۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶
کد خبر: 55396977

شهر تکاب از توابع استان آذربایجان غربی از زیباترین شهر های ایران است که آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است که بسیاری از این آثار اعتباری جهانی دارند که همواره مورد استقبال بازدید کنندگان قرار میگیرد

زندان سلیمان از اسرار تکاب

سلام نو-سرویس گردشگری:آیا می‌دانستید که یکی از مخوف‌ترین زندان‌های دنیا در استان آذربایجان غربی و در نزدیکی شهر تکاب قرار گرفته است؟ زندان سلیمان، مکانی است که سلیمان نبی، دیوهای نافرمان را در آن زندانی می‌کرده است؛ دیوهایی که کماکان، صدای فریادهای گوش‌خراش آن‌ها از دهانه کوه به گوش می‌رسد و دود نفس‌هایشان از سیاهچاله داخل کوه بیرون می‌زند.

زندان سلیمان از اسرار تکاب

کمی راجب زندان

زندان سلیمان یا زندان دیو، تپه‌ای در میان دشتی زیبا، متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است. این کوه که یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان آذربایجان غربی به شمار می‌آید، هر سال، گردشگران زیادی را به این منطقه از ایران می‌کشاند. این کوه میان تهی و مخروطی شکل در نگاه اول، بسیار وهم‌انگیز به نظر می‌رسد و به‌دلیل برخورداری از حفره‌ای عمیق و وجود یک چاه، از گذشته اهمیت ویژه‌ای داشته است. اگر از این کوه بالا بروید، در دهانه آن با حفره‌ای بسیار عمیق و ترسناک روبه‌رو خواهید شد که با نگاه کردن به انتهای آن، سرگیجه خواهید گرفت.حفره درون کوه در طول هزاران سال از رسوبات کانی‌ها در آب به وجود آمده است. کوه زندان سلیمان، بین ۸۷ تا ۱۰۸ متر ارتفاع دارد؛ با این حال، حفره عمیق داخل آن با حدود ۸۰ متر ارتفاع و با دهانه تقریبی ۶۵ متر، گسترش پیدا کرده است.

سرگذشت

به نظر برخی از محققان، زندان سلیمان نبی در هزاره اول قبل از میلاد مسیح و در دوره مانایی‌ها (۸۳۰ تا ۶۶۰ پس از میلاد مسیح)، نیایشگاهی مقدس بوده است. برخی منابع تاریخی اورارتوئی‌ها و آسوری‌ها نیز به این موضوع اشاره دارند. زندان سلیمان به احتمال زیاد در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح توسعه یافت و به‌شکل یک دژ مستحکم در آمد. به نظر می‌رسد که این فرآیند ساخت‌وساز به سرعت انجام گرفته است؛ زیرا صفه صندوقی شکل در قسمت شمالی، کوتاه و سطحی به‌نظر می‌رسد و بدون دقت کافی ساخته شده است. تاریخ‌دانان، دلیل این عجله را خطر فوری از سمت آسوری‌ها و اورارتوئی‌ها می‌دانند.در زمان مانایی‌ها در قسمت جنوبی این کوه یا پناهگاه، یک دهکده محقر بنا شده بود؛ دهکده‌ای که به نظر در دو مرحله ساخته شده و کمتر از یک قرن عمر کرده است. تمام ساختمان‌های زندان سلیمان بر اثر آتش‌سوزی و به احتمال زیاد جنگ از بین رفته است؛ زیرا در نقاط مختلف، می‌توان اثر نوک‌های نیزه و اسکلت انسان‌ها را مشاهده کرد. از قرار پس از این آتش‌سوزی، انسان‌ها زندان سلیمان را ترک کردند و به احتمال زیاد، پس از گذر زمانی کوتاه، آب دریاچه پایین رفت.

زندان سلیمان از اسرار تکاب

معماری بنا

در قرن هشتم قبل از میلاد مسیح بر بالای کوه زندان سلیمان و تقریبا در دو سوم ارتفاع آن، یک ساختمان سنگی با ملات ساروج احداث شد که طبق نظر محققان، یک معبد بوده است. یک حصار نیز در سه چهارم محیط این کوه در یک ارتفاع مساوی وجود داشت که به‌صورت صندوقچه ساخته شده بود. این حصار از اتاق‌های جنب یکدیگر تشکیل می‌شد و یکی از این اتاق‌ها در فواصل منظم به‌صورت برج و بارو، جلوتر از سایر اتاق‌ها قرار داشت. ورود به زندان از طریق سه دروازه میسر بود؛ در حالی که دروازه شرقی به‌عنوان دروازه اصلی شناخته می‌شد و راه‌هایی از دره به‌سمت آن بالا می‌رفت. این دروازه در سمت جنوب کوه و مشرف به جاده بود و پله‌هایی عریض و سنگی داشت که ارتفاع آن‌ها به‌طور متوسط، ۴۰ سانتی‌متر بود.از حصار صندوقی شکل و سایر ساختمان‌های زندان، چیزی جز بقایایی از سنگ‌های نامنظم باقی نمانده است و شما می‌توانید تنها از قسمت‌های پایین حصار دیدن کنید. به نظر می‌رسد که روی قسمت متشکل از سنگ‌های نامنظم، حصارهایی از خشت و گل وجود داشته است؛ زیرا در برخی نقاط زندان، حصارهایی از خشت و گل دیده می‌شود.بالاتر از دورازه شرقی، تالارهای مستطیلی شکلی کشف شده که به احتمال زیاد، محل سکونت موبدان زرتشتی بوده است. در قسمت داخلی ساختمان نیز یک صفه بزرگ با حیاطی در جنب آن وجود داشت. جالب است بدانید که در آن زمان، یک جوی آب در صخره ایجاد شده بود که دور این ساختمان می‌چرخید. این جوی بر اثر رسوب آب دوباره پر می‌شد و دلیلی بر این واقعیت است که دریاچه تا زمان وجود ساختمان‌های دوره اول، تا پایین‌ترین لبه خود به‌سمت جنوب کوه، آب داشته است.با توجه به این نشانه‌ها، می‌توان گفت که زندان سلیمان، یک معبد و آتشکده بوده است و ارتباط بین آب و آتش که امری ضروری برای معبد و آتشکده محسوب می‌شود، در مورد آن صدق می‌کند.

زندان سلیمان از اسرار تکاب

زندان سلیمان کجاست؟

زندان سلیمان، یک اثر طبیعی و در واقع، کوهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان در آذربایجان غربی واقع شده است. فاصله این کوه تا ارومیه، حدود ۳۰۰ کیلومتر و تا تکاب، ۴۰ کیلومتر است. برای دسترسی به این کوه از ارومیه، حدود پنج ساعت و از تکاب، حدود ۴۰ دقیقه راه دارید. کوه زندان سلیمان در ۴۷۵ کیلومتری تهران واقع شده است و برای رسیدن به آن باید، حدود ۶ ساعت رانندگی کنید.

نحوه دسترسی

برای دسترسی به زندان سلیمان باید به استان آذربایجان غربی بروید. سپس از جاده بیجاب به تکاب، وارد جاده دندی شوید. پس از عبور از تخت سلیمان، سه کیلومتر به‌سمت غرب حرکت کنید تا به کوه اسرارآمیز زندان دیو یا زندان سلیمان برسید. یک مسیر دسترسی دیگر به این مکان هولناک وجود دارد که کمی خطرناک است. مسیر جاده زنجان -‌ دندی، مسیری پرپیچ و خم و دو طرفه است که با وجود خطر، امکان تماشای چشم‌انداز معدن سرب و روی انگوران و مناطق حفاظت شده انگوران را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید