یکی از استان‌های پر جاذبه ایران خراسان‌شمالی است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان پناهگاه میاندشت می‌باشد که با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جاجرم واقع شده است.

میاندشت ؛ پناهگاهی با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جاجرم

سلام نو - سرویس گردشگری: پناهگاه میاندشت با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار از مناطق حفاظت شده و جاذبه های گردشگری استان خراسان شمالی است که در شرق شهرستان جاجرم و در جنوب شهر سنخواست قرار دارد.

پناهگاه حیات‌وحش میاندشت از جاهای دیدنی جاجرم و مناطق استپی این شهرستان است که در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان قرار دارد و زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست ایران است. این منطقه از بهترین زیستگاه‌های آهو و یوزپلنگ و دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوع است.

این منطقه دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است: تابستان‌های آن گرم و خشک و زمستان‌های آن سرد و خشک است و در تابستان حداقل دما ۳۵+ درجه سانتی‌گراد و در زمستان ۱۰- درجه سانتی‌گراد است. متوسط بارندگی این پناهگاه ۲۵۰ میلی‌لیتر است.

میاندشت ؛ پناهگاهی با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جاجرم

ویژگی گیاهی و جانوری

این منطقه یکی از غنی ‌ترین مناطق استپی کشور از نظر تنوع و شمار گونه‌های جانوری است و اگرچه در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار می ‌گیرد ولی وجود رودخانه فصلی کال شور در منطقه باعث شده تا چندان با مشکل کم‌ آبی روبرو نباشد. تاکنون ۱۲۰ گونه گیاهی از جمله بابونه سفید، خارشتر، کاکوتی، اشنیان، اسپند، گل جالیزی، درختچه های گز و طاق، شور، زنبق، درمنه و... شناخته شده است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر از گیاهان هالوفیت نظیر گز و خار شتر و ریش بز و تاغ و ‌گون است.

روباه معمولی، خرگوش، آنقوت، هوبره، گوسفند وحشی، گرگ، گراز، طرلان، سارگپه پابلند، عقاب شاهی، دلیجه، انواع موش دوپا، سیاه‌گوش، گربه دشتی، گربه پالاس، پلنگ، کفتار راه‌راه، شغال، تشی، زرده ‌بر و خارپشت برانت از دیگر جانوران شاخص یا دارای جمعیت مناسب این منطقه می ‌باشند.

میاندشت ؛ پناهگاهی با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جاجرم

تهدیدات منطقه

دام‌های اهلی در این منطقه وجود دارد که تعداد آن‌ها تا ۵۰ هزار راس هم شده بود، این دام‌ها با چرای بیش از حد خود مهم‌ترین آسیب را به این منطقه وارد می‌کنند. راه‌کارهایی برای کاهش این دام‌ها در سال‌های اخیر صورت گرفته است. این پناهگاه دارای ویژگی دشتی و هموار است این ویژگی باعث شده تا این منطقه در مقابل شکارچیان آسیب‌پذیر شود که نتیجه آن کاهش آهوها (از ۳۵۰۰ راس در دهه پنجاه به حدود ۳۰۰ راس در اواخر دهه ۸۰) شده است. بیش از چهل درصد یوزهای ایران کشته شده‌اند که علت آن جاده‌های این منطقه است.

پناهگاه حیات‌وحش میاندشت در سال ۱۳۵۲ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به حفاظت گرفته شد که در آن زمان این منطقه ۳۵۰۰ راس آهوی ایرانی و تعدادی یوزپلنگ داشت که باعث شد از بهترین زیست‌گاه‌های این دو جانور محسوب شود.

میاندشت ؛ پناهگاهی با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جاجرم

نحوه دسترسی

این منطقه از طریق راه آسفالته جاجرم به ایستگاه راه آهن جاجرم و همچنین راه آسفالته دشت جوین به جاجرم و راه شوسه جاجرم به سنخواست قابل دسترسی می ‌باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید