یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران بوشهر می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان کاخ چرخاب می‌باشد کعه اثری بازمانده از دوران ساسانیان است.

چرخاب ؛ کاخی باستانی که از دوران هخامنشیان به جای مانده است

سلام نو - سرویس گردشگری: کاخ چرخاب اثری باستانی و به‌جامانده از دوره هخامنشان است که امروزه از جمله جاهای دیدنی برازجان به شمار می‌رود. این کاخ در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان (۷۰کیلومتری بوشهر) قرار دارد. همچنین فاصله کاخ از خلیج فارس ۷۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

چرخاب ؛ کاخی باستانی که از دوران هخامنشیان به جای مانده است

معماری کاخ

کاخ چرخاب اصلی‌ترین سند معماری در اثبات مالکیت ایرانی خلیج فارس از دوران باستان است. بر اساس باور باستان‌شناسان این کاخ هرگز مسکونی نشد و ساخت آن که به فرمان کوروش آغاز شده بود، احتمالا با مرگ او ناتمام ماند. بخشی از دروازه شاهی کاخ را که نیمه‌کاره مانده است، با سیلیس کف‌سازی کرده‌اند. ۱۰ پایه ستون کوچک نیز در تالار اصلی کاخ پیدا شده است که شباهت بسیاری به پایه‌ ستون‌های پاسارگاد دارد.

چرخاب ؛ کاخی باستانی که از دوران هخامنشیان به جای مانده است

کاخ چرخاب کاخ ناقص است که هیچگاه مسکونی نشد و کاوش های باستان شناسی در آن نشان دهنده آن است که ساخت این کاخ بزرگ به فرمان کوروش کبیر بوده و احتمالا با مرگ وی نیز متوقف شده است. بخشی از دروازه شاهی این کاخ که ناتمام مانده برخلاف تالار اصلی با لعابی از جنس سیلیس کف سازی شده است. مهم ترین ویژگی‌ این کاخ، تکنیک ساخت پایه ستون های سنگی مکعب شکلی است که به طریق دقیق و ظریفی تراش و صیقل داده شده به شکلی که در اتصال سنگ ها از هیچ نوع ملاط یا وسیله دیگری استفاده نشده است. فاصله هر یک از پایه ستون ها از یکدیگر حدود دو متر می باشد و بخشی از این بقایا به وسیله وجود سازه آبی‌ که همزمان با کشف این پایه ستون ها کشف شده آسیب دیده و آب باعث فرسایش بعضی از نقاط این ستون ها شده است.

چرخاب ؛ کاخی باستانی که از دوران هخامنشیان به جای مانده است

بنابر اطلاعات باستان شناسی این کاخ معاصر با پاسارگاد و تخت جمشید بوده است اما از دو اثر سنگی یاد شده در تراش ستون ها، به رنگ سنگی که ستون از آن تراش خورده اکتفا شده است در حالی که در این کاخ تکنیک صیقل و تراش سنگ ها این امکان را به هنرمند داده است که از سنگ هایی با دو رنگ متفاوت سیاه و سفید بهره ببرد. این کاخ تنها اثر تاریخی موجود از زمان هخامنشی است که در ساخت آن هم از آجر و هم از سنگ استفاده شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید