بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا شسستن مرتب دست‌ها، پوشیدن لباس گرم و استفاده از ماسک در اماکن عمومی است.

خوراکی های مفید برای مبتلایان آنفلوانزا

به گزارش سلام نو به نقل از مشرق، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: با شروع فصل سرما شیوع بیماری‌های ویروسی شایع می‌شود که شناخته شده ترین آن آنفلوانزا است که متأسفانه در کشور ما هم با آغاز فصل پاییز این بیماری به صورت اپیدمی در گروه‌های سنی مختلف به خصوص کودکان درآمده است. بهترین راه پیشگیری از آنفولانزا شسستن مرتب دست‌ها، پوشیدن لباس گرم و استفاده از ماسک در اماکن عمومی است. اگر دچار این بیماری شدید برای بهبودی هرچه سریع‌تر این بیماری استراحت، خواب و تغذیه نقش بسیار مهمی دارد که در صورت رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای می‌توانید سریع‌تر این بیماری را پشت سربگذارید.

زیاد آب بخورید

به دلیل تعریق و تب، بدن با کم آبی مواجهه می‌شود که این امر می‌تواند بهبودی را به تعویق بیندازد. بنابراین در این دوران مایعات همچون آب ولرم، دمنوش زنجبیل و آویشن، آب ولرم با عسل و لیموترش و آبمیوه‌ها طبیعی همچون آب سیب، آب پرتقال و لیمو شیرین و آب هویج مصرف کنید. البته توجه کنید اگر دچار پرفشاری خون هستید از دمنوش زنجبیل خودداری کنید.

خوردن غذای مقوی

بهترین غذاها در این شرایط سوپ به خصوص سوپ مرغ و گوشت است.سوپ مرغ به طور سنتی به عنوان یک غذای مناسب در هنگام بیماری در نظر گرفته می‌شود. آب سوپ منبع خوبی از مایعات و الکترولیت‌ها برای جلوگیری از هیدراتاسیون است. مرغ پروتئین و روی بدن شما را تأمین می‌کند. همچنین دارای ویتامین A به دلیل وجود هویج و ویتامین C به دلیل وجود کرفس و پیاز و است . توصیه می‌شود از لیموی تازه یا نارنج به مقدار کم هم در سوپ خود استفاده کنید.

مصرف ویتامین A و C

میوه و سبزیجات منبع غنی ویتامین Cو Aاست . این ویتامین یک ماده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی به ویژه در هنگام بیماری است. لیمو شیرین، پرتقال، شلغم، کدو حلوایی و لبو را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. در این دوران از مصرف الکل و نوشیدنی‌ها ی حاوی کافئین مثل قهوه و نسکافه و نوشابه پرهیز کنید. این نوع نوشیدنی‌ها دیورتیک بوده و منجر به کم ابی بدن شما شده و می‌تواند شرایط شما را بدتر کند و دوره نقاهت بیماری را افزایش دهند.

خوردن صبحانه و مصرف پروتئین

به دلیل تضعیف سیستم ایمنی باید مواد پروتئینی به منظور تقویت سیستم ایمنی مصرف کنید. تخم مرغ آبپز، عدسی و پنیر با مغزیجاتی مثل بادام، گردو انتخاب‌های خوبی برای این وعده هستند. اگر اشتها ندارید که سه وعد غذایی را میل کنید حتماً تعداد وعده‌های غذایی را زیاد مثلاً به ۶ تا ۷ وعده ولی با حجم کم مصرف کنید.

عسل را فراموش نکنید

عسل به دلیل وجود آنتی باکتریال های طبیعی می‌تواند یک ماده غذایی مناسب برای این دوران شما باشد. اگر دچار سرفه هستید از مصرف شیر، ادویه‌ها و غذاهای صنعتی و کنسروی خودداری کنید.

مکمل ویتامین D مصرف کنید

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: ویتامین دی نقش مهمی در کاهش التهاب در بدن دارد. بهتر است در زمان شروع بیماری یک پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف کنید. به یاد داشته باشید همه افراد بالای ۱۲ سال باید ماهانه یک پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین دی مصرف کنند. همچنین از مکمل روی استفاده کنید. مکمل روی منجر به کاهش التهاب و تسریع بهبودی می‌شود لذا توصیه می‌شود روزانه تا بهبودی کامل یک عدد مکمل روی مصرف کنید.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید