احمد علیرضابیگی در واکنش به این موضوع که برخی مردم نگران کوتاه آمدن دولت یا نمایندگان در برابر مسائلی مانند ابربدهکاران هستند، گفت: مردم حق دارند نگران باشند، اما من به عنوان یک نماینده به قدر وسع و توان خودم ثابت قدم بوده و هستم.

دولت و بانک مرکزی زیر بار بخشیدن مطالبات ابربدهکاران نمی‌روند / مجلس اگر می‌خواهد طرف مردم باشد باید تخلفات برخورد جدی کند

سلام نو سرویس اقتصادی: مسئله ابربدهکاران بانکی چندان چیز جدیدی نیست و سال‌ها است که نظام بانکی، دولت‌ها و مجالس مختلف با آن روبه‌رو هستند. ابربدهکارانی که بدهی آن‌ها به سیستم مالی به چند هزار میلیارد تومان می‌رسد.

حالا این روزها حرف و حدیث‌هایی درباره تلاش این ابربدهکاران برای بخشودگی تسهیلات ارزی یا تخفیف در آن به گوش می‌رسد. ظاهرا اعتراضات اخیر و التهابات یک ماه گذشته باعث شده تا برخی فرصت را غنیمت بشمارند و برای رسیدن به هدف خود تلاش کنند.

اما آیا موفق خواهند شد؟ آیا ابربدهکاران می‌توانند با استفاده از برخی ابزارها مثل تهدید به بیکار کردن کارگران خود، دولت یا دیگر قوا و نهادها را برای تخفیف در بازپرداخت تسهیلات ارزی تحت فشار قرار دهند؟

احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با سلام نو می‌گوید که دولت، بانک‌ مرکزی و مجلس پیگیر وصول مطالبات ابربدهکاران هستند. علیرضابیگی که از چهره‌های پیگیر مبارزه با فساد و تسهیل تولید در مجلس اخیر است تاکید می‌کند که اگر مجلس می‌خواهد طرف مردم باشد نباید از وصول این مطالبات کوتاه بیاید.

وی با اشاره به انگیزه مضاعف دولت برای وصول مطالبات ارزی ابربدهکاران بانکی گفت: امروز دولت، بانک مرکزی و بانک‌ها تلاش دارند تا با انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی راه هرگونه مماشات با آن‌ها را ببندند و اجازه هیچ‌گونه سو استفاده‌ای را به آن‌ها ندهند. به ویژه با توجه به این مسئله که دولت و بانک‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند منابع مالی هستند و حتما زیربار چنین موضوعاتی نخواهد رفت.

این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس هم با این نگاه همراه است و اگر دقت کرده باشید حمایت‌هایی که از گشایش فضای کسب‌وکار دارد در قالب تسهیل امور- اموری شبیه تسهیل ورود ابزار تولید به کشور- است و قصد ندارد زیر بار فشارهای مختلف برود.

علیرضابیگی در واکنش به برخی نگرانی‌ها درباره فشار ابربدهکاران بانکی به مجلس، دولت و حاکمیت با اهرم نیروهای تحت استخدام و بیکار کردن آن‌ها، گفت: شما فکر می‌کنید ما برای چه خودروسازان را تحمل می‌کنیم؟ این روشی است که نه تنها ابربدهکاران، بلکه خودروسازان نیز از آن استفاده می‌کنند. متاسفانه در این روش گروگان گرفتن روزی مردم و کارگران از سمت طرف مقابل ابزاری برای پیش‌برد اهداف قرار داده می‌شود. اقتصاد بیمار ما چنین عوارض جانبی برای کشور ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس درباره چگونگی مقابله با چنین اهرم‌هایی گفت: ما امروز در استان‌ها ستادی تحت عنوان ستاد تدبیر داریم که وظیفه آن رسیدگی به نقاطی است که با مانع مواجه و نیازمند رسیدگی فوری هستند. اگر جایی مانعی بر سر راه تولید باشد یا مشکلی دیگر شکل گرفته باشد ستاد تدبیر امکان تهسیل امور را دارد. اگر انعطافی برای نقد شدن مطالبات نیاز باشد این ستاد امکان آن را دارد که ضمن کمک به نقد کردن مطالبات نگذارد تولید و کار با وقفه روبه‌رو شود. البته این به معنای بی‌توجهی این ستاد به تخلف و فساد نیست، بلکه به معنای توجه به مصالح کشور در تصمیمات کلان است.

وی ادامه داد: امروز به خاطر شرایط کشور بسیاری از مسائل وجود دارد که دچار رکود شده، از جمله از کار افتادن صنعت و تولید و خروج کارگاه‌های کوچک و بزرگ از مدار تولید؛ مسئله‌ای که مسئولیت آن متوجه وزیر صنعت است.

علیرضا بیگی با اشاره به حضور سازمان‌ها، نهادها و بانک‌ها در لیست ابربدهکاران بانکی گفت: در مورد بدهی بانک‌ها به هم‌دیگر یا به خودشان باید گفت که ما درگیر یک شبکه هستیم و حتما دستگاه قضایی باید با ورود به این مسئله با مقصرین برخورد کند و مال به یغما رفته را بازگرداند. این‌ها عناوین مجرمانه است و نیازمند ورود دستگاه قضایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس از چنین برخوردهایی حمایت می‌کند یا خیر، گفت: حتما مجلس از این مسئله حمایت می‌کند. مجلس اگر می‌خواهد طرف مردم و مدافع آن‌ها باشد باید با این موضوعات جدی برخورد کند. از دولت هم انتظار می‌رود که در آنچه به مردم وعده داده صادق و ثابت قدم باشد.

این نماینده مجلس در واکنش به این موضوع که برخی مردم نگران کوتاه آمدن دولت یا نمایندگان در برابر مسائلی مانند ابربدهکاران هستند، گفت: مردم حق دارند نگران باشند، اما من به عنوان یک نماینده به قدر وسع و توان خودم ثابت قدم بوده و هستم و در این زمینه تلاش و گذشته مشخصی دارم و بارها برای اعاده اموال بیت‌المال تلاش کردم و از این به بعد هم چنین خواهم کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید