۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۰
کد خبر: 55396587

استان سمنان با پوشش طبیعی بی نظیر و منظره های سرسبز شهر شاهرود را که مهد گل و گلستان است را در خود جای داده است که همه ساله هزاران گردشگر برای بازدید از این دشت های گل جهانی به این شهر سفر میکنند

دشت آفتگردان و شقایق کالپوش

سلام نو-سرویس گردشگری:هر ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه میلیون‌ها گل شقایق دشت کالپوش شاهرود را به جلوه‌ای شگفت‌انگیز از رنگ سرخ می‌بخشد، آنچنان که گویی خالق هستی چادری سرخ بر دشت‌های سبز گسترده تا برای دقایقی آدمی را به درک قدرت لایزال خود به تأمل بازدارد.این دشت که از جاهای دیدنی شاهرود به‌ شمار می‌رود و حد فاصل شاهرود و گنبد کاووس واقع شده است، دوستداران طبیعت را همه ساله به دیدن جلوه‌ای از بهشت دعوت می‌کند.

دشت آفتگردان و شقایق کالپوش

همه چیز راجب دشت شقایق کالپوس

آنچه این دشت را از نمونه‌های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود وجود آبشارها، چشمه‌ها و گونه‌های درختان جنگلی درمحدوده آن و نیز مناطق زیبای قشقلته, آبشار زو (نام نیک)، آبشار حسین آباد در پیرامون آن است.منطقه سرسبز و جنگلی کالپوش با ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کشت با بارندگی کافی و اراضی مستعد برای کشاورزی و جنگل‌داری، در فصل بهار با دشت‌های مملو از گل‌های شقایق، در شهریور ماه با گل‌های آفتابگردان، در پاییز و زمستان با مناظر زیبا و در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملی گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری برخوردار است.واقع شدن در اقلیم نیمه‌مرطوب از یک سو و وضعیت اراضی کشاورزی (دیم‌زار) که با کشت گونه‌های گیاهی مشخص می‌شود، سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشد. علاوه بر گونه‌های زراعی، انواعی از درختچه‌های جنگلی نیز در منطقه کالپوش دیده می‌شود، در این میان، دو مورد از گیاهان این منطقه، یعنی گل شقایق و گل آفتابگردان به طور ویژه‌ای به عنوان امتیاز گردشگری درآمده‌اند. قرار گرفتن ۱۰درصد مناطق نمونه گردشگری استان سمنان در محدوده کالپوش (دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل دشت شاد و جنگل و آبشار نام نیک) از اهمیت گردشگری منطقه کالپوش و استعدادهای بالقوه و خدادادی این خطه زرخیز از سرزمین هزار نقشمان حکایت دارد. رویش شقایق در دشت‌ها و مزارع از نظر کشاورزان نوعی آفت محسوب می‌شود و سمپاشی های پی در پی در سال‌های اخیر نیز موجب کاهش رویش آن در منطقه شده است. کمبود زیرساخت‌ها و تسهیلات رفاهی گردشگران از جمله مشکلاتی است که گریبان‌گیر این جاذبه ارزشمند بوده و باید با معرفی بیش‌تر، نسبت به جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری کالپوش تلاش شود. علاوه بر سفر به دشت شقایق‌ها، بازدید از کاروان‌سراهای تاریخی در مسیر مانند کاروان‌سرای به دشت، میامی، سپنج (جهان آباد) و موزه میامی نیز خالی از لطف نخواهد بود. می‌توان به منظور ایجاد تنوع در سفر، برای بازگشت مسیر نردین، گردنه خوش ییلاق، شاهرود را انتخاب کنید تا چشم‌اندازهای زیبای روستای تلوبین و گلستان را نظاره کتید و آن را به خاطرات خوب سفر خود بیافزایید. بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجموعه تاریخی بسطام و آرامگاه سلطان العارفین، بایزید بسطامی می‌تواند از برنامه‌های سفر شما در بازگشت از منطقه کالپوش باشد و طبیعتگردی شما را رنگ و بویی عرفانی بخشد.

دشت آفتگردان و شقایق کالپوش

سوغات

جاجیم بافی، لاک‌تراشی، سوزن‌دوزی و دیگر دست‌بافته ها از جمله صنایع دستی منطقه کالپوش محسوب می‌شوند که در کنار فرآورده‌های لبنی و تخمه آفتابگردان توشه پرباری از سوغات را تشکیل می‌دهند که می‌توان از کالپوش به ارمغان برد.

نحوه دسترسی

دشت کالپوش از جاهای دیدنی سمنان است که برای بازدید از آن باید راهی این استان شویم. برای دسترسی به این منطقه از تهران؛ پس از طی ۴۶۰ کیلومتر از مسیر تهران به مشهد، با رسیدن به شهر زیبای میامی به سمت شمال (جاده جاجرم) تغییر مسیر داده و به سوی منطقه کالپوش مسیررا ادامه دهید. دشت شقایق‌های کالپوش در ۱۶۰ کیلومتری شمال شهرستان میامی واقع شده است.

دشت آفتگردان و شقایق کالپوش

کی برم؟

بهار سر سبزی ویژه‌ای به دشت کالپوش و جنگل‌های اطراف آن می‌بخشد، اما اگر برای دیدن شقایق‌ها سفر می‌کنید، اواسط اردبیهشت ماه تا اواسط خردادماه، مهلتی است که شقایق چهره از تقاب بر می‌گیرند.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید