۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: 55397424

یکی از استان‌های پر جاذبه ایران خراسان‌شمالی است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان روستای سفیدان است که در شهرستان شیروان واقع شده است.

آشنایی با غارهای سفیدان

سلام نو-سرویس گردشگری:غارهای سفیدان در روستای سفیدان، در استان خراسان شمالی واقع شده است و از جاهای دیدنی شیروان به حساب می‌آیند. در ضلع شمال غربی روستا و بر بالای صخره چشمه هینورد، کوهی به نام خزانه وجود دارد و در بالای آن غار خزانه راهه جای گرفته است. در انتهای این غار دست‌ساز چاهی وجود دارد و در قدیم از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند. غار دیگری به نام ییجت یا معصوم نیز در نزدیکی روستا قرار دارد که دارای سنگ‌های استلاگتیت و استلاگمیت است.

آشنایی با غارهای سفیدان

معرفی روستا

روستای اسفیدان که در کتب تاریخی با نام اسپیدان نامش ذکر شده است مقصد امروز ما در این مقاله خواهد بود ، این منطقه در محاصره کوه های متعددیست که با توجه به کمبود جا برای ساخت و ساز ، بومیان خانه های خود را به شکل ماسوله و پلکانی ایجاد کرده اند ، در بخش جاذبه های مذهبی این منطقه هم در بین مسافران محبوب است ، امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر با معماری بی نظیر و تزئینات زیبا از نقاط مختلف روستا قابل رویت است .بومیان این دهکده بیشتر به مشاغل کشاورزی ، دامداری و باغداری مشغول هستند ، تعداد زیادی باغ از درختان گردو ، گیلاس ، سیب ، انگور و آلبالو مشاهده خواهید کرد که اگر در فصل برداشت به آنجا سفر کنید می توانید به مقدار مورد نیاز از بومیان خریداری نمایید ، تعدادی از بانوان دهکده به تولید سوغات و صنایع دستی مشغول هستند که مهم ترین آنها چادر شب های رنگی می باشد .

غاری پنهان در روستا

در شمال غربی روستای اسفیدان و در کوه خزانه، چشمه ای به نام چشمه هَینوَر جاریست. بر فراز این کوه همچنین غاری وجود دارد که به نام غار خزانه راهه شناخته می شود. این غار که توسط انسان های قدیم تأسیس شده است از آن به عنوان پناهگاهی استفاده می شده است. غارهای دیگری نیز در اطراف این روستای کوهستانی قرار دارد که می توان غار بیجت و معصوم را نام برد. در این غارهای می توان استالاکتیک ها و استالاگمیت هایی را نیز مشاده کرد. این روستا از سایر نعمت های طبیعی نیز برخوردار است. جاذبه هایی چون دره و آبشار بهارگاه که در قسمت جنوب غربی روستا قرار دارند و مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند. بخشی از مناظر طبیعی این روستا در سالهای قبل به دلیل رانش شدید زمین از بین رفته اند.

آشنایی با غارهای سفیدان

ویژگی آب و هوایی

این محدوده از خراسان شمالی دارای آب و هوای سرد و خشک بوده که از همین رو بهتر است برنامه سفر خود را در بین ماه های اردیبهشت تا شهریور هر سال تنظیم کنید ، در طول زمستان علاوه بر بارش برف ، شرایط جوی غیر قابل تحمل می شود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید