یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران استان گلستان می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از زیبایی‌های این استان شهر تاریخی دشت حلقه می‌باشد که در دل مینودشت واقع شده است.

شهری تاریخی و هشت ضلعی در مینودشت

سلام نو - سرویس گردشگری: شهر تاریخی دشت حلقه که با نام شهر تاریخی دشت قلعه نیز شناخته می‌شود، در شهرستان مینو دشت، روستای دشت حلقه قرار دارد. این اثر که جزو جاهای دیدنی مینودشت به حساب می‌آید، در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. شهر به‌صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده است و دو حصار بزرگ داخلی و خارجی آن را محصور کرده‌اند. در بین این دو دیوار خندقی به عرض ۵۳ متر که در برخی نقاط به ۶۰ متر نیز می رسد، حفر شده است و در قسمتی از آن، آب همچنان جریان دارد. برخی از سفال‌های به دست آمده از دشت حلقه شامل سفال خاکستری رنگ از هزاره اول پیش از میلاد، سفال قرمز رنگ از دوره اشکانی، سفال قرمز رنگ و ساده از دوره ساسانی و سفال لعابدار رنگارنگ از قرون هفت و هشت هجری قمری می‌شود.

شهری تاریخی و هشت ضلعی در مینودشت

شهر تاریخی دشت حلقه که با نام شهر تاریخی دشت قلعه نیز شناخته می‌شود، در شهرستان مینو دشت، روستای دشت حلقه قرار دارد. این اثر که جزو جاهای دیدنی مینودشت به حساب می‌آید، در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۳، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. شهر به‌صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده است و دو حصار بزرگ داخلی و خارجی آن را محصور کرده‌اند. در بین این دو دیوار خندقی به عرض ۵۳ متر که در برخی نقاط به ۶۰ متر نیز می رسد، حفر شده است و در قسمتی از آن، آب همچنان جریان دارد. برخی از سفال‌های به دست آمده از دشت حلقه شامل سفال خاکستری رنگ از هزاره اول پیش از میلاد، سفال قرمز رنگ از دوره اشکانی، سفال قرمز رنگ و ساده از دوره ساسانی و سفال لعابدار رنگارنگ از قرون هفت و هشت هجری قمری می‌شود.

شهری تاریخی و هشت ضلعی در مینودشت

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید