۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۱
کد خبر: 55396686

ما در این مقاله به معرفی برترین آثار تاریخی خرم آباد و ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن ها خواهیم پرداخت.

آثار تاریخی خرم آباد

سلام نو-سرویس گردشگری: شهر خرم آباد یکی از زیبا ترین شهر های استان لرستان می باشد که ریشه در قلب تاریخ ایران دارد. شهر خرم آباد جزو شهر های کهن و تاریخی ایران محسوب می شود که قدمت آن به زمان حکومت های باستانی ایران باز می گردد. شهر تاریخی خرم آباد علاوه بر آثار تاریخی متعدد از آب و هوای بسیار مطبوعی نیز برخوردار است. به طوری که علاقه مندان به طبیعت و جاذبه های طبیعی گردشگری نیز می توانند به این شهر سفر کنند. ما در این مقاله به معرفی برترین آثار تاریخی خرم آباد خواهیم پرداخت و شما را با مهم ترین ویژگی های آن ها آشنا خواهیم کرد. در نتیجه برای آشنایی بیشتر با جاذبه های توریستی و گردشگری این شهر زیبا، تا انتها همراه ما باشید. البته اگر قصد سفر به خرم را دارید بد نیست پاسخی برای سوال از خرم آباد چی بخریم هم داشته باشید.

معنای نام خرم آباد و نکته‌ای که احتمالا نمی‌دانستید

هرچند خرم‌آباد از دو واژه «خرم» و «آباد» تشکیل شده‌است و ترکیب آن به معنای جایی بسیار سرسبز و دارای بناهای آباد است. اما این معنا با نام لری آن، یعنی «خورموؤه» (Khormo’ah)، همخوانی ندارد. «خور» به معنای اختصاری خورشید و «موؤه» در گویش لری به معنای «شدن» است و همچنین می‌تواند معنای نشستن یا فرورفتن هم داشته باشد. به خاطر شکل قیفی‌مانند شهر خرم‌آباد که دره‌ای و محصور در میان کوه‌های اطراف است. معنای اصطلاح خورموؤه، «محل فرورفتن خورشید» است؛ یعنی جایی که خورشید در آن فرومی‌رود. اگر مسافر این شهر باشید، در هر طرف از خود شهر یا در فاصله ۵ تا ۱۰ کیلومتری از آن، در هنگام غروب آفتاب، می‌توانید این فرورفتن خورشید در آغوش دره را خودتان ببینید.

دریاچه ای در دل شهر خرم آباد + عکس

 در سال ۱۳۸۹ دفتر منطقه ای اسکان بشر سازمان ملل متحد، شهر خرم آباد را به عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب کرد. بر اساس این انتخاب قرار بود طرح توسعه پایدار شهری بر مبنای گردشگری در این شهر اجرا شود. محور اصلی اجرای این طرح نیز قلعه فلک الافلاک، ساماندهی فضای اطراف این قلعه و همچنین طرح مرمت و حفاظت از دیگر آثار باستانی این شهر بود؛ اما متاسفانه این طرح به وسیله مسوولان امر جدی گرفته نشد و به مرحله اجرا نرسید. در آن زمان قرار بود ۷۰۰ هزار دلار برای این کار هزینه شود؛ اما هزینه اجرای این طرح امروزه بنا بر گفته عضو اتاق بازرگانی استان لرستان حداقل دو میلیون دلار است. 

قلعه فلک الافلاک خرم آباد :

قلعه فلک الافلاک مشهور ترین آثار تاریخی خرم آباد می باشد. این قلعه تاریخی روی تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد قرار گرفته است و از بخش های مختلف شهر قابل مشاهده است. بررسی های انجام شده نتوانسته اند قدمت دقیق و سال ساخت این بنا را پیدا کنند. اما آثار موجود در این بنا حاکی از ساخته شدن آن در حدود قرن سوم میلادی می باشند. بعضی از منابع نیز اعلام کرده اند که قلعه فلک الافلاک در زمان حکومت شاپور اول ساسانی ساخته شده است. این قلعه باستانی مساحتی حدود ۵۳۰۰ متر مربع داشته و با هشت برج بلند محافظت می شود. درون این قلعه تاریخی بخش های مختلفی مثل ۳۰۰ جانپناه، سرای اصلی و ... وجود دارد که امکان بازدید از آن ها برای توریستان فراهم می باشد. قلعه فلک الافلاک در کتاب های تاریخ با نام های دیگری مثل دزبر، سابر خواست، شاپورخواست و ... نیز شناخته می شود.

اگر به طبیعت خرم آباد علاقه دارید: دریاچه ای در دل شهر خرم آباد

پل شاپوری خرم آباد :

پل شاپوری یکی دیگر از باشکوه ترین آثار تاریخی خرم آباد می باشد که در نزدیکی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته است. قدمت این پل باستانی به دوران حکومت ساسانیان باز می گردد و یک شاهکاری بی نظیر از هنر معماریان در عصر ساسانی می باشد. پل شاپوری در گذشته یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و محل اتصال لرستان به مناطق شرقی و جنوبی کشور مثل خوزستان بوده است. این پل تاریخی بیش از ۲۳۰ متر طول داشته و از ۱۹ طاق تشکیل شده است. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر تاریخی خرم آباد، حتما به سراغ بازدید از پل شاپوری بروید.

آثار تاریخی خرم آباد

آثار تاریخی خرم آباد

مسجد جامع خرم آباد :

بسیاری از شهر های ایران که دارای پیشینه تاریخی قدرتمندی می باشند، از یک مسجد جامع تاریخی بهره می برند. مسجد جامع یکی از برترین آثار تاریخی خرم آباد می باشد که قدمت آن به اواخر قرن دهم میلادی باز می گردد. این مسجد تاریخی به دستور دختر اغولبیک که یکی از اتابکان لرستان بوده است، بنا نهاده شده. لازم به ذکر است که از گذشته تا به امروز بازسازی های متعددی بر روی این بنا انجام شده و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که شکل اولیه این بنا تفاوت های اندکی با بنای فعلی داشته است. لازم به ذکر است که درون این مسجد تاریخی شما می توانید بخش های مختلفی مثل گند، طاق ها، ستون ها تاریخی و ... را به طور همزمان مشاهده فرمایید.

ویدیو تماشایی از تنگه کلهر در لرستان

پلی به اندازه ساختمان ۱۲ طبقه
  • بلندترین و مرتفع ترین پل استان لرستان به حساب می آید. ارتفاع آن به ۲۶ متر می رسد و به اعتقاد اهالی لرستان در هنگام نگاه کردن به آن کلاه از سر انسان به زمین می افتد.
  • عرض این پل به ۱۰ متر و طول آن به ۱۵۱ متر می رسد. «اگر این پل را با آسمانخراش های امروزی مقایسه کنید متوجه خواهید شد که ارتفاع این پل به اندازه یک ساختمان ۱۲طبقه است.»
  • از کتیبه ای که از پل کلهر به جا مانده مشخص می شود که ، این پل در تاریخ ۳۸۴ هجری قمری ساخته شده . آن هم از آجر و سنگ.
  • البته سازندگان این پل برای اینکه استحکام آن بالا برود در کنار سنگ و آجر از ساروج هم استفاده کرده اند تا مبادا در گذر زمان پل ریزش کند و از بین برود.
  • پل کلهر (کَلُر یا کَلُهر ) در ۶۰ کیلومتری جاده خرم آباد- اندیمشک در کناره تونل معمولان واقع شده است.
     

سنگ نبشته خرم آباد :

سنگ نبشته بی شک یکی از عجیب ترین آثار تاریخی خرم آباد می باشد. این جاذبه تاریخی به زمان حکومت سلجوقیان تعلق دارد. روایت های موجود بیان می کنند که این سنگ نبشته به دستور سلطان محمود ابن محمد ابن ملکشاه سلجوقی ساخته شده است و قدمت آن به قرن ششم هجری باز می گردد. مردمان محلی خرم آباد از سنگ نبشته با نام برد نبشته یاد می کنند. لازم به ذکر است که موقعیت این اثر تاریخی بسیار خاص می باشد و در مجاورت مسیر ترانزیت تهران به خوزستان قرار گرفته است.

اگر به خرم آباد رفته‌اید: آیا از آبشار هنی کلا خرم آباد دیدن کرده‌اید؟

آثار تاریخی خرم آباد

آثار تاریخی خرم آباد

حمام تاریخی گپ خرم آباد :

یکی از آثار تاریخی خرم آباد که در زمان حکومت صفویان بنا نهاده شده است، حمام تاریخی گپ می باشد. این حمام دارای بیش از ۸۰۰ متر مربع مساحت می باشد و یکی از بزرگترین حمام های قدیمی کشور می باشد. گفته می شود که آب حمام گپ در سال های گذشته از چاهی به نام گور تامین می شده است. این حمام تاریخی به یکی از بزرگان شهر به نام حسین خان ساکی تعلق داشته است و قدمت آن با پل گپ خرم آباد برابر می باشد.

همانطور که در بخش های ابتدایی مقاله گفته شد، شهر خرم آباد جزو شهر های باستانی کشور می باشد. به همین دلیل جاذبه های تاریخی این شهر به موارد فوق خلاصه نمی شود. از مهم ترین آثار تاریخی باقی مانده خرم آباد می توان به آسیاب گبری، گرداب سنگی، بقعه باباطاهر، مناره آجری و .... اشاره کرد. توجه داشته باشید که هر یک موارد فوق به دوران خاصی از تاریخ ایران تعلق داشته و ویژگی های خاص و منحصر به فردی نیز دارند.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه آثار تاریخی خرم آباد و ویژگی های آن ها به دست آورده باشید.

بد نیست به این مطلب هم نگاهی کنید: جاهای دیدنی و سوغات شیراز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید