد دارای کیفیت بسیار بالا و طرح های زیبایی می باشند که به شما توصیه می کنیم از ان ها بازدی کرده و خریداری نمایید.

سوغات بروجرد

سوغات بروجرد

عسل :

یکی از معروف ترین سوغات بروجرد، عسل می باشد. شهر بروجرد به دلیل قرار گیری در کوهپایه های رشته کوه زاگرس از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برای کندو های عسل برخوردار می باشد. این ویژگی سبب شده است که امروزه بخش قابل توجهی از مردمان بومی و محلی به سراغ شغل کندو داری و تولید عسل بروند. امروزه شما می توانید عسل گیاهان و گل های مختلف را در شهر بروجرد پیدا کرده و از آنها استفاده نمایید. همچنین لازم به ذکر است که شهر بروجرد جزو معدود نقاطی از ایران می باشد که شما می توانید عسل های بسیار مرغوب را در آن پیدا کنید.

سمنو :

سمنو یکی از مشهور ترین سوغات بروجرد است که در بین مردمان بومی نیز بسیار پرطرفدار است. این خوراکی دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشد و بسیار خوشمزه است. تولید سمنو در شهر بروجرد بسیار رایج است و میزان تولید این خوراکی در فصل های سرد سال به شدت افزایش پیدا می کند. سمنو یکی از سین ها سفره هفت سین نیز می باشد که در ایام عید در سفره هفت سین تمام ایرانی ها قرار می گیرد. در هنگام سفر به شهر بروجرد شما می توانید این خوراکی را به عنوان سوغات خریداری کرده و به عزیزان خود تقدیم نمایید.

کباب بروجرد :

استان لرستان به طور کلی به داشتن کباب های خاص و منحصر به فرد مشهور می باشد. به طوری کباب بناب این استان در ایران مشهور بوده و طرفداران بسیاری دارد. کباب بروجرد نه تنها به عنوان یک سوغات معروف بلکه به عنوان یکی از شاخصه های اصلی شهر نیز شناخته می شود. روایات بسیاری از سفر های گردشگران مختلف به این شهر وجود دارد که در هنگام رسیدن به شهر بروجرد در آن اقامت می کردند تا بتوانند از کباب های خاص و منحصر به فرد این شهر میل کنند. به شما توصیه می کنیم در هنگام سفر به استان زیبا لرستان و به ویژه شهر بروجرد، از کباب های خاص آن ها غافل نشوید.

سوغات بروجرد

سوغات بروجرد

تره :

تره در واقع یک نوع روسری مخصوص بانوان لر می باشد که به طور رویت توسط ایشان مورد استفاده قرار می گیرد. تره یا همان چارقد مخصوص بانوان لر با طرح ها، رنگ ها و نقش های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود و ظاهر بسیار خاص و قابل توجهی دارد. بسیاری از بانوانی که به شهر بروجرد سفر می کنند جذب تره های تولید شده در این شهر می شوند و از آن به عنوان یکی از زیبا ترین سوغات بروجرد یاد می کنند.

شهر بروجرد علاوه بر سوغاتی که در بخش های قبلی به شما معرفی شد، دارای سوغاتی های متنوع و قابل توجه دیگری نیز می باشد. از مهم ترین سوغات باقی مانده از این شهر می توان به گلونی، خیارشور، حلوا ارده و ... اشاره کرد. توجه داشته باشید که برخی از موارد فوق در شهر های دیگر ایران نیز تولید می شوند. اما محصولات تولید شده در بروجرد بسیار خاص و منحصر به فرد می باشند.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه سوغات بروجرد و ویژگی های آن ها به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید