۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵
کد خبر: 55397050

استان فارس با طبیعتی خارق العاده و بی نظیر یکی از پر جاذبه ترین شهر های ایران است که شهر داراب در شمال غرب آن واقع شده که شگفت انگیز ترین نقاشی های خالق هستی را دارا می باشد که بسیاری از گردشگران را مجذوب آنها هستند.

تنگه رغز ؛ عروس تنگه‌های ایران

سلام نو-سرویس گردشگری:عروس تنگه‌های ایران، لقب یکی از اعجاب‌انگیزترین دره‌ها به نام «رغز» است. برای رسیدن به این تنگه خارق‌العاده، باید سفری ماجراجویانه و هیجان‌انگیز را آغاز کنید و رهسپار استان فارس شوید تا در نزدیکی شهر تماشایی داراب، این تنگ زیبا و اسرارآمیز را ببیند.

تنگه رغز،عروس تنگه های ایران

کمی راجب تنگه رغز

تنگه رغز، عروس تنگه‌های ایران، جایی است که آب و سنگ در برخوردی هزاران ساله انواع جلوه‌های زیبای معماری طبیعت را ایجاد کرده‌اند. هر آبشار یا آبگیر با دیگری متفاوت است و هرکدام زیبایی خاص خود را دارد. دیواره‌های بزرگ و عظیم رغز، در طول مسیر گاه سر به هم آورده‌اند و یک غار را تداعی می‌کنند و گاه از هم فاصله می‌گیرند و محوطه‌ای زیبا می‌سازند. صدای دلنشین آبشار، فرود و صعودهای زیبا، شنا در میان حوضچه‌های زلال و دیدن ماهی‌های زیبای قزل آلا، همه و همه از جمله دقایق جذاب و به‌یادماندنی حضور در تنگه زیبای ‌رغز است.آبی که در تنگه رغز جریان دارد، از چشمه‌ای در دل جنگل نشات می‌گیرد و تا دره جنوبی که به زمین باز می‌گردد در طول دره‌ای به مسافت پنج کیلومتر جریان دارد و در طی مسیر، شصت حوضچه طبیعی زیبا و ده‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و ایجاد می‌کند. حوضچه‌های تنگه رغز عمقی بین ۶ تا ۲۰ متر دارند که طول آن‌ها به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد و داراب دیواره‌های بلند هستند که در میان آن‌ها سهم کوچکی از آسمان نمایان است. دره رغز، به طول تقریبی چهار کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، ۶۴ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر، دره جنوبی به بن‌بست می‌رسد.

علت نامگذاری

رغز به‌معنای راه بکر و لغزنده است. گرچه این نام در بین کوه‌نوردان و طبیعت دوستان ایران است، ولی مردمان محلی به آن تنگ رودخیز است می‌گویند که آبی به زلالی اشک چشم دارد.

تنگه رغز،عروس تنگه های ایران

مکان تنگه رغز

تنگ رغز داراب یا دره رغز که از جاذبه های گردشگری استان فارس محسوب می‌شود، در بخش فسارود، در ۳۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر داراب و در نزدیکی روستای رغز قرار دارد و یکی از مناطق بکر طبیعت‌گردی ایران است. این تنگه در منطقه‌ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس که از شمال به شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان، از غرب به شهرستان فسا، از جنوب به شهرستان لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان محدود می‌شود.داراب دیدنی‌های منحصربه‌فرد و متعدد طبیعی و تاریخی دارد که به راستی ناشناخته مانده‌اند. اگر هدف شما بیشتر مناطق طبیعی است، پس نخستین انتخاب، تنگ رغز خوتهد بود که از جاهای دیدنی داراب و یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین تنگ‌های ایران محسوب می‌شود.

نحوه دسترسی

برای رفتن به تنگه رغز، ابتدا خود را باید به شهر داراب استان فارس برسانید، بعد از طی کردن مسافتی، در حدود ۳۵ کیلومتری جاده داراب-شیراز به گردنه دراکویه می‌رسید. مسیر خاکی از اینجا شروع می‌شود. با استفاده از وسایل نقلیه موجود و پس از گذشتن از منطقه کوه درختی در سمت چپ و مسیری در حدود دو ساعت، مسیر خاکی به اتمام می‌رسد و پیمودن ادامه مسیر با پای پیاده آغاز می‌شود.از سمت راست جاده که شروع به پیاده روی کنید به چشمه بیدک می‌رسید. ادامه مسیر پاکوب بدون شیب است. رفته رفته شیب بیشتر می‌شود و سپس سراشیبی است و با عبور از روی سنگ‌های بزرگ، در نهایت در مسیری بدون شیب به چشمه می‌رسید.

تنگه رغز،عروس تنگه های ایران

کی برم؟

اکنون که با تنگه اسرارآمیز رغز آشنا شدید و تصمیم گرفتید هیجان دره نوردی را در این مکان تجربه کنید و آدرنالین خونتان را افزایش دهید؛ پیشنهاد می‌دهیم فصل بهار و تابستان را برای آغاز این سفر ماجراجویانه انتخاب کنید.بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز از اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل مهرماه است؛ در این هنگامه سرچشمه‌های پر آب این تنگه، و نسیم برخاسته از آبشارهای متعدد آن، در روزهای گرم این ماه‌های سال خنکی لذت‌بخشی را هدیه می‌کنند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید