یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران گلستان است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این استان مجموعه آبشارهای اوتره می‌باشند که در رامیان واقع شده‌اند.

آشنایی با مجموعه آبشارهای اوتره

سلام نو - سرویس گردشگری: مجموعه آبشارهای اوتره در جنوب روستای شفیع آباد، در بخش فندرسک رامیان، استان گلستان قرار دارد و در دره‌ای با همین نام که رودخانه اوتره از میان آن عبور می‌کند، واقع شده است. این آبشارها اوشرشره، او گردگر، هفت بهشت و اوتره نامیده می‌شوند و همگی از چشمه‌هایی کوچک با آب سرد و زلال نشات می‌گیرند. در قسمت جنوب شرقی رودخانه، آبشار اوشرشره با ارتفاع ۱۵ متر جای گرفته است و آبشار او گردگر با قرارگیری روی یک دیواره سنگی بلند، از ارتفاع ۳۰ متری به پایین می‌ریزد. در قسمت سمت راست این آبشار به فاصله کمی آبشار پلکانی هفت بهشت قابل رویت است که ۲۰ متر ارتفاع دارد. آبشار اوتره نیز که در بالای آبشار هفت بهشت واقع شده است، بیشترین میزان آبدهی را نسبت به دیگر آبشارهای مجموعه دارد و ارتفاع آن به ۳۵ متر می‌رسد. با هدف حفاظت و معرفی این اثر ارزشمند، این آبشارها تحت عنوان «مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک» در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت ملی رسیده‌اند و از جاذبه های گردشگری رامیان هستند.

آشنایی با مجموعه آبشارهای اوتره

مجموعه آبشار اوتره

مجموعه آبشارهای اوتره شفیع آباد فندرسک آبشاری است که در جنوب روستای شفیع آباد واقع شده است. مسیر پیاده روی بسیار زیبا است در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی چندین آبشار دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد.

جالب توجه اینکه تمامی عظمت این رودها و آبشارها و جاذبه ها همگی از چشمه ای بسیار کوچک منشاء می گیرند که از آن آبی زلال و سرد می جوشد. روستای شفیع آباد از بخش فندرسک، دهستان فندرسک جنوبی، دارای ۳۳۰ خانوار و با ۱۳۰۰ نفر جمعیت در حوزه جغرافیایی شهرستان رامیان واقع شده است.و دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیبا برخوردار است. غار اوتره، صخره های فوق العاده زیبا و دیدنی قسمت های بالادست آبشارها، رودخانه اوتره و … اشاره کرد. آبشار یکی از پدیده های زمین شناسی است که در آن آب از یک نهر یا رودخانه از یک فلات یا ارتفاع باسرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می ریزد. گاهی اوقات لایه ای از سنگ سخت روی لایه های سنگ نرم در سطح زمین تشکیل می شود. هنگامی که آب روی آن جریان پیدا می کند سنگ سخت در مقابل سایش مقاومت نشان می دهد و سنگ نرم در زیر آن ساییده می شود و در نتیجه سنگ سخت به صورت پیشامدگی در آمده و شکل آبشار می گیرد.

آشنایی با مجموعه آبشارهای اوتره

قابل ذکر است بستر رودخانه یا کف دره که آب از آبشارها به پایین دره جریان دارد بیشتر آن توسط سنک های مادر بصورت صاف و یکنواخت پوشیده شده است و به علت فرسایش آبی بستر رودخانه در فواصل میانی آبشارها دیواره ها یا آبشار های کوچک به ارتفاع ۵/۱ تا ۵/۲ متر تشکیل شده و در پای این دیواره ها حوضچه هایی به عمق ۱تا ۲ متر ایجاد شده است. راه دسترسی به این آبشار ها بصورت پیادرو و در برخی قسمت ها بسیار سخت بوده و برای رسیدن به آبشارهای بالایی باید از روی یالها و صخره ها با شیب بسیار تند عبور کرد. و برای جذب گردشگران باید راه دسترسی آنرا با رعایت جوانب زیست محیطی و مطالعات جامع مرتفع کرد.”

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید