خراسان‌شمالی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان نارین قلعه می‌باشد که در دل جاجرم واقع شده است.

قلعه‌ای وصف‌نشدنی در قلب جاجرم

سلام نو - سرویس گردشگری: نارین قلعه جاجرم از جاهای دیدنی استان خراسان شمالی است و در کنار دروازه قدیم جاجرم و جوین و جنب حمام قدیمی شهر در شمال غربی مسجد جامع و در ابتدای خیابان زیارتگاه خواجه مهزیار قرار دارد.

قلعه‌ای وصف‌نشدنی در قلب جاجرم

سیاحانی که در قرون اخیر از جاجرم عبور کرده‌اند، هر یک این قلعه را توصیف کرده‌اند. این امر از ثباتی همیشگی در این قلعه حکایت دارد. بی‌شک ساکنان جاجرم در این دوره‌ها به دنبال آرامش و امنیتی بوده‌اند که جز در پناه دیوارهای بلند این قلعه فراهم نمی‌آمد. خاور بی‌بی شادلو (خواهر یارمحمدخان سهام‌الدوله، حکمران بجنورد معاصر با ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار) در سفرنامه خویش شرحی از این قلعه آورده‌ است.

قلعه‌ای وصف‌نشدنی در قلب جاجرم

موقعیت مکانی

نارین قلعه در کنار دروازه قدیم جاجرم و جوین و جنب حمام قدیمی شهر در شمال غربی مسجد جامع و در ابتدای خیابان زیارتگاه خواجه مهزیار قرار دارد. این تپه در وسط شهر همان هکاتم پیلوس(شهر صد دروازه) بوده که دارای سه شهر و سه فرهنگ است. در طبقه اول شهر اشکانی و در طبقه دوم شهر ساسانی و در طبقه سوم شهر سلجوقی است که بعبارتی جومی چنگیز آن را مرمت کرده است. درب دروازه جاجرم را چون سنگ آسیاب بزرگ سوراخ دار جهت انتقال اسب به دروازه ساخته اند. این قلعه در اواخر حکومت محمد شاه و اوایل حکومت ناصرالدین شاه قاجار هنوز سالم بوده و مورد استفاده قرار می گرفت. در فاصله زمانی حکومت محمد شاه تا سفر کلنل بیت به جاجرم تغییرات زیادی به وجود آمد و نارین قلعه خراب شد. و به تلی از خاک تبدیل شد و اخیراً شهرداری جاجرم اقدام به ایجاد پارک بر روی تپه نموده است. با حفاریهای غیر مجاز اطراف تپه و منازل اطراف تپه مرد م ساکن در تپه موفق به کشف ظروف و اشیا فراوان عتیقه و دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام شده اند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید