در تصویر اینفوگرافی زیر به بررسی تغییرات قیمت برنج طی دو سال اخیر از خرداد ۱۳۹۹ الی مرداد ۱۴۰۱ پرداخته‌ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

افزایش قیمت عجیب برنج در دو سال اخیر | تغییر قیمت برنج از سال ۹۹ تا به امروز + عکس

به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین، بررسی‌ها در زمینه افزایش قیمت برنج در ۲ سال اخیر نشان می‌دهد تغییرات قیمت برنج ایرانی بسیار بیشتر از برنج خارجی بوده است، به طوری که قیمت این محصول تا چندین برابر افزایش پیدا کرده است.

فعالان بازار برنج در شهریور امسال همزمان با زمان برداشت نوید ارزانی برنج را داده بودند حتی قرار بود امسال برنج در شمال به قیمت کیلویی ۸۰ هزار تومان به فروش برسد. در صورتی که در سال گذشته هنگام زمان برداشت کشت اول هر کیلو برنج ایرانی در شمال حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان فروخته شده بود. اما این اتفاق رخ نداد و برنج کاران با این قیمت حاضر به فروش نبودند و بازار تا مدت ها در رکود بود تا بعد از آن در حدود قیمتی ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان معامله شد. همین عاملی شد تا کاهش قیمت ها در بازار چندان ملموس نباشد.

البته به تازگی عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان برنج به تازگی از احتمال کاهش ۱۰ درصدی قیمت برنج‌های خارجی در بازار خبر داده است. به گفته کریم اخوان اکبری با واردات ۷۰۰ هزار تن برنج در نیمه اول امسال و به شرط واردات انبوه می‌توان شاهد کاهش بیشتر قیمت این محصول در بازار بود.این در حالی است که ادامه روند واردات برنج تا همین امروز نیز به عنوان محرکی برای کاهش قیمت عمل کرده و انواع برنج وارداتی در ۲ ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

در حال حاضر در بازار، برنج هندی دانه بلند بسته به نوع برند هر کیلو بین ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان، برنج هندی دانه کوتاه کیلویی ۲۷ هزار تومان، برنج پاکستانی بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان، برنج تایلندی کیلویی ۱۸ هزار تومان، برنج اروگوئه کیلویی ۱۶ هزار تومان، پاکستانی تنظیم بازار کیلویی ۱۸.۵۰۰ تومان و تایلندی تنظیم بازار با قیمت کیلویی ۱۲.۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت برنج ایرانی نیز در فروشگاه های اینترنتی بسته به نوع برند متفاوت است. برنج طارم معطر در بازار کیلویی ۱۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان است. برنج هاشمی کیلویی ۱۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان خرید و فروش می شود. در فروشگاه های زنجیره ای برنج طارم و هاشمی با تخفیف کیلویی ۱۱۹ هزار تومان قیمت خورده است.

اما برنج های پرمحصول مانند شیرودی، فجر و ندا هر کیلو از حدود ۶۵ تا ۷۹ هزار تومان خرید و فروش می شود.

اینفوگرافیک زیر روند افزایش قیمت برنج درجه یک ایرانی و خارجی را از خرداد ماه سال ۹۹ تا مرداد ماه امسال بر اساس متوسط قیمت منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد.

اینفوگرافیک | قیمت برنج چگونه در ۲ سال قد کشید؟

خبرنگار: نجمه احمدبیگی | گرافیک: داود سرخوش
کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید