یکی از استان‌های پر جاذبه ایران سمنان است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان تپه حصار می‌باشد که در دامغان واقع شده است.

شگفت‌انگیزترین تپه ایران در دامغان

سلام نو - سرویس گردشگری: تپه‌های باستانی یکی از دیدنی‌های دنیای باستان هستند. تپه‌هایی که رازهای نفهته و اسراری کهن را در لایه‌ لایه‌ی گذشته‌ی خود پنهان کردند و کندوکاو آن‌ها شگفتی‌های زیادی از گذشتگان و زندگی آن‌ها در اختیار قرار می‌دهند. تپه حصار نیز یکی از این دیدنی‌های ایران باستان است که برای علاقه‌مندان به باستان‌شناسی و محوطه‌های این چنینی یکی از مکان‌های مناسب است.

شگفت‌انگیزترین تپه ایران در دامغان

سرگذشت تپه

پیشینه پژوهش‌های باستان‌شناسی تپه حصار به قبل از انقلاب می‌رسد. ایران به راستی بهشت باستان‌شناسان است. این محوطه را نیز ابتدا هرتسفلد؛ باستان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی شناسایی کرد سپس اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا از سال ۱۳۱۲ خورشیدی در آن به کاوش پرداخت. اشمیت به دنبال شهر صد دروازه یا قومس؛ پایتخت پادشاهان اشکانی بود ولی نتیجه‌ای نیافت اما بقایای ساختمانی از دوران ساسانی را به دست آورد. بر اساس کاوش‌ها وی مشخص شد که تپه حصار دارای سه دوره فرهنگی پیش از تاریخ است. در سال ۱۳۵۵ خورشیدی نیز هیئتی مشترک از دانشگاه پنسیلوانیا، تورین ایتالیا و مرکز باستان‌شناسی ایران به سرپرستی رابرت دایسون و موریتزیو توزی این پژوهش‌ها را ادامه دادند. این فصل از مطالعات با هدف بازنگری در نتایج اشمیت بود و نشان داد که تپه حصار در هزاره‌های چهار و سه پیش از میلاد از مراکز مهم صنعتی فلات ایران بوده است. پژوهش‌های بعدی حصار را باستان‌شناس ایرانی احسان یغمایی بعد از انقلاب و در سال ۱۳۷۵ خورشیدی انجام داد. از یافته‌های این فصل گل نوشته‌هایی است که قدمت آن‌ها به ۲۲۰۰ - ۲۰۰۰ پیش از میلاد برمی‌گردد. آخرین فصل کاوش‌های باستان‌شناختی این محوطه در سال ۱۳۸۵ خورشیدی به منظور تعیین عرصه و حریم آن انجام شد که کشف گورستانی از عصر آهن در غرب تپه حصار از مهم‌ترین نتایج آن بود.

شگفت‌انگیزترین تپه ایران در دامغان

حصارهای تپه

حصار یک

قدمت این دوره به بین سال های ۴۲۰۰ تا ۳۵۰۰ قبل از میلاد مسیح باز می گردد و معرف اولین ساکنان منطقه می باشد. سفال حصار یک سفالی نخودی رنگ است که احتمالا از سیلک ۲ یا چشمه علی مشتق شده و به تدریج تحت نفوذ سفال های نخودی رنگ قرار گرفته است. تمدن حصار همان تمدنی است که نام آن از این دوره تپه حصار گرفته شده است و ارتباطی با طبقات بعدی تپه حصار ندارد. تمدن حصار نشان دهنده تمدن سفال نخودی رنگ در این منطقه می باشد. در ساخت خانه های آن از نظم خاصی استفاده نشده و نقشه مشخصی نیز ندارند.

شگفت‌انگیزترین تپه ایران در دامغان

حصار دو

زندگی برای سال های کوتاهی در حصار دو جریان داشته و در این لایه سفال خاکستری رنگ و با پایه بلند و لبه هموار و کف صاف مشاهده می شود. آثار این دو دوره با یکدیگر شباهت هایی دارد و اما کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در این دوره خانه ها اکثرا چهار گوش ساخته شده و یک اتاق مرکزی به عنوان آشپزخانه یا اتاق نشیمن مشاهده می شود. اتاق دیگر بدون رعایت کردن نظم مشخصی در اطراف آن ساخته شده اند.

شگفت‌انگیزترین تپه ایران در دامغان

حصار سه

درباره تاریخ این دوران نظریه های متفاوتی وجود دارد برخی آن را متعلق به دوران دوران آکاد در بین النهرین می دانند اما گروهی دیگر می گویند قدمت این طبقه نمی تواند قدیمی تر از ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد باشد. آثار در این دوران دچار تحول عظیمی شده اند و ساختمان سوخته نیز متعلق به این دوران می باشد.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید