آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کاخ شهرداری تبریز می‌باشد که در قلب تبریز واقع شده است.

بنایی با معماری آلمانی در قلب تبریز

سلام نو - سرویس گردشگری: یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز که از بناهای فرهنگی این شهر هم محسوب می شود، کاخ شهرداری تبریز است. بنایی که به سبک معماری آلمانی ها ساخته شده است در لیست آثار ملی ایران هم ثبت شده است و از مهم ترین جاذبه های گردشگری تبریز هم محسوب می شود که هر ساله بازدید کننده های زیاد از آن دیدن می کنند.

بنای عمارت شهرداری تبریز یکی از آثار تاریخی و فرهنگی مهم و جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. غالب گردشگران و مسافران حین اقامت خود در این شهر بازدید از این عمارت زیبا را در برنامه خود قرار می‌دهند.

آشنایی با عمارت شهرداری تبریز

نحوه دسترسی به عمارت شهرداری تبریز

برای دسترسی به این مکان می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. سریع‌ترین راه استفاده از اتوبوس تندرو (BRT) است. اتوبوس تندرو شریعتی-آبرسان نیز شما را به عمارت شهرداری می‌رسانند. در ضمن دو پایانه مهم اتوبوس‌رانی تبریز در نزدیکی این مکان قرار دارند و غالب اتوبوس‌های شهری سرانجام به این پایانه‌ها وارد می‌شوند. همچنین اگر قصد استفاده از مترو را دارید، در ایستگاه میدان ساعت پیاده شوید. تاکسی و خودروی شخصی دیگر گزینه‌ها هستند. در نظر داشته باشید که به‌دلیل کمبود فضای پارک، شاید ناچار شوید ماشین خود را در فاصله دورتری پارک کنید. البته چند پارکینگ عمومی در نزدیکی عمارت وجود دارند که می‌توانید پس از پارک ماشین، پیاده از آن‌ها به کاخ شهرداری برسید.

آشنایی با عمارت شهرداری تبریز

معماری به سبک آلمانی

کاخ شهردار تبریز بنایی U شکل از سنگ است و معماری آن دقیقا به سبک ساختمان های دوران جنگ جهانی دوم در کشور آلمان است. نمای بیرونی این بنا از سنگ و دیوارهای آن از آجر و آهک است. البته نمای قسمت شمالی و شرقی آن کاملا با نمای قسمت جنوبی و غربی آن متفاوت است در قسمت های شمال و شرق از سنگ استفاده شده است، این قسمت در معبرهای اصلی شهر است و در قسمت های جنوبی و غربی از ترکیب سنگ و آجر استفاده شده است.

یکی زا بهترن زکان های باری بازدی از کاخ شهرداری تبریز در شب اس که نور پردازی زیابی اطراف این کاخ، زیبایی آ را چندین برابر می کند و حتی از فاصله هیا دور هم توجه هر کسی را به خود جلب می کند.

از هما اول هدف از ساخت این نبا کاربر های اداری از آن بود حتی امرزوززه هم با اینکه بیشتر ککارها یعمرانی اداری تبریز به ساختمان جدید منتقل شده و انجام می شوند، همچنان بعضی از فعالیت های شهرداری در آن انجام می شود. این بنا از د.ران گذشته تا به امروز همچنان زیبایی و اهمی خود را حفظ کرده و و حتی بعض از قرار ملاقا های رسمی دیپلماتیک در این ساختمان برگزار می شوند.

آشنایی با عمارت شهرداری تبریز

ساعت کاخ شهرداری تبریز

در سال ۱۳۸۶ کاخ شهرداری تبریز به عنوان اولین موزه شهر و شهرداری کشور بهره برداری شد. موزه ای که در آن تالارهای مختلفی مثل تالار دوربین های قدیمی، تالار دفاع مقدس، تالار فرش، تالار هنرهای معاصر و خط و خوشنویسی و چندین و چند تالار دیگر وجود دارد.که داخل هر کدام از این تالارها هم شی های قدیمی ای نگه داری می شود و حالا این اشیا به معرض نمایش گذاشته شده اند.

البته این ها تنها بخش های دیدنی تالار ها نیستند. در فضای کاخ هم مدل های از ماشین ها و تاکسی های قدیمی واولین ماشین آتش نشانی شهر تبریز به نمایش گذاشته شده است، ماشین هایی که تماشای آن ها شما را به سفری در تاریخ خواهد برد. در پایین می توانید اطلاعات کامل تری از پروژه ی شهرداری تبریز به دست بیاورید:

نام: کاخ شهرداری تبریز

آدرس: ایران، شهر تبریز، میدان ساعت

معماری و سبک معماری: این بنا توسط مهندسان آلمانی طراحی و ساخته شده است و البته که یک معماری ارمنی به نام اوهانجانیان هم در این پروژه شرکت داشته است.

تاریخ ساخت: تاریخ شروع ساخت این بنا را سال ۱۳۱۴ می دانند اما تاریخ دقیقی از پایان آن در دست نیست و گفته می شود بین سال های ۱۳۱۴ تا سال ۱۳۲۰ پروژه تمام شده است.

وسعت: وسعت زمین ۹۶۰۰ متر مربع است که ۶۵۰۰ متر مربع آن را مساحت ساخته شده تشکیل می دهد.

آشنایی با عمارت شهرداری تبریز

مناسب‌ترین زمان سفر به تبریز

از آنجا که تبریز آب و هوایی سرد حتی در فصل بهاردارد، تابستان هایی خنک و زمستان هایی سرد دارد در نتیجه بهترین زمان برای سفر به تبریز در ماه های گرم سال و در فصل تابستان است که بتوانید از بقیه ی جاذبه های گردشگری آن هم دیدن کنید.

سرگذشت عمارت شهرداری تبریز

کار احداث عمارت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ در زمان صدارت شهردار وقت حاج ارفع‌الملک جلیلی و با نظارت مهندسان آلمانی در محل گورستان مخروبه و متروکه محله نوبر (مقصودیه) آغاز شد. نکته جالب و قابل‌توجه اینکه شهرداری تبریز نخستین نهاد شهرداری در سطح شهر تبریز است که در اوایل تأسیس با عنوان «بلدیه» شناخته می‌شد.

این بنا به‌ دلیل وجود ساعت در بالاترین نقطه برج در میان مردم به ساختمان ساعت (ساعات قاباغی) نیز شهرت دارد. این میدان به‌عنوان یکی از آثار قدیمی و بنام شهر تبریز به ثبت ملی رسیده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ح.م IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    1 0
    اشتباهات تایپی و املائی در چندین جا مشاهده میشود. کمی دقت ویکبار مرور بعد از تایپ ضروری است. پیام واتساپ که نیست. هست؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید