یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران بوشهر است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان قلعه دخر می‌باشد که در خورموج جای گرفته است.

قلعه‌ای امن برای در امان بودن از حملات دشمن

سلام نو - سرویس گردشگری: قلعه دختر شهرستان دشتی در شرق روستای لاور ساحلی در استان بوشهر قرار دارد. این قلعه که بر بلندی قله ای از سه طرف مشرف به پرتگاه ساخته شده محلی امن برای در امان بودن از حمله های دشمن بوده است. قلعه دختر دشتی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.

قلعه‌ای امن برای در امان بودن از حملات دشمن

موقعیت جغرافیایی

قلعه دختر در بالادست روستای لاور ساحلی در بخش کاکی شهرستان دشتی واقع است. اگر سمت شرق روستای لاور و گلستان نگاه دقیقی به کوه مند بیندازیم آثار و بقایای این قلعه دختر بر تیغ کوه مشهود و پیدا است.

شاید از زمان ساخت آن قرن‌ها گذشته باشد ولی نشان از استواری و عظمت در چند ستون باقی‌مانده قسمت غربی آن هویدا است.در جلوی قلعه دختر چهار ستون قرار داشته‌است که جز یک اثر بقیه آثار ریزش کرده‌است.

قلعه‌ای امن برای در امان بودن از حملات دشمن

ویژگی‌های قلعه

در برجک غربی قلعه که در واقع طبقه فوقانی قلعه بوده‌است چند سوراخ مستطیل شکل برای دیده بانی یا پرتاپ تیر توپ خانه به بیرون بوده‌است که امروزه این چند سوراخ مذکور پوشانده شده‌است و این شاید صیادان محلی و شکارچیان وحوشی مثل بز و کل یا پرندگان در همین سال‌ها زمانی که برج‌های قلعه سالم بوده به عنوان پناه گاهی استفاده می‌کردند آنجا را پوشانده‌اند.

قلعه به جز طبقه فوقانی بقیه زیر خاک رفته‌است به گفته اهالی محل سقف چند اتاق آن هم تا سال‌های اخیر سالم بوده‌است و بر اثر بارندگی شدید از بین رفته‌است. با توجه به آثار باقی‌مانده دو غار که هنوز تحقیقی را جع به آن‌ها نشده‌است به روستاهای لاور و گلستان منتهی می‌شده‌است که آثار این غارها درحیاط منزل یکی از اهالی روستای گلستان هنوز دیده می‌شود و این دو غار از قلعه آغاز و به این دو روستا منتهی می‌شده‌است. یک راه کاملاً هموار و صافی به طول یک کیلومتر تا دریا قرار داشته که شاه‌دختر بدون کمترین زحمتی خود را به ساحل می‌رسانده‌است. ساختمان قلعه از نوعی سنگ رسوبی و ساروج ساخته شده‌است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید