سازمان حمایت در شهریور ماه مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیرخشک نوزادان را صادر کرد اما بررسی قیمت ها در بازار حاکی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خشک در بازار است.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خشک نوزادان!

به گزارش سلام نو، روزنامه همشهری نوشت: قیمت شیر خشک نوزادان اخیرا افزایش زیادی داشته و خانواده‌های دارای نوزاد را با مشکل مواجه کرده است.

قیمت شیر خشک نوزادان اخیرا افزایش زیادی داشته و خانواده‌های دارای نوزاد را با مشکل مواجه کرده است. قیمت شیر خشک «نان» از ۴۳هزار و ۷۰۰تومان به ۶۱هزار و ۵۰۰تومان و «ب‌ب‌لاک» از ۴۰هزار و ۷۰۰تومان به ۵۷هزار و ۲۰۰تومان رسیده است.

تابستان امسال کاهش بعضی انواع شیرخشک به‌ویژه شیرخشک‌های رژیمی به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شده بود. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در مردادماه در گفت‌وگو با همشهری دلیل این کمبود را تأخیر در اعلام نرخ مصوب شیر خشک از سازمان حمایت و ابهام در نوع ارز تخصیصی به واردات مواداولیه اعلام کرد که به توقف تولید در بعضی شرکت‌ها منجر شده است.

در شهریورماه، سازمان حمایت مجوز افزایش ۲۰درصدی قیمت شیرخشک رگولار را صادر کرد، اما مقایسه قیمت بعضی انواع شیر خشک با قیمت ۲ماه قبل نشان می‌دهد افزایش قیمت دست‌کم در برخی برندها تا ۴۰درصد بوده است. به‌نظر می‌رسد برخی شرکت‌ها بعد از افزایش ۲۰درصدی قانونی دوباره قیمت محصولات خود را بالا برده‌اند؛ به‌عنوان مثال قیمت شیر خشک «نان» یک‌ماه پیش از ۴۳هزار و ۷۰۰تومان ابتدا به ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید، اما هم‌اکنون در داروخانه‌ها با قیمت ۶۱هزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسد. «ب‌ب‌لاک» هم از حدود ۳۴هزار تومان ابتدا یک‌ماه پیش به ۴۰هزار تومان رسید و امروز ۵۷هزار و ۲۰۰تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت، بیش از نرخ مصوب امکان ندارد

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد درباره افزایش بالاتر از نرخ مصوب محصولات برخی شرکت‌ها به همشهری گفت: قیمت شیر خشک در کمیته‌ای در سازمان غذا و دارو که در این کمیته سازمان حمایت نیز عضویت دارد، تصویب و روی سامانه اینترنتی به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود؛ در نتیجه قیمت‌های ما همین الان روی پرتابل سازمان غذا و دارو هست و مردم می‌توانند روی وب‌سایت این سازمان قیمت انواع شیر خشک را ببینند.

هانی تحویل‌زاده افزود: علاوه بر درج قیمت‌ها در سایت سازمان غذا و دارو، ما با استفاده از سامانه تیتک برچسبی روی محصولات می‌زنیم که هم با اس‌ام‌اس و هم اینترنت قابل رهگیری است و با استفاده از آن مشخصات محصول برای مصرف‌کننده ارسال می‌شود. درنتیجه تخلفی در این زمینه نمی‌تواند انجام شود، اما غیر از این، شرکت‌ها کف قوطی اکثرا به‌صورت لیزری و در برخی موارد به‌صورت جوهرافشان قیمت محصولات را درج می‌کنند که وقتی لیزری باشد، امکان تغییر قیمت هم وجود ندارد؛ در نتیجه مصرف‌کننده می‌تواند قیمت کف قوطی را با سامانه چک کند و مطمئن شود که چقدر افزایش داشته است.

او درباره اختلاف قیمت ۴۰درصدی خرید بعضی از محصولات در ۲ماه اخیر گفت: قیمت شیر خشک به‌طور کلی ۲۰درصد افزایش یافته و نه بیشتر، حال اگر چنین اختلاف قیمتی مشاهده شده یا می‌تواند ناشی از تخلف احتمالی داروخانه باشد یا اینکه محصولات تولیدی فروردین و پیش از آن هنوز در بازار موجود بوده است.

تحویل‌زاده توضیح داد: قیمت شیر خشک امسال در ۲مرحله افزایش یافت که مرحله اول آن ۱۲درصد در اردیبهشت‌ماه بود. اگر داروخانه‌ای محصولات تولید قبل از اردیبهشت را موجود داشته و پس از آن محصولات با قیمت روز را عرضه کرده باشد، می‌تواند دیدن ۳قیمت در۳ ماه اخیر قابل توجیه باشد، اما در غیر این ‌صورت هر شکایتی از سوی مصرف‌کنندگان اگر با عکس از قیمت محصولات همراه باشد، قابل پیگیری است و مردم می‌توانند هم به سازمان غذا و دارو و هم به سازمان حمایت شکایت کنند.

ظرفیت خالی برای افزایش تولید داریم

به‌گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد، بعد از اصلاح قیمت شیر خشک در شهریور با اینکه میزان افزایش قیمت تقریبا نصف میزان درخواستی تولیدکنندگان بود، بخشی از مشکلات تولید حل شد، شرکت‌ها در حال تولید هستند و هم‌اکنون نه‌تنها هیچ کمبودی در بازار نداریم، بلکه ظرفیت خالی برای افزایش تولید هم وجود دارد، اما مشکلی که الان وجود دارد این‌ است که بانک مرکزی در تخصیص ارز مشکل دارد.

به‌گفته تحویل‌زاده با اینکه سازمان غذا و دارو تخصیص ارز شرکت‌ها را به بانک‌ مرکزی اعلام کرده، این بانک از تحویل ارز به بانک‌های عامل خودداری کرده و شرکت‌ها ۲ماه است نتوانسته‌اند پولی به خارج از کشور ارسال کنند. او هشدار داد اگر این شرایط تا یک‌ماه دیگر ادامه پیدا کند، مواداولیه به‌شدت کاهش می‌یابد و تولید را با مشکل مواجه می‌کند.

بلاتکلیفی تعرفه و مالیات ارزش‌افزوده

اما مشکل دیگر تولیدکنندگان شیر خشک به ترخیص مواداولیه از گمرک بازمی‌گردد. گمرک به‌دلیل ابلاغ نشدن قوانین مربوط به حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش‌افزوده، مواداولیه را با اخذ تعهد و ضمانت‌نامه از واردکنندگان ترخیص می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک، در این زمینه گفت: تعرفه حقوق ورودی الان ۴درصد و ارزش افزوده ۹درصد است. این ۱۳درصد پارسال با ارز دولتی محاسبه می‌شد و امسال با ارز دولتی حساب می‌شود و این باعث شده هزینه تولیدکنندگان برای ترخیص ۷برابر شود.

او افزود: هم‌اکنون هزینه ترخیص از مجموع هزینه خرید مواداولیه بیشتر شده و تولیدکنندگان را با مشکل نقدینگی مواجه کرده است.

به‌گفته تحویل‌زاده، دولت به‌منظور رفع این معضل، لایحه کاهش حقوق و عوارض گمرکی از ۴به یک‌درصد و همچنین کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹درصد به یک‌درصد را به مجلس فرستاده، ولی تأخیر در تصویب و ابلاغ این قوانین که از اردیبهشت به مجلس رفته‌اند، صنعت شیر خشک را با بلاتکلیفی مواجه کرده است. قانون ارزش‌افزوده هنوز به تصویب نرسیده و قانون کاهش تعرفه حقوق ورودی نیز با وجود اینکه در مجلس تصویب شده هنوز به گمرک ابلاغ نشده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید