بوشهر یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران است که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان کاخ بردک سیاه می‌باشد که از دوران هخامنشیان به یادگار مانده است.

بردک سیاه ؛‌ کاخی بین نخلستان‌های برازجان

سلام نو - سرویس گردشگری: کاخ بردک سیاه از آثار تاریخی و جاهای دیدنی برازجان به شمار می‌آید و کاخ زمستانی داریوش اول در عصر هخامنشی بوده است. این کاخ در ۱۲ کیلومتری برازجان، بین نخلستان‌های روستای درودگاه قرار دارد. کاخ بردک سیاه بعد از کاخ کوروش بنا شده است و تالار مرکزی آن با ۱۰ ستون به کاخ آپادانای شوش شباهت دارد. تعدادی از یافته‌های مکشوف در این کاخ شامل مجسمه‌هایی مربوط به شاهزادگان هخامنشی، قطعات سنگین طلا، خنجر زنانه‌ای از جنس عاج و سنگ نبشته‌ای به خط میخی و بابلی نو می‌شود.

بردک سیاه ؛‌ کاخی بین نخلستان‌های برازجان

سرگذشت کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه یکی از سه کاخی است که در شهرستان دشتستان و شهر برازجان واقع شده و قدمت آن به زمان هخامنشیان باز می گردد. کاخ چرخاب و این کاخ نیز دو کاخ دیگری هستند که از زمان هخامنشیان در برازجان به جای مانده اند. کاخ بردک سیاه درواقع کاخ زمستانی داریوش اول در دوره هخامنشیان بوده و در آن زمان اهمیت ویژه ای داشته است. این کاخ در میان نخلستان های روستای درودگاه و محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار گرفته است.

در زمان هخامنشیان این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار بود و این کاخ را برای اهداف نظامی و اقتصادی ایجاد نمودند. پژوهشگران در سال ۱۳۵۴ که این کاخ را کشف کردند در کنار بقایای کاخ، اشیایی را نیز یافتند که از جمله آن ها می توان به خنجری زنانه از جنس عاج، ابزار تزئینی و .. اشاره نمود که حاکی از آن است در گذشته زنان نیز در این عمارت زندگی می کردند. علاوه بر این در میان کشفیات موجود ۴ قطعه طلا که هر کدام وزنی بیش از سه کیلوگرم داشتند نیز پیدا شده است.

برخی از باستان شناسان معتقد هستند که به احتمال زیاد این طلاها روکش زرین درهای چوبی تالار یا سنگ بنای کاخ هستند. در میان این قطعات طلا قطعه ای وجود دارد که قسمت های به جای مانده از آن نشان می دهد که بخش بالای یک جام زرین هخامنشی است که خطی ساده در لبه آن حکاکی شده است. در کاخ بردک سیاه نقوش حکاکی شده از شاه و همراهانش و سنگ نوشته هایی به خط میخی و زبان بابلی نیز کشف شده است.

بردک سیاه ؛‌ کاخی بین نخلستان‌های برازجان

معماری کاخ بردک

حاصل کاوش های صورت گرفته، تنها یک تالار مرکزی از کاخ است که در عین کوچک بودن بسیار زیبا است. این تالار و ستون ها و ساختاری که دارد بسیار شبیه به کاخ آپادانا است و ۱۰ ستون زیبا و منحصر به فرد دارد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این ستون ها در دو ردیف پنج تایی قرار گرفته اند و ساختار و پلان آن ها مشابه سایر نقشه های هخامنشی است.

در قسمت جنوبی این تالار ایوان کوچکی وجود دارد که پایه های آن در مقایسه با پایه های تالار کوچک تر هستند. هر چند که امروزه آثاری از سقف تالار مرکزی دیده نمی شود و بخش قابل توجهی از آن فرو ریخته است اما با در نظر گرفتن دیوارهای تالار و زیبایی ستون ها می توان زیبایی سقف تالار را نیز حدس زد.

در ساخت این تالار و ستون هایی که دارد تکنیکی به نام بست دم چلچله ای به کار رفته که موجب شده کاخ بردک سیاه با کاخ پاسارگاد متفاوت باشد. کاخ بردک سیاه به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که داشت در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بردک سیاه ؛‌ کاخی بین نخلستان‌های برازجان

نحوه دسترسی به کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه در استان بوشهر، ۱۲ کیلومتری برازجان، روستای درودگاه واقع شده است و برای دسترسی به آن می توان از خودرو شخصی، تاکسی های برون شهری، مینی بوس و اتوبوس هایی که در این مسیر فعالیت دارند استفاده نمود.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید