یکی از استان‌های پر جاذبه ایران خراسان‌شمالی است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان دریاچه سد شیرین می‌باشد که در بجنورد واقع شده است.

دریاچه سد شیرین ؛ مقصدی مناسب برای گردشگری در بجنورد

سلام نو - سرویس گردشگری: دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. سد شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی به ‌شمار می‌رود که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات احداث این سد در مهر ماه سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ به پایان رسید. دریاچه سد شیرین از جاهای دیدنی استان خراسان شمالی به حساب می‌آید و از فعالیت‌های تفریحی و گردشگری رایج در آن می‌توان به شنا، قایقرانی و ماهیگیری اشاره کرد.

دریاچه سد شیرین ؛ مقصدی مناسب برای گردشگری در بجنورد

ویژگی‌های سد

سد شیرین دره که یک از جاهای دیدنی مانه و سملقان می باشد،با ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب بزرگترین سد استان خراسان شمالی است .ارتفاع این سد از بستر رودخانه ۶۳ متر است .با اینکه هنوز بیش از یک دهه از بهره برداری این سد که یکی از جاذبه های طبیعی مانه و سلمقان می باشد، نمی گذرد اما کارشناسان و صاحب نظران از کاهش وعمر مفید این سد ابراز نگرانی می کنند و علت این نگرانی رسوب گذاری و انباشت گل و لای در مخزن این دریاچه است و مسولان میگویند هنوز آمار دقیقی از اینکه چه میزان رسوب در .پشت این سد انباشته شده است ندارند اما تاکید میکنند که میزان رسوب بیش از میزانی است که پیش بینی شده و به سبب گل و لای زیاد مزه آب آشامیدنی نیز تغییرکرده و این مساله موجب گلایه شهروندان بجنوردی شده است .

دریاچه سد شیرین ؛ مقصدی مناسب برای گردشگری در بجنورد

به گفته مسولان به علت کمبود اعتبار تاکنون در بخش های کمی از حوزه آبخیز این سد عملیات اجرایی آبخیز داری انجام شده است و لذا با این روند فرسایش و حجم زیاد رسوبات وارده به محزن سد باید اقدامات عجله ای را نسبت به افزایش اعتبارات آبخیزداری در این حوزه انجام گیرد. رها سازی آب سد شیرین دره که گفته میشود بی ارتباط به موضوع گل و لای در سد شیرین دره نیست بیانگر خروج گل و لای و رسوب های سد است . رها سازی با حجم زیاد و بالا انجام می شود تا رسوب ها از سد خارج شوند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید