استان غارس از زیبا ترین و تاریخی ترین شهر های ایران است که همواره مهد علم و دانش بوده است؛شهر ارسنجان از توابع فارس یکی از قطب های گردشگری و علمی فارس است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است

سلام نو-سرویس گردشگری:مدارس علمیه که معمولا در عصر صفویه و قاجار رایج بودند، با هدف آموزش علوم دینی به طلاب بنا می‌شدند. این مدارس که عموما در شهرهای مهم ایران ساخته می‌شدند، بانیانی داشتند که دارای ملک بوده و بخشی از ملک خود را وقف ساخت این مدارس می‌کردند. در دوره‌های مورد ذکر، به دلیل نبود مدارس تخصصی تا زمان تاسیس مدرسه دارالفنون، مدارس علمیه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بودند و از آن‌ها برای دست‌یابی به اهداف علمی زمانه و تربیت طلاب استفاده می‌شد. مدرسه علمیه ارسنجان از آثار تاریخی و جاهای دیدنی استان فارس است که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد. نام این مدرسه با عنوان سعیدیه از اسم بانی و واقف آن گرفته شده است.

مدرسه تاریخی علمیه سعیدیه ارسنجان

سرگذشت

سابقه این بنای زیبا و باشکوه که یکی از جاهای دیدنی ارسنجان و نمادهای معماری و هنر ایرانیان محسوب می‌شود، به عصر صفویان می‌رسد. این بنا در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۲۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این بنا که تاریخ ساخت آن را سال ۱۰۸۵ هجری قمری دانسته‌اند، همزمان با عهد صفویان است که به قصد تحصیل طلاب علوم دینی ساخته شد. این مدرسه از آن زمان تاکنون فعال بوده و طلاب زیادی در آن به تحصیل علوم دینی پرداخته‌اند.

مدرسه تاریخی علمیه سعیدیه ارسنجان

هنر معماری

مدرسه علمیه ارسنجان بنایی مستحکم است که به صورت چهار ایوانی ساخته شده و در کنار هر ایوان ۴ حجره قرار دارد. حجره ضلع جنوب غربی به حیات خلوت راه می‌یابد. مصالح به کار رفته در ساخت مدرسه از آجر است. این بنا دارای محوطه‌ای است که حوضی سنگی نیز در وسط حیاط آن قرار دارد. محور اصلی این بنا شمالی-جنوبی است. سقف ایوان شمالی دارای نقاشی‌هایی روی گچ است. جایگاه این مدرسه در نزدیکی مسجد عتیق شهر قرار دارد. در زمان ساخت این مدرسه تنها ارسنجان و شیراز دارای مدرسه علمیه بودند. بنابراین تاریخ ساخت این مدرسه با مدرسه خان شیراز همزمان بوده است.درب ورودی مدرسه رو به شمال باز می‌شود و بالای سردر، مقرنس‌های گچی زیبایی وجود دارد و دارای ازاره سنگی از سنگ‌های حجاری شده است و در نمای جنوبی در هر سمت چهار طاق‌نما تعبیه و نماسازی شده و مصالح ساختمانی آن آجر و گچ است. بر پیشانی مدخل ورودی کتیبه‌ای از سنگ مرمر با خط ثلث نصب شده که تاریخچه بنای مدرسه بر آن نوشته شده است و در این کتیبه پس از حمد و سپاس خداوند و پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین علی (ع) تاریخ بنای مدرسه را به زمان حکمرانی شاه سلیمان صفوی توسط حاج محمد سعید ارسنجانی در سنه ۱۰۸۵ هجری قمری نسبت می‌دهد. پس از ورودی وارد هشتی می‌شویم، هشتی ورودی در گوشه‌ها دارای ۱۸ طاق‌نما است که به‌وسیله مدخلی به حیاط ارتباط پیدا می‌کند

مدرسه تاریخی علمیه سعیدیه ارسنجان

بانی مدرسه

از سازنده این بنا اطلاعات زیادی در دست نیست و تنها سند مکتوب در این زمینه اشاره کوتاهی است که در سردر بنا حک شده که در پاراگراف بالای همین متن به آن اشاره شده است. در هر حال به نظر می‌رسد نام بنیان‌گذار مدرسه سعیدیه «حاج محمد سعید ابن نظام‌الدین (احمد) بن سیف‌الدین (علی) بن کمال‌الدین (حسین) ارسنجانی» است که از مالکین و بزرگان ارسنجان در زمان خود بوده است و احتمالا آقای ابراهیم خان تبریزی و سید میر محمد در زمان آن‌ها به ارسنجان آمده‌اند. در قدیم القاب، نشان‌دهنده موقعیت اجتماعی اشخاص بوده و از القاب ایشان مشخص است که احتمالا خانواده‌ای دینی و اهل علم بوده‌اند.نوشته پدر حاج سعید به زبان فارسی می‌تواند تاکیدی بر فارس بودن آن‌ها باشد. واقف این مدرسه در راستای تعیین مخارج روزانه و رفع حواپج طلاب و مدرسین مدرسه مذکور اقدام به وقف رقباتی من جمله سه‌دانگ مشاع از مزرعه علی‌آباد سید، سه دانگ مشاع از مزرعه صالح‌آباد و دو دانگ مشاع از مزارع مالنجان، محمدآباد و جمال‌آباد ارسنجان و رقباتی در شهر ارسنجان نموده که سالانه عواید آن‌ها جهت اجرای نیات خیر واقف هزینه می‌شود.تعداد ۱۱ پلاک از ۱۷ مورد پلاک‌های این موقوفه دارای سند مالکیت و کلیه پلاک‌ها به نام وقف به ثبت رسیده است. نوع رقبات شامل آب، زمین مزروعی، اراضی مسکونی، تجاری، اداری و... است. این موقوفه در حال حاضر تحت تولیت اداره اوقاف ارسنجان بوده و رسیدگی به کلیه امور آن توسط اداره مذکور انجام می‌گیرد. میزان اراضی وقف شده بر مدرسه علمیه سعدیه حدود ۳۰۰ هکتار است و مجموع تعداد رقبات این موقوفه بر ۳۶۵ رقبه بالغ می‌شود.در سال ۱۳۹۱ پروژه‌ای مبنی بر ۱۲۰ میلیون ریال برای مستندنگاری این مکان اختصاص داده شد. طی این پروژه کارشناسان نسبت به جمع‌آوری مطالعات تاریخی و پایه شامل تهیه و جمع‌آوری عکس‌های هوایی قدیم و جدید از محوطه اثر، نقشه‌های منطقه‌ای، جداول و آمارهای مربوط به وضعیت اقلیمی منطقه، نقشه، تهیه گزارش از عملیات اجرایی حفاظتی، مرمت صورت گرفته در اثر تاریخی، سفرنامه و متون تاریخی، بررسی جغرافیای منطقه و مقالات منتشره اقدام کردند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید