گلستان یکی از استان‌های بسیار زیبای ایران می‌باشد که جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این استان موزه مردم شناسی گمیشان می‌باشد که در دل گمیشان واقع شده است.

موزه‌ای تاریخی در قلب گمیشان

سلام نو - سرویس گردشگری: موزه مردم شناسی گمیشان در ساختمانی تاریخی معروف به خانه گوکلانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول میرسد ، در میانه بافت سنتی و زیبای شهر گمیشان نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.اغلب مردم ساکن در شهرستان گمیشان را ترکمن ها تشکیل میدهند که دارای بضاعتی قوی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی هستند . از این رو موزه گمیشان به معرفی ویژگیهای این قوم در بخشهای : معرفی یک خانواده ترکمن، بخش بافندگی همچون قالی بافی، نمد مالی و گلیم بافی، بخش سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی و بخش معرفی مشاغل بومی و آیین های سنتی می پردازد.

موزه‌ای تاریخی در قلب گمیشان

بنای موزه

بنای موزه توسط آنه بردی حاجی گوگلانی برای پسر بزرگش تاج بردی خان صد سال پیش در دو طبقه ساخته شد که طبقه پایین آن دارای دو اتاق بوده که به عنوان انبار غلات و محل نمک سود کردن و نگهداری ماهی به شمار می رفته و طبقه دوم دارای چهار اتاق است . ساختمان دارای دو ورودی است که یکی در ضلع شمالی و دیگری در ضلع جنوبی بنا قرار دارد و شالوده بنا سطحی و به شکل نواری اجرا شده و پی بنا براساس روشهای رایج در ناحیه منظم بوده و شفته ریزی شده است. طبقه همکف بنا آجری و طبقه اول آن از مصالح چوبی است. طبقه اول بنا با بازشوهای متعدد مقابل هم، تابستان نشین و طبقه هم کف به نوعی زمستان نشین بوده است.

موزه‌ای تاریخی در قلب گمیشان

نوع سازه بنا از ستون و تیرهای چوبی و از جنس نژاد روسی است. جنس دیواره های بنا از مصالح آجری و با اندود سیمان سفید است.شش ماهه اول سال از ساعت ۱۶:۳۰- ۸ و شش ماهه دوم سال از ساعت ۱۸ – ۸

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید