گلستان یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان کاروانسرای قزلق می‌باشد که در دل گرگان واقع شده است.

قزلق ؛ کاروانسرایی بازمانده از دوران پس از اسلام

سلام نو - سرویس گردشگری: کاروانسرای قزلق از دوران‌های تاریخی پس از اسلام به یادگار مانده است و نمونه‌ای از کاروانسراهای کوهستانی ساخته شده با سنگ، ملات گچ، آهک و ساروج به ‌شمار می‌رود. این بنا که در مسیر جاده قدیم استرآباد شاهرود احداث شده، دارای اتاق‌ها و دالان‌های متعددی بوده است و ۱۲ حجره نیز در فضای داخلی آن قرار گرفته بودند. با توجه به ارزش تاریخی، این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹، با شماره ثبت ۲۹۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی گرگان شناخته می‌شود.

قزلق ؛ کاروانسرایی بازمانده از دوران پس از اسلام

معماری بنا

سبک کاروانسرای قزلق سرپوشیده با پلان مستطیل شکل و با جهت شمالی- جنوبی است. این بنا دارای دالان و اتاق‌های متعدد است و ورودی آن از سمت شرقی بنا می‌باشد. با توجه به نقشه و مصالح به کار رفته احتمال زیادی وجود دارد که این بنا متعلق به دوره صفویه باشد.ورودی بنا در جهت شمالی واقع شده است که دارای طاق هلالی است و احتمالا در چوبی داشته است و به طرف داخل دارای دو پلکان سنگی است. در حد فاصل هر یک از حجره‌ها، جرزهای نگه دارنده‌ی سقف قرار دارد که تقسیم‌کننده‌ی فضای داخلی نیز می باشد. آنچه جالب توجه است این است که درون هریک از حجره‌ها، فضایی به منظور روشن کردن آتش تعبیه شده است تا گرمای فضای داخلی حجره ها را در فصل سرما تأمین کند.

قزلق ؛ کاروانسرایی بازمانده از دوران پس از اسلام

با استناد به شواهد و مدارک تاریخی و مطالعه‌ی یافته‌های باستان‌شناسی، می‌توان گفت که منطقه‌ی قزلق در دوره‌های گذشته از رونق و شکوفایی خاصی برخوردار بوده است و به دلیل عبور و مرور کاروان‌های تجارتی و سیاحتی از آن منطقه و ایجاد ارتباط میان دشت گرگان با جاده های اصلی قدیمی واقع در فلات مرکزی و جاده‌ی خراسان بزرگ، اهمیت بسزایی داشته است. متاسفانه به دلایل گوناگون از جمله تغییر مسیر راه‌های کاروانی در دوره های متأخر، از عظمت و شکوه آن کاسته شد.

کاروانسرای قزلق با توجه به عملکرد و کارایی آن و نوع پلان و سبک ساخت، جزو کاروانسراهای بین راهی کوهستانی سرپوشیده محسوب می‌شود که قابل مقایسه با کاروانسرای « شبلی» در گردنه‌ی شبلی آذربایجان، کاروانسرای «امامزاده هاشم» در در گردنه‌ی امامزاده هاشم در جاده‌ی هراز و کاروانسرای «گدوک» در جاده‌ی فیروزکوه است که در حکومت صفویان ساخته شده اند و در دوره‌های بعدی، به ویژه در دوره‌ی قاجاریه، مرمت و مورد استفاده قرار گرفته‌اند .

قزلق ؛ کاروانسرایی بازمانده از دوران پس از اسلام

نحوه دسترسی

آدرس :گلستان – گرگان ۳۵ کیلومتری جنوب گرگان

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید