خراسان‌شمالی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان آتشکده اسپاخو می‌باشد که در دل بجنورد واقع شده است.

آتشکده‌ای با معماری پا فیلی در بجنورد

سلام نو - سرویس گردشگری: آتشکده اسپاخو را مردم محلی با نام کلیسا می‌شناسند؛ اما تاکنون هیچ سندی مبنی بر حضور مسیحیان در این منطقه پیدا نشده است. از طرف دیگر شکل دایره‌ای محراب، آتشدان و سوراخ‌های درون سقف گنبد که روزنه‌هایی برای خروج دود به نظر می‌رسند، نشان‌ می‌دهند که این بنا از آتشکده‌های ساخته‌شده توسط زرتشتیان باستان بوده است. همچنین با توجه به معماری و مصالح به‌کار رفته در بنا، قدمت آتشکده را به دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. آتشکده اسپاخو از جاهای دیدنی استان خراسان شمالی به شمار می‌آید و با شماره‌ی ثبت ۱۵۷۹ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آتشکده‌ای با معماری پا فیلی در بجنورد

معماری بنا

ادغام گنبد وایوان در این بنا از نماد های معماری خراسان در زمان ساسانیان می باشد. همچنین در این بنا از الگو پا فیلی که از پر استفاده ترین نوع معماری است استفاده شده است .

با توجه به لاشه های سنگ و ملات ساروج به کار رفته در این بنا باستان شناسان این بنا را متعلق به دوره ساسانیان اعلام کرده اند . ورودی اصلی این بنا به شکل ایوانی بلند با قوس گهواره ای ساخته شده است که گنبد خانه در سمت غرب آن تعبیه شده است و در دیوار های شمالی و جنوبی این آتشکده ۹طاقچه کوچک به شکل مستطیل با ابعاد ۳۰ الی ۴۰ سانتی متری ، که قسمت فوقانی این طاقچه ها با سه تیر چوبی محکم از درخت ارس پوشیده شده است .این آتشکده دارای سه ورودیو خروجی می باشد که نشانگر پیام زرتشتیان یعنی گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک می باشد .

آتشکده‌ای با معماری پا فیلی در بجنورد

از آنجا که این معبد دارای آتشدان و حفره هایی در سقف برای خروج دود است احتمال اینکه این معبد توسط زرتشتیان ساخته شده باشد را بیشتر می کند. همچنین در اطراف این بنا قبرستانی وجود دارد که وضع دفن و مقبره سازی با نحوه تدفین مسمانان متفاوت است وقبرهابه صورت خانوادگی درکنار یکدیگر قرار گرفته اند و این ها گواه این هست که اقوام خاصی از زرتشتیان در این مناطق میزیستند و این بنا مربوط به آن ها است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید