گلستان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این استان قلعه ماران می‌باشد که بر روی قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر بنا شده است.

قلعه‌ای عجیب روی قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه ماران که با نام‌های قلعه میران و قلعه موران نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۱۲ کیلومتری جنوب غربی رامیان، در استان گلستان قرار دارد. این قلعه در زمینی به مساحت سه کیلومتر مربع، روی قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر بنا شده است. طبق باور برخی، قلعه ماران پایتخت ییلاقی اشکانیان محسوب می‌شد که توسط تیرداد ساخته و به دارا هدیه داده شده بود. قلعه ماران جزو جاذبه های گردشگری رامیان قرار دارد و برای دسترسی به آن نیازمند تجهیزات کوهنوردی و همراهی راهنمای باتجربه هستید.

قلعه‌ای عجیب روی قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر

سرگذشت دشت ماران کوه

جالب است بدانید که مثل بسیاری از شهرهای ایران، آزاد شهر در ابتدا روستایی کوچک واقع در استان گلستان به نام «قره تکن» بوده که به مرور زمان توسعه یافته است و به شهری پر رونق تبدیل می شود. عصر پهلوی نقطه عطف پیشرفت این شهر محسوب می شود. در همین زمان بود که با بازدید رضا شاه و مورد پسند واقع شدن این منطقه جنگلی خوش آب و هوا توسط او، نام روستا از قره تکن به شاه پسند تغییر پیدا کرد. البته عده ای نیز علت نام گذاری این مکان را وجود گلی دارای خواص دارویی، معروف به شاه پسند می دانند که البته قابل پذیرش نیست. چرا که این گیاه در واقع بومی اروپا و آمریکا بوده و به عنوان گل زینتی برای تکثیر به این منطقه منتقل شده است. حال اگر آزاد شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید و تمایل دارید که با گشت و گذار در این مکان دیدنی، خاطراتی به یاد ماندنی را در ذهن خود ثبت کنید.

قلعه‌ای عجیب روی قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر

نحوه دسترسی با وسایل مختلف

مسیر اصلی دسترسی به دشت میران کوه، از روستای پا قلعه در گلستان شروع می شود. برای رسیدن به این منطقه گردشگری، امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد و شما باید با خودروی شخصی عازم آنجا شوید. پس از اینکه حدود ۲ کیلومتر از مرکز این روستا عبور کردید، باید خودروی خود را کنار جاده پارک کنید و در مسیر صعود به قلعه میران کوه قدم بگذارید. بدون شک پیاده روی در هوای دل انگیز و طبیعت زیبای این منطقه، اوقاتی بسیار فرح بخش برای شما رقم خواهد زد. اگر تمایل داشته باشید که شب را در محیط آرام و بی هیاهوی روستا سپری کنید، یک خبر خوب برای شما داریم. عده ای از مردم محلی روستای پا قلعه، خانه های سنتی خود را به صورت موقت به مسافران اجاره می دهند. شما می توانید به انتخاب خودتان، شب را در یکی از این خانه های گرم و صمیمی به صبح برسانید. صعود به قلعه ماران آزاد شهر از این روستا به توانایی های خود شما بستگی دارد و چیزی در حدود ۲ تا ۳ ساعت طول خواهد کشید. در آغاز راه، مسیر منتهی به قله خشک است. اما هنگامی که کمی جلوتر می روید، با جنگلی رویایی رو به رو می شوید و بعد از پشت سر گذاشتن این جنگل، مسیر دوباره خشک و کوهستانی خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید