خراسان‌شمالی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کپه‌داغ می‌باشد که در دل بجنورد واقع شده است.

کپه‌داغ ؛ جاذبه‌ای گردشگری در قلب بجنورد

سلام نو - سرویس گردشگری: کپه‌داغ، به معنای کوه‌های بسیار است که در شمال ایران قرار دارد و بخشی از رشته کوههای ترکمنستان و خراسان شمالی را که در شمال رود گرگان، و رودخانه اترک واقع شده در بر می‌گیرد. از غرب به دریای خزر و از شرق به ارتفاعات هزار مسجد خراسان رضوی منتهی می‌شوند. بخش کوچکی از شاخه‌ی شمالی آن در جنوب ترکمنستان است.

کپه‌داغ به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد محسوب می‌شود و از تپه‌هایی خاکی تشکیل شده که هیچ نوع گیاه در آنها نمی‌روید و دارای دره‌هایی عمیق و مخوف است.

کپه‌داغ ؛ جاذبه‌ای گردشگری در قلب بجنورد

ویژگی گیاهی و جانوری کپه داغ

آنچه باعث می‎شود از ارتفاعات کپه داغ به عنوان یکی از مهم‎ترین زیستگاه‌های کشور نام ببریم وجود گونه‌های متنوع گیاهی و حیوانی در این منطقه وسیع نیز هست. بارندگی سالانه این منطقه مناسب است و به طور میانگین به ۴۵۰ میلی لیتر می‌رسد. میانگین بارش ۴۵۰ میل لیتر در سال به این معناست که در ارتفاعات کپه داغ نسبت به ۲۳ استان کشور بیشتر باران می‌بارد. این میزان بارندگی باعث شکل‌گیری جنگل‌های تنک اورس، زالزالک و زرشک کوهی در ارتفاعات کپه داغ خراسان شمالی شده است. اورس گونه‌ای سرو است که گونه‌های مختلفی دارد. زالزالک و زرشک هم درخت‌ها و درختچه‌هایی هستند که عمدتا در مناطق کوهستانی با شیب کم می‌رویند و میوه آنها که در پاییز می‌رسد قابل استفاده است.

وجود گیاهان متنوع و همچنین آب مناسب باعث شده گونه‌های متنوع جانوری در ارتفاعات کپه داغ وجود داشته باشند. در ارتفاعات کپه داغ دو منطقه حفاظت شده وجود دارد که یکی در خراسان شمالی و دیگری در خراسان رضوی واقع شده است. در گلیل سرانی در خراسان شمالی و همچنین در تندوره در خراسان رضوی پلنگ ایرانی، قوچ و میش، کل، بز و خوک‌های وحشی وجود دارد. پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین زیرگونه پلنگ و گونه‌ای در معرض انقراض است.

کپه‌داغ ؛ جاذبه‌ای گردشگری در قلب بجنورد

برآوردها نشان می‌دهد حدود هزار و ۳۰۰ راس از این گونه در جهان وجود دارد که ۷۰ درصد جمعیت آن در ایران است. خراسان شمالی یکی از زیستگاه‌های مهم این گونه در معرض خطر است. جز پلنگ ایرانی چند گونه دیگر در معرض خطر انقراض از حیوانات در ارتفاعات کپه داغ وجود دارد. عقاب طلایی، هما، کرکس، کبک و قرقاول از جمله این گونه‌ها هستند.

وضعیت این پرندگان به لحاظ اینکه در معرض شکار غیرمجاز قرار دارند بسیار اهمیت دارد. تصور می‌شود شکارچیان پرندگان بیشتر سراغ شکار پرندگانی می‌رود که گوشت آنها خوراکی باشد، اما در سال‌های اخیر تجارتی در زمینه پرندگان شکاری به راه افتاده که گونه‌هایی مانند عقاب طلایی را شدیدا در معرض خطر قرار داده است. عقاب طلایی گونه‌ای پرنده است که عمدتا در نیم‌کره شمالی زندگی می‌کند. این عقاب جثه‌ای مانند دیگر عقاب‌ها دارد، پرهای قهوه‌ای رنگ دارد که دور گردن و روی سرش با پرهای طلایی ترکیب شده است. این پرنده شکاری که با شکار کردن حیواناتی مانند روباه و موش تغذیه می‌کند، در سال‌های اخیر مورد هجوم شکارچیان برای زنده‌گیری قرار گرفته است. شکارچیان غیر مجاز عمدتا این پرنده را زنده به دام می‌اندازند یا به لانه آن و جوجه‌هایش هجوم می‌برند تا به کشورهای عربی بفرستند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید