بیستم آبان ماه ۱۴۰۱ هفتمین یارانه نقدی دولت رئیسی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز خوهاد شد.

 اجرای آزمایشی طرح کالابرگ / یارانه آبان ۱۴۰۱ نقدی است یا کالایی؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، ماه گذشته بود که دولت تکلیف پرداخت یارانه نقدی را مشخص کرد و گفت که واریز یارانه‌ها فعلا به صورت نقدی ادامه دارد و فعلا خبری از توزیع کالابرگ نیست.

کمی بعد هم یکی از نمایندگان مجلس تاکید کرد که دولت قید پرداخت کالابرگ را زده و کمک معیشتی ماهانه باید به صورت نقدی واریز شود. چون این شرایط برای مردم مطلوب‌تر است.

اما این گفته با واکنش احسان ارکانی، نماینده مجلس مواجه شد. او تاکید کرد که پرداخت کالابرگ مصوبه مجلس است و بر اساس قانون بودجه، دولت راهی جز پرداخت کالابرگ ندارد و باید یارانه نقدی به زودی حذف و کالابرگ الکترونیک جایگزین آن شود.

کالابرگ در مرحله آزمایش است؟

حالا در جدیدترین واکنش، معاون وزیر صمت از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ خبر داده و گفته «در حال حاضر طرح کالابرگ در مرحله‌ای است که مقرر شده از پایلوت‌های شهری خارج و در سطح کشور اجرا شود. زمانی که حدود نصف فروشگاه‌های مربوطه به پایانه‌های فروش مخصوص مجهز شوند، دیگر مشکلی برای اجرای طرح نیست و برای بقیه فروشگاه‌ها هم راه‌هایی پیش‌بینی شده که بدون ایجاد صندوق فروشگاهی و با تغییر همین دستگاه‌های پز موجود بتوانند کالاهای مشمول را ثبت کنند.»

این مقام دولتی هم بر قانونی بودن اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تاکید کرده و گفته «چیزی به عنوان نظر جمع‌بندی شده برای منتفی شدن طرح کالابرگ مطرح نشده است. طرح کالابرگ قانون است و بر اساس مصوبه مجلس باید اجرا شود.»

گفته‌ای که نشان می‌دهد دولت باید دیر یا زود بساط پرداخت یارانه نقدی را جمع و به جای آن کالابرگ توزیع کند.

یارانه آبان ماه نقدی است؟

با وجود اظهارنظرهای متفاوت و متناقض دولت درباره شیوه پرداخت یارانه معیشتی، چیزی که مشخص است این است که یارانه نقدی آبان ماه هم باید نقدا پرداخت شود چون دولت حداقل به گفته خودش هنوز زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم نکرده و وزیر اقتصاد هم ابراز امیدواری کرده بود که تا آخر سال بتوان کوپن الکترونیک را پرداخت کرد.

اما سوالی که وجود دارد این است که این همه اظهارنظر متفاوت و متناقض درباره یک طرح اقتصادی برای چیست؟ چرا یک نهاد بحث حذف یارانه را مطرح می‌کند و فرد دیگری از همان نهاد، ماجرای پرداخت یارانه را میان می‌کشد.

حداقل هفت ماه است که دولت برای بررسی شیوه پرداخت یارانه نقدی و توزیع کوپن الکترونیک زمان داشته و احتمالا فرصت مناسبی در اختیار دولت بوده که ابعاد این طرح را بررسی کند. اما مشخص نیست که چرا فردی در دولت و یا مجلس یکبار برای همیشه تکلیف شیوه حمایتی دولت از مردم را مشخص نمی‌کند.

البته به نظر می‌رسد که مشکل در کمبود منابع است. دولت برای پرداخت کالابرگ منابع لازم را ندارد و مجلس هم می‌خواهد بر اساس قانون بودجه دولت را موظف به اجرای این طرح کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 0
    کالا برگ به هیچ دردی نمی خوره فقط یارانه نقدی خوبه
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 0
    سبد کالا به هیچ دردی نمی خوره فقط یارانه نقدی خوبه
  • راستگو IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    3 0
    سلام لطفایارانه نقدی به افرادی که نیازمندپول جهت دارووسایرلوازم نیازخانه هستن بدهیدسایتی معرفی کنیدکه مردم نظربدن کوپن به دردخیلی هانمی خوردخیلی ازلوازم هست که خانواده هامصرف نمیکنند پول نقدبیشتربه کارشان میاد لطف کنیدصدای مارابه مسولین برسانی
  • سینا ES ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
    0 0
    کالا برگ به دردما نمیخوره وسلام فقط نقدی
  • محمدحاج برات IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    0 0
    توراخدایارانه نقدی بدید که به دردمردم بخوره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید